Kniven - Ja, en tråd till...

Angående säkerhet så tänker jag ibland på en historia jag hörde om ett par som blivit insnöade och fast på fjället. En driva hade fallit över dem och tältet. De hade fått skära sig ut ut tältet i ren panik för att inte kvävas. Jag har provat att riva i Hillebergs vävar och det går inte att få sönder dem med handkraft.
 
En bra kniv är aldrig fel helt enkelt! På fjället brukar jag hålla mig till skalkniv och Vic, men det är ju rätt bra bladlängd på skalkniven (med tältduken i åtanke). Kanske skulle uppgradera den till en Mora clipper egentligen...orkar man inte bära de 100 grammen inkl fodral så kan man väl lika gärna skaffa permobil på direkten...
 
Räcker det inte med att kunna klippa upp matpåsar, fotvårdstejp och ett och annat plåster?
Jag har brukat kniv till fisktillredning, isskrapning av skidor vintertid, samt slakta apelsin. Men allt utom skidskrapningen hade gått med hjälp av en liten vass sax. För isskrapningen är ett redskap brett som skidytan och dessutom med plats för andra handens grepp att föredra. Oavsett skidskrapors design.
Vid en vinterkurs brukade jag lapphuggaren för att skära snöblock, men det hade gått med en fogsvans eller rent utav skidan.
Så till vilket säkerhetsbruk behövs en kniv och den är inte ersättbar? Väntar med spänning på svaret.
Nej jag tänker inte sluta bära min korta kniv för det.

Det är ju aldrig fel att låta kniven dansa på höstvandringens renfile, sax eller fogsvans är där mindre lämpligt. Även fisken uppskattar en vass kniv. Tycker nog att en kniv kan försvaras även ovanför grönsakslandet. Någonstans omkring 8 cm brukar vara funkis.

...rätt kniv (sax) till rätt mat är parollen :).

//J
 
Ja, vad ska man ha en kniv till ovanför trädgränsen?
Bättre att ha den och inte behöva den än att behöva den men inte ha den. En fällkniven U2 eller en WM väger inte så värst mycket och duger gott till det mesta.
 
Samma visa i alla trådar. Det dröjer inte länge förrän någon säger något i stil med "Nähä du!, Det där skulle ALDRIG funka/behövas i fjällen".

Jag för min del är aldrig i fjällen. Däremot är jag i rejäla granskogar, och där är det ganska gott att ha en stadig lite tyngre kniv till det mesta.

(De där som alltid utbrister "vad är det för fel på en hederlig Mora 2000?!" icke att förglömma).
 
Senast ändrad:
Samma visa i alla trådar. Det dröjer inte länge förrän någon säger något i stil med "Nähä du!, Det där skulle ALDRIG funka/behövas i fjällen".

Jag för min del är aldrig i fjällen. Däremot är jag i rejäla granskogar, och där är det ganska gott att ha en stadig lite tyngre kniv till det mesta.

(De där som alltid utbrister "vad är det för fel på en hederlig Mora 2000?!" icke att förglömma).

Ja. alltid är det någon som vet bäst när det egentligen är upp till var och en att testa sig fram till vad som passar en och vad man tycker om. Vill man ha en fogsvans, sax eller morakniv med sig så Fine, kör hårt. Jag tar med mig en kniv av hög kvalite som inte behövs brynas femton gånger på en tur, som jag vet kommer att vara funktionduglig under min levnadstid och som dessutom tilltalar mina ögon. Jag har valt att investera i utrustning jag vet kommer att hålla och i det ingår även kniven. Det är inget fel på Moraknivar men jag ville ha en bättre kniv

När jag campar i skogen så tar jag också en "rejäl" kniv med mig, BRKT Journeyman, FK F1, FK A1 eller BJK Halo 14. De två sista är dock lite overkill uppe på fjället sommartid ;-)
 
Japp. De där slöjdknivsivrarna är lite som äldre (?) tiders prästerskap på det sättet. En stor kniv av god kvalitet är ett fantastiskt redskap!
 
Jag gillar de gamla ordspråken om knivar:

"En knivlös karl är sämre än en rumplös märr."

Och:

"Råmplös märr å knivlös kaer, tocke få man sla ihäl"


;)
 
Föresten har ni sett alla löjliga TV-kockar, som skall hacka lite bladpesilja eller föremål, stora som gullök, de måste ändå ha en kockkniv på minst 25 cm. Ändå är det ingen som skriver insändare eller klagar på TV-kanalen., För att inte tala vilken höjd från kastrullen som saltet skall liksom "stänkas" ner. Påverkar det smaken på något vis? Att släppa i salt på en höjdt mer än 10 cm över maten anser jag vara overkill och amatörmässigt.
Kunder inte låta bli.[/

20cm kockkniv gillar jag.
Kryddors höjd över grytan den är låg men spridningen bra.
 
Senast ändrad:
I skogen bär jag alltid slidkniv. Antingen i bältet eller i "yxfickan" på fjällrävenbyxorna. Kommer till användning: eldtuppar, stickor, rugga näver, späntning. Skaffa fram granris att sitta på, ligga på, lägga ryggsäck på. Tälja vandringsstavar och grillpinnar. Fiskdödning och rensning. Skrapa bränd stekpanna. Flyktväg ur tält. Hacka hål i is för tjocklekskoll eller isfiske eller vatten. Skrapa skidor. Skära mat. Skära skare. Tälja vedkil. Öppna förpackningar. Skära slanor och ris och repsnöre. Raka skäggstubben på söndagsmorgonen. Nedkämpa grävlingar... och så vidare....

På fjället bär jag också slidkniv. Det känns gött.

Man bör alltid ha kniv med sig. Universalverktygens moder, människans klo och huggtand. Min kniv är min kamrat och jag känner mig näck om jag är i skogen utan den. Varför i hela friden skulle man inte bära med sig en kniv?
 
Knivar är extremt överskattade, under en vinter tur i skog använder jag bara kniven för att ta näver,men en pryl som jag inte skulle gå ut utan är min fällbara såg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
eklund Fin kniven Utrustning allmänt 6
cancerman senaste kniven Utrustning allmänt 3
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
Molngrabb Kniven Utrustning allmänt 7
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
sajberjohan Karesuando kniven Utrustning allmänt 1
seobserver Stark tråd Utrustning allmänt 5
Colorblend En tråd där vi tipsar om reor och bra erbjudanden Utrustning allmänt 3
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...