Dagens aktivitet?

Skorna kändes perfekta, eftersom de knappt kändes på foten. Bra markkänsla och låg profil... i like...

började bli trött i fotlederna och flåset kändes inte 100... tror att DS tranier skorna gör att fötterna får jobba lite mer än i mina gamla
Visst är det skönt med låg profil på skorna. Jag har ett par sedan ett par månader. Ger ett lättare, mer naturligt löpsteg. Känner också igen fotledsgrejen och tror precis som du att fotlederna dels får jobba mer, dels får jobba annorlunda. En annan isättning belastar rimligtvis foten på ett annat sätt. Jag noterade att mina Saucony känns mest i vänster höft, ASICSarna mest i höger knä och Brooksarna (de "platta" lättviktarna) i fotledernas utsida (mindre och mindre över tid, nu känns det knappt där). Det enda trista med lättviktsskorna är att de har kort livslängd.

Själv har jag haft nästan totalt löpuppehåll i ett par veckor. Åkte på semester, två par löpskor ordentligt nedpackade men med temperaturer mellan 37 och 39 garder de första tio dagarna var det helt enkelt för varmt. Sen blev jag acklimatiserad och då blev det några hyggliga pass runt milen.

Idag blev 12 km på hemmaplan i svalt och skönt väder, ynka 25 grader i skuggan. Trivsamt!
 
Började dagen med en tidig löpning 7,5km i Partille(den grönvita slingan) satte mig direkt efteråt på min MTB å cyklade runt stora å lilla Delsjön i Skatås!
Imorgon blir det paddling ett LD-pass till Kungsö/Valö sen kör vi till Vinga(undrar om man kan smygtälta där) annars får man köra in till St. Rävholmen!
Å på fredag drar jag/vi till DKM, livet är faktiskt rätt underbart ;)

/Janne
Kul att din rygg är bra igen! Paddla så det ryker :)
 
Efter att ha tagit i som en idiot, slutade sträckan ändå på 17-18km, dvs ungefär ett 4:20-tempo. Ridå.

Här har man sprungit röven av sig en hel vår och sommar istället för att bara existera, halsa rödvin och köra runt med husvagn så som det anstår mig. Och så springer man ändå halvmediokert. Fan.
4:20-tempo är ungefär mitt mål för halvmaran. Och det kallar du halvmediokert. Kränkande är vad det är! Hade du inte skrivit förleden halv så hade jag åkt upp och gett dig stryk... ;)
 
Paddling

Sent igår kväll paddlade jag dryga en och en kvarts timme i stilla sjö, belyst av en vacker augustimåne.

Fladdermössen jagade över sjöns yta och ev. hörde jag nattsträckande fågel. Om så så borde det ha varit någon vadare.
 
Det enda trista med lättviktsskorna är att de har kort livslängd.!

Instämmer till 100% speciellt mtp att dom dessutom är ganska dyra... :-/... 1500:- för ett par avskalade löparskor som dessutom slits ner snabbare än andra. Det borde ju vara tvärtom.

Men nu skall vi inte klaga :)

Dom är fantastiskt sköna att springa i, så jag antar att som är värda de extra hundringarna...

I går kväll blev det som planerat den nydöpta "Tullingebergsmilen" döpt efter slingans högsta punkt, som dessutom är vändpunkt.

Första passet på asfalt i eget tempo med DS Trainer, efter förra lugna passet med Malin så hade jag lite värk i fotleder och något trötta vader. Så det var med lite spänning jag gav mig ut.

Började lugnt utmed Glömstavägen, kände på löpsteget och varierade fotisättingarna lite. Det kändes bra. Det är en markant skillnad med dessa skor när man kommer in på grusvägen som förbinder Glömstavägen med Kästa, grova stenar och ojämnheter känns direkt, men det funkar bra.

När jag börjar närma mig tullingebergsbacken så sänker jag tempot något, laddar lite... eftersom jag inte vet hur jobbig backen är att springa i normaltempo. Men den var inte så jobbig, inte första stigningen, det är den andra stigningen den lite flackare som kommer direkt efter som suger i benen. Jag är hyfsat seg när jag når toppen. Tappade 10sek/min under stigningen från 4:30 till 4:40, tänkte först att det skulle jag lätt ta igen utför, men icke, jag var helt slut och orkade helt enkelt inte släppa på fullt utför :( utförslöpning är något man borde träna lite på.

Nästa del av slingan som är värd att nämna är Bokvägen som är en lugn villagata, men som har några jobbiga stigningar, tre pucklar skall man över.

Sista delen är Kästadalsvägen som är en lättsprungen gata, det som stör lite att den bitvis saknar trottoar, och om det finns någon är den ofta smal med överhängande häckar...

Kvälls solens sken var starkt, så solglasögonen gjorde sitt, och värmen sitt :-/, konstaterade, än en gång, att jag måste fixa en ny lösning för svetthantering på huvudet, buffen släpper igenom för mycket. Om det är någon som har en bra lösning så hojta till.

Modifierade sträckan lite från förra gången, visade sig bli åt "fel" håll, så distansen landade bara på 9,95km, det skall justeras. Tiden blev 46:02, som är ett för mig helt ok 4:37 tempo. Med lite träning, skadefrihet och ff a en flackare bana så känns inte sub 40 helt onåbart. Även om 6 minuter nu är en oändlighet i löparsammanhang. Jag gav ju ändå inte allt jag hade.

Karta: http://connect.garmin.com/player/10778401

//Thomas
 
4:20-tempo är ungefär mitt mål för halvmaran. Och det kallar du halvmediokert. Kränkande är vad det är! Hade du inte skrivit förleden halv så hade jag åkt upp och gett dig stryk... ;)
Då får du la fånga mig först. Vilken distans? :)

Igår skulle jag ta reda på om Förkylningen skulle bryta ut. Har haft lite tjockt i halsen några dagar, och BAMM är om <1 vecka. Sprang 8km på tid, lite besviken över att tempot var drygt 4-minuters. Men ändå inte högt nog för att indikera någon svårare sjukdom, I guess. Men, man strävar ju efter att kunna springa 18km i sitt 8km-tempo, och inte tvärtom (eller hur man nu ska säga, den kan ni i alla fall fundera på!)

Det är skönt att det börjar bli höst, mindre varmt och ffa slutet på en rätt tung träningsperiod. Nu väntar mer varierad kompost, styrketräning och annat roligt! Kanske skate på rullskidor, om Blocket står mig bi...

Såg, apropå tempo, att Outsides Träningsspecial (en FET tidning!) i våras-somras höll rätt höga tempon. Deras halvmara-program siktade på måltiden 1:30, vilket iaf jag anser är rätt fort. Målgruppen för tidningen var genomgående nåt slags elitmotionär, träningstipsen kom från personer inom eliten i respektive sport. Samtidigt mixades kostråd á la "iForm" in, typ "ät mandlar för de är fulla med Omega-6, ät blåbär för en vitaminkick, blablabla". My impression is...mixed. I vilket fall tror jag att det, även om det ger en cool image att göra ett "seriöst" träningsmagasin, riktar sig lite snett. De som siktar på 1:30-tempo på halvmaran har troligen redan en del träning under bältet, och vet hur de tar sig till målet. I 1:30-tempo...


Thomalin mfl: DS-skorna är bland de skönaste jag sprungit i, men de slits väldigt fort. Mina blev stumma efter, ja, inte så många mil, och det var då jag åkte på min första omgång benhinneinflammation. Så sen dess har jag traskat på i mina GT-2130. Kanske om man skulle skaffa en tävlingssko nån gång...

Mitt tips i år är Inov-8 X-talon 212 (skäms lite för att jag inte skrivit en lång recension). Lätt årets löpupplevelse för min del.
 
Med lite träning, skadefrihet och ff a en flackare bana så känns inte sub 40 helt onåbart. Även om 6 minuter nu är en oändlighet i löparsammanhang.
Backar kostar kraft och tid. Ställ upp i ett lopp också så ryker nån minut bara av det. Det är en helt annan sak att ta ut allt man har i ett lopp, där du springer med och mot andra som håller ungefär samma tempo, än under en ensam träningsrunda. Inte en chans att man ger sig frivilligt under ett race om det inte finns absolut tvingande och livshotande skäl därtill :)

Då får du la fånga mig först. Vilken distans? :)
Halvmaran... Målsättningen är 1:29:59 till slutet av november.
 
13 km i 5:01-tempo (enl Garmin TC men 5:02 enl Sporttracks, skiljer alltid en sekund i snittempo mellan de programmen) . Kändes lite trögt men tempot var.perfekt, precis där det skall ligga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.