Hvorfor är STF så dyrt

Tycker inte det är dyrt

Med tanke på avstånden och hur få som nyttjar STFs stugor så kan jag inte anse att det är speciellt dyrt. En hel del personer betalar inte alls har jag förstått (off season bor i nödurymmen).

STF betalar inte sin personal speciellt bra.

Det norska systemet med icke bemannade hyttor är fantastiskt fint och bygger som skrivits ovan mycket på frivilliga insatser i lokala turistföreingar.

(Det blir å andra sidan ofta dyrare på norska turiststationer än svenska.)

Thure
 
Sen är det ju så att med STF:s nyare stugor så är det en massa döutrymmen. Det är en lång korridor och stora rum med stängda dörrar. Dessa stugor är otroligt stora per person jämfört med tex den stuga som står i bland annat Nallo (med två rum och ett mellanliggande stugvärdsrum).

När medelsvensson vill ha egna rum och inte dela med 9 andra så kostar det.
 
Ser vi på resultatet har STF gått med ett överskott på 11.7 mkr. Det är vandrahemsverksamheten som dragit in mest pengar. "Drygt hälften av omsättningen inom denna verksamhet kom från vandrarhemmen af Chapman, Tjärö och Torrekulla,verksamheten."

Jämför vi fjällverksamheten med vandrahemsverksamheten ser vi följande

Fjällverksamheten
2004 2003
Intäkter inkl interna 102 389 | 102 779 | -0,4%
Kostnader inkl interna -102 844 | -103 472 | -0,6%
Resultat -455 | -693

Vandrarhemsverksamheten
2004 2003
Intäkter inkl interna 52 113 | 51 784 | 0,6%
Kostnader inkl interna -42 646 | -42 721 | -0,2%
Resultat 9 467 | 9 063

Fjällverksamheten har gått - två år i rad med nästan en halv mille medan vandrahemsverksaheten dragit in 9 mille. Detta två år i rad.

Vidare kan man se att vandrarhemsverksamheten har 53 årsarbetare och fjällverksamheten har 129 årsarbetare.

Nu framgår inte lönen för stugvärdar. Av redovisningen framgår antalet manliga och kvinnliga anställda i moderförening, STF kansliet, fjällstationer och vandrarhem. När man kommer till löneredovisning delas det bara upp i moderförening och STF AB. Det vill säga man klumpar ihop STF kansliet, fjällstationer och vandrarhem.

Det framgå inte heller vad som ingår i kostanderna för fjällverksamheten.

Vad kan man dra för slutsatser av redovisningen. Att fjällanläggningarna går med förlust som kompenseras av vinsten av vandrarhem. Kostnader för anläggningar framgår inte av redovisningen.

Antalet årsarbetare i fjällverksamheten är stort i förhållande till den vinsgivande delen. Nu framgår inte lönebilden för dessa grupper. Stuvärdar, fjällstationsarbetere, fjällstations chefer och motsvarnande på vandrarhem.

Att jobba som stugvärd ger inga stora pengar. Månadsarvodet varierar från 2.700 kr 3.650 kr. Till detta kommer en engångskostnad på 2.995 för stugvärdskurs. Men det är inte att betrakta som ett arbete utan som "en möjlighet att göra ett avbrott från vardagen".

Kan vi ha stugor utan stugvärdar? Knappast troligt. Vi vet inte hur många som inte betalar övernattning när det inte finns stugvärdar och utan stugvärdar skulle detta öka. Dessutom skulle vi kanske få se ett ökat slitage under högsäsong. Kostnaden för dessa 42 stugvärdar är inte heller så stort och de sköter även om kiosk- och medlemskaps försäljning som ger vissa intäkter.

Är det dyrt att bo i fjällen. Har kollat på Aktse där jag övernattade sommaren 2004.

Sommar 2006
Normalsäsong STF med. 195 kr | Icke med. 295 kr
Högsäsong 17/7>> STF med. 240 kr | Icke med. 340 kr

Vist är det dyrt att betala 240 spänn för att sova i storstuga med andra och dusch kallt i bäcken. Skulle flera sova över i stugor om det var billigare? Kanske det men tältare är ett svårflirtat släkte och det behövs kanske andra grupper av vandrare för att öka beläggningen.

Det ökade medlemsantalet är främst ungdommar och de är kanske inte har så mycket pengar att röra sig med men att bli medlem tyder på att de tänkt använda sig av vandrarhem eller fjällanläggningar.

Slutsats: 11 mille i vinst är inte så illa även om Chapman skall repas nästa år. Fjällverksamheten är ett nödvändigt sorgebarn som betalas av tätorternas vandrarhem. För fjällturister är det tur att Stockholmarna finns och drar in pengar. Ett gott råd. Sov oftare i stugorna!
 

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
Kan vi ha stugor utan stugvärdar? Knappast troligt. Vi vet inte hur många som inte betalar övernattning när det inte finns stugvärdar och utan stugvärdar skulle detta öka.

Vist är det dyrt att betala 240 spänn för att sova i storstuga med andra och dusch kallt i bäcken. Skulle flera sova över i stugor om det var billigare? Kanske det men tältare är ett svårflirtat släkte och det behövs kanske andra grupper av vandrare för att öka beläggningen.

Ett gott råd. Sov oftare i stugorna!

Visst är priset en av anledningarna till att jag väljer att tälta istället för att ta in i stuga men den främsta anledningen för min egen del är friheten att kunna ta så långa eller korta dagsetapper som jag vill istället för att vara styrd av avståndet mellan stugorna. Och när jag blir (ännu) äldre och kroppen (kanske) börjar säga ifrån kanske tältet får stanna hemma men fram tills dess kommer jag inte att stödja STF mer än med årsavgiften, lite småhandlande och väldigt snart troligen med ideellt arbete i lokalföreningen.

Att sen folk övernattar i stugvärdsfria stugor utan att betala behöver man inte vara speciellt stort geni för att inse. Bland annat kom vi fram till Pieggaluopal i sommar där vi tänkte äta, tvätta kläder och oss själva och sen torka i stugan men det kändes inte så roligt eftersom tre (av sovsäckarnas antal att dömma) fiskare klart och tydligt markerat att de var de som bodde i stugan. Konstigt nog hade ingen fyllt i gästboken senaste veckan trots att stugan var bebodd. Nu får man inte övernatta i dessa stugor annat än i nödfall men det gör folk och skulle STF köra med obebodda stugor skulle ännu fler göra det och slitaget skulle garanterat öka.
 
Tack for det svaret

Takk Harald jeg visste ikke att det var så i NORGES TURISFORENIG
Man lere seg noe nytt hver dag vet du
mvh ALEXANDER
gott nytt vandrer år
 
Tankar om STF fjällstugor

När jag läser inläggen om priser så anser jag att stugor behöver sina stugvärdar. Däremot är jag fundersam över prisutvecklingen. Priset år 2006 var tydligen 240 resp 340 kr per natt. 2018 är priserna 500 resp 600 när du vandrar Kungsleden. Stugorna finansieras från övrig verksamhet inom STF och borde inte ha denna prisutveckling. STF värnar om att svenskarna ska få uppleva vår fantastiska fjällvärld. Om man då tänker sig en familj på 2 vuxna och 2 barn som vill vandra mellan stugorna ex Abisko till Nikkaluokta så blir boendekostnaden med 5 önattningar nästan 2000 kr per natt dvs nästan 10000 kr. Detta gagnar verkligen inte filosofin att få se fjällvärlden.
All heder och tacksamhet till stugvärdarna som är fantastiska ambassadörer.
 
Hei på dere alle vandrare
jeg har en ny fundering om en sak,
Hvorfor er SVENSKA TURISTFORENINGE SÅ DYT PÅ SIN ÖVERNATTNINGER
Det er ok att det koster att ta saker ut til fjell hyttenen ,men det får jo hvere måte på
Jeg leste i UTE MAGASINET ang priser i Europas forselige fjell nere i ALLPERNA
det skulle koste ca 7 eur for en over nattning der
og det er ca 70-100 KR og det var med mat på kjöpet ,FROKOST,hvorfor koster det da 225 kr att bo i hytter her i sverige ,ps nå vet jeg att det er dyrt hjemme i norge ,men nå er det så att jeg bor i Sverige ,jeg vill ha litt svar på det her hör av dere
tack på for hand
Jeg vill önske alle VANDRERE ett godt nytt vandrer år

Å andra sidan är det gratis att vandra i den svenska naturen. Det är det inte på alla platser i världen.
 
När jag läser inläggen om priser så anser jag att stugor behöver sina stugvärdar. Däremot är jag fundersam över prisutvecklingen. Priset år 2006 var tydligen 240 resp 340 kr per natt. 2018 är priserna 500 resp 600 när du vandrar Kungsleden. Stugorna finansieras från övrig verksamhet inom STF och borde inte ha denna prisutveckling. STF värnar om att svenskarna ska få uppleva vår fantastiska fjällvärld. Om man då tänker sig en familj på 2 vuxna och 2 barn som vill vandra mellan stugorna ex Abisko till Nikkaluokta så blir boendekostnaden med 5 önattningar nästan 2000 kr per natt dvs nästan 10000 kr. Detta gagnar verkligen inte filosofin att få se fjällvärlden.
All heder och tacksamhet till stugvärdarna som är fantastiska ambassadörer.

I år var det gratis för barn upp till 16. Vuxna som förbetalade på webben fick upp till 100 kronor rabatt. Så en familj kunde övernatta för totalt 800:-/natt. Det får väl ändå ses som överkomligt?
 
Hej,

Ett alternativ till STF:s fjällstugor är de stugor som länsstyrelsen i Västerbotten äger och förvaltar. I dessa kostar det 100 kr per person och natt att övernatta. Standarden varierar och de skiljer sig i utförande från STF:s stugor. Flera av stugorna har dock renoverats och är väldigt fina, tex tycker jag Tjåkkelestugan är både funktionell, fräsch och ligger fint till.

Kanske borde länsstyrelserna i Norrbotten och Jämtland också bygga stugor/öppna fd. renvaktarstugor för fjällvandrare så att fler har råd och får möjlighet att fjällvandra?

Se: https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/besok-och-upptack/stugor.html

Mvh/Rickard N.
 
I år var det gratis för barn upp till 16. Vuxna som förbetalade på webben fick upp till 100 kronor rabatt. Så en familj kunde övernatta för totalt 800:-/natt. Det får väl ändå ses som överkomligt?

Jag skulle nog tro att 800 per natt är avskräckande mycket pengar för många.

Om man utgår från att STF ska verka för att göra fjällen tillgängliga för alla och att verksamheten delvis finansieras på annat sätt än bara övernattningspriset blir det anmärkningsvärt dyrt kan jag tycka.
 
Jag skulle nog tro att 800 per natt är avskräckande mycket pengar för många.

Om man utgår från att STF ska verka för att göra fjällen tillgängliga för alla och att verksamheten delvis finansieras på annat sätt än bara övernattningspriset blir det anmärkningsvärt dyrt kan jag tycka.

800 för en hel familj, vad hittar du som är mycket billigare annat än att tälta?

Om man inte har några pengar alls förstår jag att det är mycket, oöverstigligt mycket, men om man har tillräckligt för att åka på semester, vilket jag uppfattade att tråden från början handlade om.
 
Idag vill fjällturister ha

Vattentoalett
Dusch
Restaurang med trerätters meny och alkoholservering
Slippa städning
Eget rum
Kiosk
Etc


Klart att det blir en annan prisnivå också.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
larot så lycklig!! Fjällvandring 24
nidob49 Så här ser det ut idag Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
sjuttis Sarek, kan vi gå så här? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.