Tre män i nöd på Kebnekaise

Det är nog inte lättpackare i lågskor och lätt men funktionell utrustning de syftar på.. sommartid brukar jag också röra mig med ganska lätt packning och låga, lätta skor om jag inte har något annat ärende, typ foto eller jobb. Dock så har jag också stött på personer som uppenbarligen inte har funktionell utrustning, t ex en person i låga sneakersliknande skor, jeans, t-shirt och en tröja runt midjan på väg upp på Kebne för ett antal år sedan. Jag har även mött personer som vänt på väg in i Sarek (såväl vid Suorva som vid Kvikkjokk) eftersom de missbedömt förhållandena och haft med sig fel utrustning. För något år sedan plockade jag upp två sydkoreanska liftare på vägen upp till Sitoälvsbron. De ville se Skierffe men hade ingen aning om avstånden, gick i jeans och t-shirts med tunga reseryggsäckar, hade ingen egentlig fjällutrustning förutom varsin lätt sovsäck och var rejält trötta. Oftast går det ju bra - man överlever, men det är ju om inte annat trist för dem själva om deras planerade resa blir misslyckad på grund av att de inte känt till de lokala förhållandena. Vi vill ju gärna att folk ska komma hit och få med sig fina upplevelser med sig tillbaka.

Jag jobbar just nu inom besöksnäring i Jokkmokk och den är ju extremt viktig för hela regionen Swedish Lapland och inte minst för Jokkmokk. Swedish Lapland är f ö en av de besöksregioner i Sverige med snabbast tillväxt. Fjällvandrare utgör ju dock en liten del av totalen. Fjällräddning ska naturligtvis finnas och vara gratis - allt annat vore konstigt med det skattetryck vi har. Jag hade snarare sett att det fanns mer resurser. Det är ju tyvärr som Kim är inne på så att de som bor i många inlandskommuner trots de högsta skattenivåerna under lång tid sett en successiv nedmontering av välfärdsfunktioner som anses självklara i tätortsområden.

Men det innebär ju inte att det inte är viktigt att informera om de faktiska förhållanden som råder och vilken utrustning som krävs för olika årstider. Bor man nere på kontinenten kan det kanske vara svårt att föreställa sig att det ibland kan ligga rätt mycket snö kvar in i juli och att det kan vara skidförhållanden i början av juni. Även om jag jobbar med marknadskommunikation så trillar det in ett antal mail varje vecka med frågor där ett antal är av den typen att man kan anta att de har en mer kontinental syn där de tror att det finns väldefinierade leder och välutrustade stugor i Laponia och våra nationalparksområden, att lokaltrafiken fungerar som i Schweiz, att det finns bra mobiltäckning och att de inte riktigt förstår väderförhållandena. Några har ju dock varit vana vandrare med initierade frågor och förståelse för hur det ser ut, men de som är helt gröna är faktiskt inte såå ovanliga. Jag har dock ingen aning om hur många av dem som faktiskt tar sig ut, tyvärr är det väl så att en del av dem inser först på plats att vandringsförhållandena inte var så bra i maj eller november.

De som jobbar med fjällräddning är absolut hjältar, det gör ett grymt jobb!
 
Kommunerna har ett ansvar för deras egen räddningstjänst oavsett hur få skattebetalare de har och oavsett hur stor kommunen är. Tex en kommun på 5000 innvånare och en yta på 6200km2. Räddningsledaren som normalt har ansvar över ett team av 5-10personer ska vid en skogsbrand leja in privata helikoptrar och annan personal som i sin tur belastas kommunens skattebetalare.
 
Utan att ha någon erfarenhet av fjällräddningen tänker jag ändå att den behövs, på samma sätt som sjöräddningen behövs i skärgården. Det som stör mig är att andra människor hamnar att sätta sitt liv på spel för att rädda personer som gett sig ut utan kunskap, erfarenhet och utrustning, enligt artikeln i länken som fanns tidigare:

"Sven-Erik Frånberg vill uppmana människor som ska bege sig ut i fjällen att alltid tänka på att ha rätt utrustning, men även titta vilka väderförhållanden det kommer vara redan innan man åker. Hn säger att man också ska lämna en färdplan till anhöriga så de vet efter vilken led man färdas, eller ifall något skulle hända.

– Tyvärr så händer det allför ofta att man stött på vandrare som haft dåliga kläder, och speciellt sommartid. De befinner sig i fjällen med lågskor och utan rätt utrustning. "

Om de var tio fjällräddare plus fyra militärer och det var ett svårt och farligt jobb var mångas liv i fara den natten. Jag förstår att turismen är en viktig näring, det är samma här, men vilka krav kan man ställa på folk som ger sig ut på fjället (eller på havet)? Vad har man för eget ansvar? Jag kan inte tillräckligt mycket för att ha en egen åsikt men tycker det är en viktig diskussion.
 

avslutad210712

Gäst
Jag håller med.

Blir man skjuten i en av Sveriges förorter och inte har extra försäkring som gäller för sjukvården så ska man dö om man inte kan pröjsa för vården.

Eller tycker jag verkligen det. Nej även om man valt lite fel väg så ska man ha vård.

Är ta mig fan otroligt att vissa här diskuterar kostnaden för att rädda tre människor från att dö på fjället.

Jag VET att jag är en av de som kommenterat människors brist på kunskap och utrustning i fjällen men att låta dem dö för att de inte har försäkring/råd att betala

Nej kommer aldrig på fråga.
 
Har aldrig sett de här diskussionerna förekomma efter räddningsinsatser vid klätterolyckor. Och då är det ändå ofta ett betydligt större risktagande än vandrare och turskidåkare är bekanta med, och det är fler faktorer utövarna inte alltid kan ha översikt över framförallt vid alpin- och isklättring, och räddningsinsatser kan vara väl komplexa pga terrängen.
 
Jag håller med.

Blir man skjuten i en av Sveriges förorter och inte har extra försäkring som gäller för sjukvården så ska man dö om man inte kan pröjsa för vården.

Eller tycker jag verkligen det. Nej även om man valt lite fel väg så ska man ha vård.

Är ta mig fan otroligt att vissa här diskuterar kostnaden för att rädda tre människor från att dö på fjället.

Jag VET att jag är en av de som kommenterat människors brist på kunskap och utrustning i fjällen men att låta dem dö för att de inte har försäkring/råd att betala

Nej kommer aldrig på fråga.
Och vad vet du om att de var döende? du slår bara på stora trumman för att media använde ordet "nödställda" i rubrikerna va? Media vill ofta bara skapa överdriven dramatik och få klick.

Att man fryser är inte samma sak som att man dör. De var i övrigt oskadda och fortsatte färden efter att blivit avsläppta på kebstationen.
 
Marginalerna kan vara ganska små när det är storm på vinterfjället. Jag har en gång varit med om att en vante blåste bort. Det gick på en sekund och jag fick aldrig tag på den. Jag hade extravantar I ryggan men annars kan det bli ganska besvärligt om något strular, man blir nerkyld och man får svårt att använda händerna. Senare på dagen mötte vi ett gáng på 8 stadiga åkare varv tre hade blåst omkull i en och samma vindby. Det här var i april, och vad jag förstått så var förhållandena i den gångna veckan betydligt tuffare (kallare och hårdare vind) än vad vi hade då.

Så jag har full respekt för fjällräddarna när dom säger att dom räddade livet på dom tre männen, trots att det kan verka konstigt med tanke på att dom bara kan ha varit några kilometer från fjällstationen (alt Singi). Kan också var avärt att läsa om Anarisolyckan tex här.

Jag vet att det förekommer att folk ringer i onödan (finns hela skalan från gränsfall till folk med huvudet helt i det blå) men dom får ingen gratisskjuts till värmen, dom får antingen betala eller fortsätta själva.
 
Då kan vi skuta skicka räddningstjänsten till singelolyckor också eftersom de mer eller mindre alltid sker pga bristande omdöme och/eller utrustning.

Ibland blir man lite trött på Luftwaffe hemma i sofforna.
 
Och vad vet du om att de var döende? du slår bara på stora trumman för att media använde ordet "nödställda" i rubrikerna va? Media vill ofta bara skapa överdriven dramatik och få klick.

Att man fryser är inte samma sak som att man dör. De var i övrigt oskadda och fortsatte färden efter att blivit avsläppta på kebstationen.

Enligt artikeln som länkades till på sida tre var fjällräddarna tämligen övertygade om att de räddade livet på dem. Så ja, utan fjällräddningens hjälp hade du nog fått läsa en artikel om tre döda tyska turister. Skulle det känts bättre?

Måste man verkligen förfrysa något för att anses berättigad hjälp? Är det inte bättre att få hjälpen innan det går för långt? Jag frågar samma sak som någon tidigare i tråden: gillar du verkligen naturen? Sanna naturälskare brukar också vara trevligt inställda gentemot andra människor.
 
Enligt artikeln som länkades till på sida tre var fjällräddarna tämligen övertygade om att de räddade livet på dem. Så ja, utan fjällräddningens hjälp hade du nog fått läsa en artikel om tre döda tyska turister. Skulle det känts bättre?

Måste man verkligen förfrysa något för att anses berättigad hjälp? Är det inte bättre att få hjälpen innan det går för långt? Jag frågar samma sak som någon tidigare i tråden: gillar du verkligen naturen? Sanna naturälskare brukar också vara trevligt inställda gentemot andra människor.
vill inte låta dryg men det e ändå deras levebröd och de "tjänar" ju på sina utryckningar. Om ingen larmade dem skulle flera kanske förlora jobben, så jag tycker man får se den subjektiva sidan också. Skulle förvåna mig om de själva tyckte de åkte på för många "onödiga" larm och att de egentligen borde skära ner på verksamheten som ju blir kontentan

Klankar inte ner på fjällräddningen och att de hämtade tyskarna men iom ingen skadad tycker jag tyskarna ska pröjsa ist för jag och alla andra skattebetalare.
Åker man skidor i högfjällsområden med möjliga snöstormar tycker jag man befinner sig utanför vårt välfärdssamhälle och skattesystem och dess förmåner.

Jag skulle inte förvänta mig att bli hämtad gratis med helikopter om jag fryser på ett berg i Nepal i snöstorm. Det skulle va upp till mig att ha ordnat sånt innan med nån form av risktillägg i nån försäkring som täcker det.
 
Det är också skillnad på att frysa och att vara nedkyld. Rätt eller fel så stod det att de var nedkylda. Ett tillstånd som jag tänker mig snabbt kan eskalera under de förhållanden som rådde. Borde de ha väntat tills de inte längre kunde använda händerna eller ta sig någonstans där det fanns täckning (om detta krävdes)? Eller tills mobbarnas batterier gav upp i kylan?

Kan inte avhålla mig från att fråga, Calexico. Brukar du skriva insändare och underteckna med "Arg skattebetalare"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
avslut1008 påkalla hjälp i nöd.. Fjällvandring 2
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.