Skägg eller inte? Ett maskulint problem.

Jag vet inte om skäggväxten är relaterad till klimatet men låt oss på ett högst ovetenskapligt sätt reflektera över saken :)

På den nordliga delen av halvklotet har vi germaner, samer, slaver, innuiter/eskimåer samt olika asiatiska folk. Jag skulle nog säga att dessa folk har ganska dåligt med skäggväxt generellt. Germaner har kanske mest av dessa men ändå relativt lite jämfört med sydlänningar.

Sydeuropéer och män från den muslimska delen av världen har ofta väldigt kraftig skäggväxt. Sydasiater verkar precis som nordasiater ha klent med skägg.
I Afrika är det nog ganska blandat kompott enligt min erfarenhet.
Bland indianer är det också dåligt med skägg men dessa folk har ju relativt nyligen vandrat ned från nordliga, asiatiska breddgrader.

Om man ska dra (en högst tveksam) slutsats av detta bör det snarare bli att skägget glesnar norrut. Baserat på evolutionens skoningslösa urval bör man alltså raka av sig skägget vid vinteraktiviteter :)
 
Men nu får ni ta det lite lugnt med begreppen här.

Frågan koppar skäggväxt mot temperatur, inte breddgrad. Det finns rejält kalla platser lite här och där på jorden, och t.ex Skåne har ett betydligt behagligare klimat än t.ex Hamedan i iran, med köldrekord på -34 C (och värmerekord på 40 C). Inte konstigt att man är naturligt väl ekiperad.
 
Men nu får ni ta det lite lugnt med begreppen här.

Frågan koppar skäggväxt mot temperatur, inte breddgrad. Det finns rejält kalla platser lite här och där på jorden, och t.ex Skåne har ett betydligt behagligare klimat än t.ex Hamedan i iran, med köldrekord på -34 C (och värmerekord på 40 C). Inte konstigt att man är naturligt väl ekiperad.

Jo, men i en sån här typ av fråga måste man väl ändå göra svepande generaliseringar?
Om man ska diskutera hela folkgrupper och regioner kan man väl bortse från regionala microklimat tycker jag...
Generellt sett så samanfaller olika breddgrader med olika temperaturer.
 
Jag kör mycket motorcykel både varma och kalla klimat. Sista turen 2012 var sista november och första turen 2013 var 20 februari. Jag har en hjälm där framsidan går att fälla upp (inte bara visiret) När jag kör med hjälmen uppfälld och har skägg upplever jag att fartvinden inte ger samma köldeffekt som då jag inte har skägg.

Det är möjligt att det bara är en upplevelse men jag tror att skägg fungerar som vindbrytare/aningen vindstoppare.

Spekulerade helt vilt utifrån min upplevelse. Kanske har jag rätt kanske har jag fel i min teori.
 
Jo, men i en sån här typ av fråga måste man väl ändå göra svepande generaliseringar?
Om man ska diskutera hela folkgrupper och regioner kan man väl bortse från regionala microklimat tycker jag...
Generellt sett så samanfaller olika breddgrader med olika temperaturer.

Ja, lite generaliserande är ju aldrig fel, men det måste vara rätt generaliseranden.

Även jag tycker att skägget är bra för värmen, även när det är fullt i is. Det blir ganska porös is, och leder inte värme (eller om du vill kyla) så bra. Jag ser därmed absolut en evolutionär fördel med skägg, om man inte har kläder att tillgå...
 
Jo, resonemanget var lite skämtsamt. Jag tror nog att skägg kan vara bra mot kylan men förmodligen är det annat än klimatet som styrt evolutionen gällande skäggväxt. Kanske sexuellt urval? Asiatiska kvinnor gillar lena kinder och arabiska kvinnor vill ha skägg att hålla i :)
 
Det torde

vara begränsad effekt på evolutionen med olika skäggväxt och olika klimatzoner. Däremot kanske kroppslängd i förhållande till kroppsyta och vikt har viss betydelse. Eskimåer är ju oftast inte långa och magra. Somalier är ofta rätt långsmala.

Beteendet och klädsel byggnadsteknik och uppvärmning har nog spätt ut klimateffekterna på människans evolution.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...