Fälgar mtb

Hej,

Jag undrar vad verktygen kostar (riktställ, ekertensiometer och centreringsverktyg), och var man kan köpa dom till vettigt pris? Tror inte att det är saker som en normal cykelhandlare säljer.

Ja det är just därför ja funderar på att lämna in dom. Ekertensiometern gick bara på 800+ att köpa. Men det är klart måste man göra det ofta så lönar det sig nog att köpa.
 
Det går nog att beställa från alla vettiga cykel handlare men jag tippar på att det nog landar på mer än 3000kr totalt man köper med kvalitet, man sparar nog inte pengar på att bygga själv. Kolla cyclecomponents i Sverige eller Rose i Tyskland för internet kataloger.

Det går också att bygga hjul på enklare sätt med cykelramen som rikt och centrering ställ. Ekertensiometer är bra men dyr... Att bygga hjul själv verkar kul men för oss andra är det enklare och billigare att beställa hjälp från någon duktig hjulbyggare.

/Andreas


/Andreas
 
För att bygga bra hjul behöver du en bra ekernyckel, tålamod och kunskap.
Ekernyckel köper du och kunskap hämtar man från Sheldon Brown. Sen kommer det med tålamod, antagligen behöver du några försök innan du bygger / riktar ett hjul så att det är rakt, välbalanserad, stressfri och med bra ekerspänning. Hjulbygge är inte rocket science, det är ett hantverk och kräver lite övning.
Sen finns det verktyg som underlättar, typ riktställ och centrering (Jag erkänner att det är ett nöje att rikta hjul med ett snordyrt proffsriktställ, men det har väldigt lite med slutresultatet att göra, det går helt enkelt lite lättare och ffa. snabbare).
Och är du perfektionist köp en tensiometer.

Allt detta har jag egentligen redan skrivit tidigare i tråden, men eftersom hjulbyggartrådar i internetforum har en tendens att urarta i filosofiska till religiösa meningsskiljaktigheter (man har jo hängt rätt mycket på happymtb när det begav sig) så fortsätter vi helt enkelt att mala på.

Så jag hävdar att hjulbygge är 50% kunskap, 40% material och 10%verktyg.

Peace!
 
Hej,

Jag undrar vad verktygen kostar (riktställ, ekertensiometer och centreringsverktyg), och var man kan köpa dom till vettigt pris? Tror inte att det är saker som en normal cykelhandlare säljer.

De flesta cykelhållare borde kunna ta hem dessa verktyg inom någon vecka, även om få har dem som lagervaror. Sedan finns ju även internetbutiker...

Dessutom finns det olika prisklasser även på dessa verktyg och som vanligt gäller att bra verktyg är halva jobbet. Med ett riktigt proffsriktställ kan man t.ex. ofta skippa centreringsverktyget. Hjulet blir centrerat i alla fall. Med ett lågbudget riktställ får man använda centreringsverktyget väldigt ofta.
/Niklas
 
Hej igen,

Jag ber om ursäkt för att jag ställer mina frågor i denna tråd, men jag tycker att mina problem ligger nära. Min avsikt är inte att bygga MTB hjul, utan att rikta hjul på mina vardagscyklar.

Tidigare i tråden så indikerades det att det ofta inte är fel på materialet i färdiga hjul, utan hur dom är monterade. Så uppfattade jag det i varje fall. Så det kan vara intressant att justera nya hjul, och få samma hållbarhet som i egenbyggda.

Jag upplever att när ett hjul väl blivit skevt (ofta i samband med ekerbrott), så är det i stort sett omöjligt att få till en riktning som håller mer än ca 100 - 200 mil. Jag riktar med hjulet i ramen (utan däck och slang), och mäter skevheten, justerar tills det blir någorlunda rakt. Sedan "plingar" jag på ekrarna, och spänner dom så att dom någorlunda jämnt spända. Detta upprepar jag ett eller några varv, tills det inte blir bättre. Hjulets rundhet struntar jag i, det har visat sig svårt att med så primitiva metoder får hjulet både rakt, runt och med jämn ekerspänning.

* Jag undrar om det blir mycket bättre med verktyg (jag tror jag behöver riktställ och tensiometer)?
* Vad skall jag prioritera, riktställ eller tensiometer?
* Hur billiga verktyg kan verktygen vara, innan dom inte tillför något? (+3000 kronor verkar mycket om man skall rikta hjul som kostar ca 500 kronor styck).
* Hur vet jag vilken ekerspänning det skall vara? Det kan vara svårt att få tag på specar på materialet i hjulet. Finns det några tumregler? Kan man mäta på befintligt hjul, och gör ett antagande som gäller för det aktuella hjulet?
 
Centreringsverktyg kan man göra själv, en gammal 28" framgaffel kan i ett skruvstycke fungera väl som riktställ.
Ekernippelnycklar behöver alla så då återstår en ekertensiometer, alla behöver nog inte en DT men det finns många fler och billigare.
go tur
 
Hej igen,

Jag ber om ursäkt för att jag ställer mina frågor i denna tråd, men jag tycker att mina problem ligger nära. Min avsikt är inte att bygga MTB hjul, utan att rikta hjul på mina vardagscyklar.

Tidigare i tråden så indikerades det att det ofta inte är fel på materialet i färdiga hjul, utan hur dom är monterade. Så uppfattade jag det i varje fall. Så det kan vara intressant att justera nya hjul, och få samma hållbarhet som i egenbyggda.

Genom att justera nyinköpta köpehjul, kan du många gånger få det betydligt starkare och hållbarare. Dock kan du ju aldrig kompensera för bristande materialval i hjulet (tex oreducerade ekrar istället för reducerade ekrar, eller enkelbottnad fälg istället för dubbelbottnad dito).

Vet att signaturen Håkan C har köpt billiga biltemahjul till sin fru, justerat och smörjt hjullagren, samt därefter spänt upp ekrarna. Tror nog att det äktenskapet håller än :)

Jag upplever att när ett hjul väl blivit skevt (ofta i samband med ekerbrott), så är det i stort sett omöjligt att få till en riktning som håller mer än ca 100 - 200 mil. Jag riktar med hjulet i ramen (utan däck och slang), och mäter skevheten, justerar tills det blir någorlunda rakt. Sedan "plingar" jag på ekrarna, och spänner dom så att dom någorlunda jämnt spända. Detta upprepar jag ett eller några varv, tills det inte blir bättre. Hjulets rundhet struntar jag i, det har visat sig svårt att med så primitiva metoder får hjulet både rakt, runt och med jämn ekerspänning.

* Jag undrar om det blir mycket bättre med verktyg (jag tror jag behöver riktställ och tensiometer)?

Bra verktyg är halva jobbet, sedan behövs det förstås tålamod och erforderlig kunskap också.

* Vad skall jag prioritera, riktställ eller tensiometer?
Prioritera bägge. Du kommer nog inte att ångra dig.

* Hur billiga verktyg kan verktygen vara, innan dom inte tillför något? (+3000 kronor verkar mycket om man skall rikta hjul som kostar ca 500 kronor styck).

Det är ju också frågan hur länge de billiga verktygen håller också, Proffsverktyg brukar hålla länge och kan således skrivas av under många år. Dessutom är det alltid ett nöje att jobba med proffsverktyg. Så sett behöver det inte bli så farligt dyrt sett till kostnad/gång.

* Hur vet jag vilken ekerspänning det skall vara? Det kan vara svårt att få tag på specar på materialet i hjulet. Finns det några tumregler? Kan man mäta på befintligt hjul, och gör ett antagande som gäller för det aktuella hjulet?

Rekommenderad ekerspänning brukar ligga runt 800-1400 N (höger sida i bak och vänster sida i fram på skivbromshjul).
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
Meldramiriel Fälgar för tunga cyklister Mountainbike 11
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
bikerboy Fälgar? Mountainbike 8
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...