om att bygga, elda och använda ved-kök...

Precis och de som fungerar mera väl kräver massa kring förbränningen samt isolering av hela eldstaden och synneligen välreglerat drag å flera nivåer.
Men sålänge som vi har gula lågor och tjära äve vi inte i gengasförbränningsfasen, brasan är helt enkelt för kall eller drar tjuvluft.
 
@Pir: Du gör helt rätt i att kalla spisen gengas-spis. "Gengas (kortform för generatorgas) är en gas som uppstår vid ofullständig förbränning av trä eller kol." denna gas eldas i våra kök och alltså går det bra att kalla det för gengaskök. Hur fullständigt gengasen brinner är en helt annan sak.
 
http://www.jureystudio.com/pennystove/jpgs/stoddardwood5.jpg Så ser min ut fast jag har mindre diameter på grytan i förhållande till köket och jag kör inte lika öppet som på bilden utan mindre mellanrum mellan vindskydd och konservburk....

Men köket på den bilden har ju en separat isolering över konservburken (i form av en stor ölburk) + ett vindskydd för kastrullen (och köket) som står på marken.

Jag tolkade din beskrivning som att du inte har någon separat isolering på eld-burken, och då ser det väl snarare ut så här? Fast med ett vindskydd som går ända upp över kastrullen och med mindre "glipa"



Ang. vikter...

UL-versionen av den höga varianten, som jag kallar "Ved-kök 1" i artickeln, har jag bytt material på och krympt kastrull-vindskyddet. I övrigt är den oförändrad. Så här väger den:

119 g - Komplett som på bilderna i artickeln, men utan kastrull

72 g - Eld-burk med spjäll, glödbädds-galler, stryp-ring och extra mark-skydd (ej på bild)
11 g - Kastrull-vindskydd
14 g - Isolering för eld-burk, inkl. 2 st gem
15 g - Fotstöd (3 st trådbyglar)
8 g - Kastrull-stöd (2 kryss-ställda plåtbitar)

Jag har numera en "ruggad" version som kar samma design på isoleringen som "Ved-kök 2" i artickeln. Den väger så här:

168 g - Komplett men utan kastrull

67 g - Eld-burk med spjäll, glödbädds-galler, stryp-ring och extra mark-skydd (ej på bild)
63 g - Isolering för eld-burk
11 g - Kastrull-vindskydd
15 g - Fotstöd (3 st trådbyglar)
12 g - Kastrull-stöd (2 trådbyglar)


Nu ska jag ut och testa en ny idé som växt fram dom senaste dagarna. Återkommer...
 
Du har rätt, jag länkade fel till fel bild.

Mina vikter:
spis 65 gr

vindskydd 20gr

85 vs 119, mindre skillnad än jag trodde! Kan hända att jag kopierar din rakt av för att utvärdera om det är värt de extra grammen. Jag har beställt tunn värmetålig isolering för att testa vad det ger, ser fram emot att höra hur det gick med din idé.
 
Mina vikter gäller dessutom för en större spis, dvs högre eld-burk.


Testet såg riktigt lovande ut..!

Den ena delen i det nya konceptet är 48 st 3 mm sekundärlufts-hål i 2 rader runt överkanten på burken (30 mm ner). Jag ville bekräfta att många hål är bättre.

Den andra delen är mer radikal: En rund disk med något större diameter än öppningen i strypningen, placerad 20 mm ner i burken, under öppningen. Detta tvingar gen-gasen mot ytterväggen, för att där passera dom 48 sekundärluftshålen. Tanken var att optimera gas-luft blandningen, inspirerad av crall.scout, men enklare att utföra än med perforerade luft-rör.

Resultatet blev som förväntat. Bättre förbränning med mindre gul låga. Tidvis nästan blå eller osynlig. Jag varierade en del parametrar under försöket, och lågan var inte alltid bättre. Men det förefaller helt klart som att det är värt att leka vidare med.

Dom 48 små-hålen gav inte en revolution i sej. Jag började testet utan disken under utgångshålet, så att köket i övrigt var "som vanligt". Det brann lite bättre men inte så man

Jag håller på att bearbeta filmen. Det tar lite tid...

Men jag har insett att jag skulle behöva filma med svart bakgrund framöver, för att man ska kunna se lågan ordentligt. Är det positivt eller negativt..?
 
Jag har inte kollat dina andra inlägg men du kanske är ett litet (internet)troll och isåfall är detta den sista matbiten du får från mig...
Det där var elakt! Seobserver har nog, liksom jag, avsevärt mera erfarenhet av väl fungerande-sämre fungerande-inte alls fungerande utrustning i terränglådan än många här iom. att vi använt det i tjänsten.


Fö. följer jag den här tråden med spänning.
 
Jag håller i stort sett med. Det mesta jag sett seobserver skriva känns vettigt. Även om han ofta är lite väl kategorisk, och gärna drar drastiska slutsatser.

tex:
Att försöka finna hårdved i ett grönt landskap med 7% restfukt i verkar rätt långsökt. För att uppnå det skall både ved och startträkol medföras.

Skulle det inte gå att förgasa ved med över 7% fukt..? Det går bara åt lite mera värme-energi att uppnå samma temperatur.

Har du med sot och diskfaktorn då i kalkylen för med gas är den minimal. Med makeld på rätt höjd likaså. Det är ju även vid vandring en fråga om rasttid och vandringstid.

Har du förväxlat våra kök med IKEA-korgar..? Dom här köken sotar normalt inte. Om dom gjorde det skulle jag lägga ner direkt och köpa en 10 ggr bättre IKEA-korg i stället.
Skulle mark-eld vara jämställt med ett gas-kök tidsmässigt..? För att det går lika fort att diska? Njaae...

19 minuter till kokning är väsenligt längre än de 4 minuter från stopp vilket är normaltiden.

Jag angav visserligen 21 minuter i post #3 tidigare, men även att det inte är att betrakta som en normaltid. Men du kanske refererar till något helt annat? Och visst - vedeldning tar mer tid. Det ingår i konceptet.

En eldburk nära marken som läcker glödande kol neråt kräver samma markunderlag som en brasa.

Inte i närheten... En burk kräver väldigt mycket mindre underlag. Mindre i omfattning. En sten räcker. Det eldar man ingen brasa på. Dessutom tror jag du är inne på IKEA-korgar igen...

Bara för att demonstrera mitt köks behov av markunderlag, gjorde jag kvällens test-eldning med köket uppställt på en hopvikt dagstidning.

P1000915.JPG

Den var helt opåverkad efteråt. Så här såg den ut eftereldningen:
P1000921.jpg

Med gula lågor och tjära på kokkärlen är det en bit kvar till enbart blåa lågor och gengasförbränning.

Gengas-förbränning är det per definition, även om det är lite förorenad gengas. Men...
Yes - det blir tjära på kastrullerna.
Yes - det kommer aldrig att bli helt blå lågor på ett kamping-gengas-kök.

Men vad är det praktiska problemet med det? Tjäran kladdar inte. Och färgen på lågan..?
Så länge köket i övrigt är pålitligt och funktionellt är i alla fall jag nöjd. (Och mina kök som jag visat är ännu bara prototyper för att testa konceptet.)



Det finns inget principiellt krav på att gas-generatorn behöver ha en stor massa, tex vara gjord av gjutjärn. Inte för funktionen att generera gas. Om man gör generatorn av järn, kan det vara lämpligt ur hållbarhetssynpunkt. Om man gör den av rostfritt eller titan kan den lika gärna vara av tunn plåt.

Tjäran på kastrullerna är ett tydligt bevis på att temperaturen är för låg för att veden ska förgasas till 100%. Så det är bara 99% (eller nå't) av veden som förgasas, askan borträknad. Vad är det då för gas vi förbränner? Om inte gengas?

-----

Allt det här kan kanske verka som en massiv attack på dej seobserver. Men det är inte alls så det är avsett - be cool man...
Jag kan bara inte låta bli att bemöta sånt som jag tycker inte stämmer. Samt att jag har släpat efter en del i diskussionen, så allt kom på en gång.

Kolla på nya filmen som kommer snart. Jag tror nästan att även du skulle acceptera lågan i vissa avsnit...
 
Stiligt!

Ser mkt bra ut! Nu saknas bara en steg för steg instruktionsvideo i hur man bygger din modell!

@Seaobserver: Jag tittade lite på dina tidigare inlägg och drar slutsatsen att du inte är ett troll (ursäkta för det antagandet). Dock tycker jag att du kunde vara lite ödmjukare i denna diskussion och inte bara klanka ner, med din erfarenhet kunde du kanske bidragit med idéer istället. Att du skriver att jag är barnslig får jag ta som en komplimang vid min ålder. I denna diskussion lyser din barnslighet med sin frånvaro, den kunde varit till nytta för att stänga av "det går inte" mentaliteten.

Jag kan väl redan nu be om ursäkt för att det blev lite syrligt på slutet, men se det som konstruktiv kritik.
 
Mina vikter gäller dessutom för en större spis, dvs högre eld-burk.


Testet såg riktigt lovande ut..!

Den ena delen i det nya konceptet är 48 st 3 mm sekundärlufts-hål i 2 rader runt överkanten på burken (30 mm ner). Jag ville bekräfta att många hål är bättre.

Den andra delen är mer radikal: En rund disk med något större diameter än öppningen i strypningen, placerad 20 mm ner i burken, under öppningen. Detta tvingar gen-gasen mot ytterväggen, för att där passera dom 48 sekundärluftshålen. Tanken var att optimera gas-luft blandningen, inspirerad av crall.scout, men enklare att utföra än med perforerade luft-rör.

Resultatet blev som förväntat. Bättre förbränning med mindre gul låga. Tidvis nästan blå eller osynlig. Jag varierade en del parametrar under försöket, och lågan var inte alltid bättre. Men det förefaller helt klart som att det är värt att leka vidare med.

Dom 48 små-hålen gav inte en revolution i sej. Jag började testet utan disken under utgångshålet, så att köket i övrigt var "som vanligt". Det brann lite bättre men inte så man

Jag håller på att bearbeta filmen. Det tar lite tid...

Men jag har insett att jag skulle behöva filma med svart bakgrund framöver, för att man ska kunna se lågan ordentligt. Är det positivt eller negativt..?

Nu börjar det låta riktigt intressant! =)
Ser fram emot filmen! ser inte vad som skulle vara problem med mörk bakgrund, allt som gör att man ser lågan tydligare är väl positivt? följer utvecklingen med spänning...
 
Jag håller i stort sett med. Det mesta jag sett seobserver skriva känns vettigt. Även om han ofta är lite väl kategorisk, och gärna drar drastiska slutsatser.
Det kan ju vara så att han (och jag) vet hur det brukar vara om inte utkvitterad materiel återlämnas i samma skick som när det kvitterades ut (ang. tjäran och sotet). Obehövlig vård är bra vård, det finns bättre sätt att slå ihjäl tid än att sanera utrustning från tjära och sot.
 
Det kan ju vara så att han (och jag) vet hur det brukar vara om inte utkvitterad materiel återlämnas i samma skick som när det kvitterades ut (ang. tjäran och sotet). Obehövlig vård är bra vård, det finns bättre sätt att slå ihjäl tid än att sanera utrustning från tjära och sot.

Det är ingen som bett seaobserver eller dig att använda gengaskök. Som sagt det är upp till var och en vilken prio olika saker har. Jag kör tex gas när jag är ute med familjen och experimenterar med gengas när jag är själv eller med kompisar hur du gör är helt upp till dig :)
 
När vi fick leka med burkkök och ugnar samlades rökgaser in och kördes i gasspektrometer, rätt intressant hur giftig normal vedrök är för att inte tala om eldad med luftunderskott.
Tjärrök är inget som man frivilligt bör andas in då tjäran i stort sätt är omöjlig att bli av med. Dessutom fastnar en massa andra otrevligheter i tjäran.
Den som haft en vedeldande granne i närheten vid kallt luftlock och det eldats med syrebrist vet hur illa det kan lukta utan att elda målarfärg, däck och tryckimpregnerat
.
Den markved vi fann ute i sommar och höstskogarna låg ofta på 60% relativ fuktighet. Vinterved som vi fann kunde komma ner till 15% relativ fuktighet som bäst, d v s 100% värre än vad som efterfrågades till slutna, värmebuffrande gengasugnar.
Det som skall kokas bort sänker temperaturen ytterligare. Klart som korvspad.
En bra vedtorkplats hemma är ovanpå kyl och frysskåpet.

En IKEA diskställsburk har hel botten och hålen börjar såpass långt upp att glöden inte hoppar ut om man inte försöker elda med kådpinnar som smäller. Däremot är det för många hål och elden påminner om i en eldkorg.

Vedköket Fyr är vida bättre i det avseendet. Draget är reglerat och vindskyddet är bättre. Men förbränningen är långt från någon gengasbränning.

Din tidningsbild var beskrivande och bra.
Hur högt över botten har du din eldbotten i burken?

Lycka till med fortsatta försök, vägen brukar vara knölig.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.