Handskar

Sarek är Sarek. Olika väder i varje dal och olika väder varje dag. Så här års är det nog klokt att räkna med regn och/eller snö varje dag.
 
Som flertalet varit inne på så tycker jag att kombinationen en smidig grundhandske som fungerar när det inte är för blött & blåsigt, samt en tunn men tät överdragsvante när så inte är fallet, är perfekt för vandring i fjällen.

Enkla och smidiga fleecehandskar funkar perfekt som det förstnämnda, och valfri skalvante som det senare.

Jag kör just nu med:
grundvante
https://www.addnature.com/the-north-face-etip-leather-gloves-men-tnf-black-693435.html

överdrag
https://www.addnature.com/hestra-pull-over-mitt-svart-100-449145.html
 
Jag har nu kört på Hestra hela vägen med Naturkompaniets egen Hestra handske ”workglove” (ett samarbete dem emellan, märkt med björnen och som bara säljs på kompaniet), en liner i merinoull därtill och Hestra pull over mitt som förstärkning (köpte inte vinterfoder till för det kostade lika mycket som handsken och jag hade budget foder hemma). Hade jag varit mindre stressad hade jag väl gjort något billigare val men samtliga handskar känns gedigna och förhoppningsvis kommer jag vara torr och varm om händerna under turen. Åter stort tack för alla svar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
844d2e630aa9ef67b3427422d77c299d.jpg


Detta är resultatet på Hestra-Naturkompaniet samarbetet efter 1 vecka i Sarek. Hål på två fingrar. Ett riktigt bottennapp som dessutom var dyrköpt, särskilt med liners. Man undrar hur de tänkte när de döpte denna skithandske till ”Workglove”? Lädret var alldeles för tunnt, luddade av sig så att hand o liners blev gula o var omöjliga att impregnera ens måttligt trots rikliga mängder skofett. Dessutom förstördes alla bilder av att man såg ut som Calle Anka. Hestra handsken outdoor pullover mitt som jag också köpte saknar limmade sömmar o läckte därför. Den hade också dåligt grepp på insidan av handflatan och således heller inte av kvalite som berättigade det höga priset.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Tack för informationen, har funderat lite på de handskarna. Hur mycket använde du händerna under resans gång? Alltså, har du klättrat en massa och använt händerna på sten? Var bedömer du att slitaget kommer från?
 
Jag har samma modell. Jag har använt dem en hel del, inte minst vid gång med stavar. De har dessutom ofrivilligt legat fritt ute i naturen i duggregn och fuktigt väder i två dygn (tappade och återfunna). Och dessutom varit genomblöta efter en överraskande störtskur.

Jag var inledningsvis orolig för hållbarheten men jag är förvånad över hur pass slitstarka mitt par trots allt har varit och fortfarande är. De har fungerat som förväntat, helt utan anmärkning.

Jag har smörjt in dem ett flertal gånger, framför allt innan jag använde dem första gången. Jag har enbart använt rikligt med Hestras läder-balsam. Det tar en bra stund att arbeta in detta läder-balsam i handskarna, men underlättas om man som sig bör har handskarna på sig när man arbetar in det, och det tar väldigt lång tid innan de inte längre klibbar. Men det är det värt.

Att kalla dessa handskar ”work-gloves” (arbetshandskar) är en smula vilseledande, i synnerhet som Hestra tidigare hade en motsvarande modell av handske i eget namn. Men då kallades den ”driver” (förare) eller något liknande och var en s.k. bil-handske.

/Birger
 
Senast ändrad:
Tack för informationen, har funderat lite på de handskarna. Hur mycket använde du händerna under resans gång? Alltså, har du klättrat en massa och använt händerna på sten? Var bedömer du att slitaget kommer från?



Jag har använt dem vid blockterräng o scrambling samt en del klättring. Den renodlade klättringen har dock varit ytterst sparsam o begränsad till ett fåtal crux. Blockterrängen har varit vanligare, men där har jag mest haft dem mot kyla o i preventivt syfte. Ett par gånger har jag ramlat (som man alltid gör vid nått tillfälle), men har då landat med tyngden på handloven. Inget särskilt slitage har skett mot fingrarna ffa inte som motiverar hål efter en veckas användning på ett par ”workgloves” i skinn som kostar 300 spänn.

Tror säkert att de fungerar helt utmärkt om man går i lite snällare terräng med stavar. Vill man dock ha en slitvarg för äventyr gör man dock klokt i att skaffa något annat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...