Bergsbestigning Alperna sommar 2011

Är sugen på att bestiga en alptopp sommaren 2011. Vill någon med?

Exakt vilken topp det blir är inte bestämt. Har sneglat lite på Grossglockner i Österrike, men är förhandlingsbart och beror på erfarenheten hos eventuella resekamrater. Själv har jag gått en grundläggande kurs i alpinism, men känner inte att jag har tillräcklig erfarenhet för att leda, så vore toppen om någon med lite mer erfarenhet var intresserad! Annars får det bli en tekniskt enklare topp, men den måste i vilket fall vara högre än 2104 meter (vilket borde ge en del att välja på...).

Eftersom min kondition inte är den bästa vill jag poängtera att det kommer bli ett lugnt tempo som gäller, vilket dessvärre kanske får resultera i tidig uppstigning och korta pauser.

Har viss egen utrustning, men inte något rep som är särskilt anpassat för alpina miljöer. Inte heller en massa kilar och isskruvar och sånt. Är man några stycken får man väl skrapa ihop det man har och inhandla resten.

Tänker mig i övrigt en budgetresa där man utgår från något typ av vandrarhem, och sedan tar med tält en bit upp på vägen. Lågprisflyg ner, mat på stormkök.

Något exakt datum är inte bestämt, men nån gång i augusti är kanske det bästa. Total restid på typ en vecka, så man har några dagar på sig om vädret inte skulle vara bra.

Hoppas att någon är intresserad! Skriv i så fall en rad här eller skicka ett mejl till sara(snabel-a)zellafilm.se

/Sara
 
Tjena!

Jag är själv sugen på alperna i sommar för vandring och ta toppar.

När i sommar är det tänkt? Kan ju svara här i tråden om det behövs fler medlemmar för att dra upp stämmningen :)
 
Inga kilar behövs

För Grossglockner behövs inga kilar, det finns säkringsstolpar hela vägen längs normalleden och Via Ferrata på sina håll. Behöver dock korsa en glaciär, så stegjärn och isyxa behövs.

Toppturen tar två dagar i anspråk.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
David - Bra initiativ att svara här i tråden!

Gustav - tack för info om Grossglockner!

Nu lutar det dock åt Mont Blanc eftersom en tjej som varit i kontakt med mig varit på väg dit upp och är sugen på ett nytt försök. Och även om det kanske inte är det vackraste och minst trafikerade berget, så är det lite svårt att tacka nej med den höjden...

Vi siktar på att åka nångång i augusti, exakt datum är inte bestämt, men blir nog närmare två än en vecka nu om det blir Mont Blanc med tanke på att det krävs några dagar för att bara vänja sig vid höjden.

Har än så länge inte bestämt om denna "höjdvänjning" kommer ske på själva Mont Blanc eller andra berg i närheten, men ska i vilket fall försöka undvika de dyra liftkorten och i stället ha en tältbas en bit upp.

Det är några till som svarat och eventuellt är intresserade, men inget är bestämt, så hör av er om ni är sugna! Vi är helst fler än två i replaget och blir man för många kan man alltid ha två replag.

Och vill ni propagera för andra berg är det också välkommet!
 
Hej,

Ska nästan säkert ner till alperna i sommar och köra en vecka med guide så jag är absolut sugen på att haka på några dagar om det ligger rätt i tiden. Låter som om du inte tänkte ha bergguide? Kanske kan satsa på någon lite enklare 4000-metrare som till till exempel gran paradiso i så fall?

Ska du upp på mt Blanc får du nog bita i det sura äpplet och ge dig ut i löpspåret;-)
 
Hej,

Ska nästan säkert ner till alperna i sommar och köra en vecka med guide så jag är absolut sugen på att haka på några dagar om det ligger rätt i tiden. Låter som om du inte tänkte ha bergguide? Kanske kan satsa på någon lite enklare 4000-metrare som till till exempel gran paradiso i så fall?

Ska du upp på mt Blanc får du nog bita i det sura äpplet och ge dig ut i löpspåret;-)

Du ska alltså köra en hel vecka med guide? Vad kan det gå på?

Vi har inte tänkt ha guide, nej. Vet att det rekommenderas, men tjejen jag planerar med nu är mer erfaren än jag och sedan är det ju så klart en kostnadsfråga.

Vi har pratat lite om just Gran Paradiso, men har ändå fastnat för Mont Blanc, så får väl bli att ge sig ut i löpspåret... =(

När har du tänkt åka?
 
Jag sprang rundor på 3 mil i delvis kuperad terräng innan Mont Blanc, och var inte alls förberedd på berget rent fysiskt. De killarna jag hade med mig som körde styrketräning klarade sig helt klart bättre. Backträning framför löpträning med andra ord.
 
Bra tips med backträning, jag har en backe som är 650m lång med 140m fallhöjd som jag brukar knata upp och ner i. Gärna med likvärdig utrustning/packning. Ger bra tips om var man tar slut först... Sen är det inte dumt att varva med några vändor i spåret också, lite flås är aldrig fel!
 
Hej hej,

Det blir någon sorts veckoprogram som många guidefirmor har. Räknar nog med att bränna uppåt 20 papp innan jag är hemma igen, men smakar det så kostar det:) Har bland annat kollat på denna: http://www.jagged-globe.co.uk/course/itinerary/alps+zermatt+climber.html

Jag har inte spikat något datum ännu, men det blir säkert någon gång i mitten till slutet av sommaren. Det är ju ganska långt kvar innan man behöver boka någonting och så får man ju fokusera på skidsäsongen först:)
 
Just ja...

Kan inte annat än hålla med ovanstående om att backträning är en bra ide. Folk som är i för dålig form brukar få det väldigt jobbigt och glömma bort att titta på utsikten. Dessutom ökar ju risken att man snubblar på sina egna stegjärn och trillar ner och slår ihjäl sig om man är för trött:-(
 
Är sugen på att bestiga en alptopp sommaren 2011. Vill någon med?

...Själv har jag gått en grundläggande kurs i alpinism, men känner inte att jag har tillräcklig erfarenhet för att leda, så vore toppen om någon med lite mer erfarenhet var intresserad! Annars får det bli en tekniskt enklare topp, men den måste i vilket fall vara högre än 2104 meter (vilket borde ge en del att välja på...).

Eftersom min kondition inte är den bästa vill jag poängtera att det kommer bli ett lugnt tempo som gäller, vilket dessvärre kanske får resultera i tidig uppstigning och korta pauser.

...
Nu lutar det dock åt Mont Blanc eftersom en tjej som varit i kontakt med mig varit på väg dit upp och är sugen på ett nytt försök. Och även om det kanske inte är det vackraste och minst trafikerade berget, så är det lite svårt att tacka nej med den höjden...
...
Har än så länge inte bestämt om denna "höjdvänjning" kommer ske på själva Mont Blanc eller andra berg i närheten, men ska i vilket fall försöka undvika de dyra liftkorten och i stället ha en tältbas en bit upp.

Mt Blanc som första berg över 2100 m? Visst går det, men det är en rejäl utmaning. Jag hade rejält jobbigt sista biten upp trots nästan en vecka en bra bit över 3000 m och två toppar på runt 4150m.

Träna med stegjärn och utrustning i vinter. Det är en viss teknik. Traska slalombacke (i kanten) med ryggsäck. Träna på att få allt utrustning att fungera i vintermiljö.
Runt Chamonix finns massor att göra för att acklimatisera sig uppåt. Den bör man inte fuska med. Du får nog räkna med att ta linbana/tåg upp en bit trots priset. Annars blir det en lång väg.

Om ni väljer vägen från Agille du Midi kan ni campa nere på platån 3500. Direkt upp dit från havsnivå är nog lite väl tufft. Tacul (ca 4200) är en bra uppvärmning och då har ni rekat en tredjedel av vägen till Mt Blanc. Då känner du också hur höjden känns. Mt Blanc är ytterliggare 600 m upp.

Lycka till!

AV
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.