Ledutredning i Jämtlandsfjällen

Här finns lite intressant läsning för den som är intresserad. Länsstyrelsen har gjort en ledutredning med fokus för ett långsiktigt hållbart ledsystem.

Hela publikationen är på 102 sidor plus bilagor, men det går ju att skumma igenom och läsa vissa delar.

Finns en del intressekonflikter där tex samebyn tycker det finns för mycket leder och vill stänga storulvåvägen och Blåhammaren fjällstation. Och ta bort en del leder. Medans STF vill förtäta antalet stugor så avstånden mellan blir ca 1 mil för att kunna locka nya grupper till fjällen.

https://www.lansstyrelsen.se/jamtla.../ledutredning---valadalen-sylarna-helags.html
 
Tack för en intressant hänvisning, ffa till STFs ensidiga och giriga inlägg.
STFs inlägg är för mig ytterligare en anledning att avsluta mitt STF-medlemskap. Deras planer skulle leda till ytterligare exploatering med resulterande förstöring av fjällmiljön och urbefolkningens land.

Här har vi en organisation med monopol på turism i en väldig känslig, unik naturmiljö. En organisation som styrs av ekonomisk tänkande och målet att maximera intäkter (revenue management), se https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87889&page=18 #211.

Helt klart går STFs policy "to optimize product availability and price to maximize revenue growth" ut över alla aspekter av skydd av urbefolkningens behov och skydd av en väldigt känslig fjällmiljö som inte återfinns på andra ställen i Europa. Ni infödda svenskar kanske inte förstår hur unika de skandinaviska fjällen är.

Fjällen tål helt enkelt inte stora skaror av turister. Miljön är för känslig och sårbar. Att inte alla kan vistas i fjällen må vara orättvist, men allt annat är inte hållbart!
Och alla behöver inte vara i fjällen. Orkar man inte ens gå två mil om dagen, då kanske man kan nöja sig med skogen i låglandet? Det finns underbart natur över hela landet.

Jag vill inte stå tyst vid sidan när en organisation vars produkter endast är tillgängliga för välbärgade utnyttjar sin monopol för att dra ekonomisk vinst på bekostnad av vår gemensamma naturarv som vi har ett ansvar att bevara till våra barn. Jag ska avsluta mitt medlemskap i STF.
 
Tråkigt att utredningen inte uppfattat skillnaden i buller (och marktryck) mellan väl ljuddämpade bandvagnar
(främst våra svenska Hägglundare) och högljudda högvarviga snöskotrar.
 
Policyn

Helt klart går STFs policy "to optimize product availability and price to maximize revenue growth" ut över alla aspekter av skydd av urbefolkningens behov och skydd av en väldigt känslig fjällmiljö som inte återfinns på andra ställen i Europa. Ni infödda svenskar kanske inte förstår hur unika de skandinaviska fjällen är.

Har du hittat den skrivningen någonstans på STF:s sidor. I så fall vill jag gärna veta var.

Om det är så så borde dom ändra på "föreningsordningen" och bolagsordningen i STF AB.
 
Har du hittat den skrivningen någonstans på STF:s sidor. I så fall vill jag gärna veta var.
Om det är så så borde dom ändra på "föreningsordningen" och bolagsordningen i STF AB.

Ber om ursäkt för otillräcklig källhänvisning. Min citat är inte hämtat från själva STF, men från Wikipedia och beskriver vad revenue management betyder, nämligen intäktsmaximering.
Och revenue management används inom STF även om det inte står i varken stadgar eller bolagsordning:

Se t ex på det inlägget jag länkade till där Björn skriver att STF använder sig av revenue management.
Själv har jag varit i kontakt med en chef inom STF som har bl a titeln "revenuechef affärsområde egna anläggningar".
På sida 41 i STFs aktuella årsredovisning skriver man "det är avgörande ... att vi aktivt arbetar med revenue management".

I mina ögon är det väldigt riskabelt när en ideell organisation börjar använda sig av arbetsmetoder som används i kommersiella vinstdrivande verksamheter.

Är dock kanske lite off-topic och tråden var kanske mer tänkt för att diskutera olika ledsträckningar i Jämtlandsfjällen.
 
Tack

Tack för ditt svar. Som du säger kanske litet OT men tidigare tråd om utvecklingen i Sylarna berörde också STF:s grundidé och det verkar som om man nu lämnar STF:s grundinriktning om att kunna "erbjuda medlemmarna prisvärda övernattningsmöjligheter och berikande aktiviteter" till förmån för att maximera vinsten. Från folkrörelse till en organisation med inriktning mot resursstarka köpare tycks steget tas utan att någon protesterar. Nåja, man kan ju alltid lämna föreningen.
 
Tack för en intressant hänvisning, ffa till STFs ensidiga och giriga inlägg.
STFs inlägg är för mig ytterligare en anledning att avsluta mitt STF-medlemskap. Deras planer skulle leda till ytterligare exploatering med resulterande förstöring av fjällmiljön och urbefolkningens land.

.......
Fjällen tål helt enkelt inte stora skaror av turister. Miljön är för känslig och sårbar. Att inte alla kan vistas i fjällen må vara orättvist, men allt annat är inte hållbart!
Och alla behöver inte vara i fjällen. Orkar man inte ens gå två mil om dagen, då kanske man kan nöja sig med skogen i låglandet? Det finns underbart natur över hela landet.

Jag vill inte stå tyst vid sidan när en organisation vars produkter endast är tillgängliga för välbärgade utnyttjar sin monopol för att dra ekonomisk vinst på bekostnad av vår gemensamma naturarv som vi har ett ansvar att bevara till våra barn. Jag ska avsluta mitt medlemskap i STF.

det hör förstås till saken att STF AB inte gör vinst. För 2017 är resultatet -0,8% av omsättningen. 2016 gav viss vinst men tidigare år har det rört sig om -5 till -10. Och vad jag vet är det inte vandrarhemsverksamheten som ger uppphov till förlusten.

Jag är med i STF enbart för att det ger medlemskap i HI. Förra årets rabatter (4 nätter i Sthlm, 2 i Basel) gav mig medlemsavgiften tillbaka.
Utomlands kan medlemskap i I vara ett krav för att alls få övernatta.

Avgiften är 295 SEK - att jämföra med DNTs 695 NOK, å ena sidan, och NVHs 150 NOK å den andra. Så jag kanske skulle gå med i NVH?

Så girighet vet jag inte om det handlar om, däremot kortsynthet. 3 stugor till? Nå, i vissa handlingar framgår en strävan att sprida ut vandrandet mer, men det verkar inte så realistiskt. Och i ngt dokument föreslås led i Tronddalen! Gråsjödalen, Tronddalen, liksom Bunnerfjällen borde förbli fredade. Och jag skulle gärna se att Anaris- och Lunndörrsstugorna lades ned.

På ett par ställen talas om farlig bro på sträckan Gåson-Handölan. Kan det vara denna:

http://huthyfs.com/jamt17gal/images/page74.html

Handölsdalens samebys svar är ju klart militant. Att lägga ned Blåhammaren, samt leden från Storulvån (eller var det Ulvåtjärn?) till gränsen skulle väl döda både Triangeln och Firkanten för stugvandrare. Då får kanske STF lägga ned helt i Jämtland.

Vitsen med att kapa leden mellan Enafors och Ulvåtjärn vid Snasahögarnas raststuga (nej, inte vindskydd!!) förstår jag inte. Det är den naturliga ingången för oss som går med tält, och jag tror inte vi skulle besväras av felande markeringar och stigunderhåll på den södra delen (den norra går till stor del över spångad myrmark).

I Norge, som jag känner mycket bättre, är det inte ovanligt att leder läggs ned, t ex med hänsyn till vildrenen. Då finns oftast alternativ, och det är ju inte förbjudet att gå på den avmarkerade leden.

I Jotunheimen avmarkerades stora delar av leden mellan Sjoa och Torfinsbu för en hel del år sen, men markeringar behölls på nedstigningen till Svartdalen, där det kan vara svårt att finna lämplig väg enbart med kartans hjälp. Motivet till avmarkeringen vet jag inte; när jag gick där senast träffade jag ingen enda norrman och kanske fem utlänningar.

Men riktigt friskt är att vilja riva Storulvån (där STF äger marken), alt. "flytta" stationen till Handöl. Det är nu ingen plats som vanliga vandrare vill stanna på och den har kanske sitt berättigande för t ex barnfamijer som vill stationera sig där, med helpension, men en känns ju väldigt civiliserad med butiker och faderullan, för att inte tala om plankvägen sista biten från Sylhållet.

Naturligtvis ska det inte vara fler anläggningar, och, ja, ska man gå i fjällen får man räkna med vissa avstånd och höjdskillnader.

Jag misstäner att sambyns skrivelse är ett "utgångsbud", för att ruska om lite, väcka reaktioner och kanske få motparten att besinna sig en smula.

Apropå "monopol". Är det någon som vet om STFs dominerande ställning är enbart historisk eller juridisk?
 
Bättre om en utredning görs på att utveckla Kungsleden mellan Kvikkjokk och Amarnäs. Ett par stugor där så.....
Att bygga mer stugor längs Jämtlandslederna är överkurs
 
Observera att detta är en utredning av Länsstyrelsen i Jämtlands län, och det är alltså inte därifrån förslaget om fler stugor kommer.

Den omnämnda delen av Kungsleden förbinder två län, så frågan är varifrån initiativet till en utredning skulle komma. Kanske efterfrågan betr. Kungsleden inte är så stor, t ex om det partiet inte berör några spektakulära platser och det är besvärliga kommunikationer dit. Funnes efterfrågan är jag rätt säker på att STF skulle haka på.

Grejen med Jämtland är att mycket rör sig kring de högsta massiven, Helags och Sylarna, med de väl betjänade turerna Firkanten och Triangeln, och att Jämtland är synnerligen lättillgängligt, tack vare nattåget till Duved.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Gunnar81 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 24
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
Karpaterna.se Jämtlandsfjällen, tips tack :) Fjällvandring 23
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
Agrellos Tips på enslig rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.