Aktivitetsarmband och olika former av aktivitet

Köpte en Garmin Vivosmart Hr (utan gps-funktion). Kul grej som loggar puls,sömn,steg,distans.
Men att särskilja olika aktiviteter funkar ju ite.
Gång och löpning är ju OK.
Men när jag åker rullskidor loggas simning (väl enda arm-aktivitet som finns), och hur blir sen längdskidåkning och kajak-paddling?
Har någon fungerande tips på val för dessa?
 
Tips

Jag tycker...min åsikt...att energiförbrukning mätt med en gpsklocka eller aktivitetsarmband inte alltid stämmer med verkligheten. Bättre är att den loggar träningen eller vad man nu vill mäta.
Dvs: vad man gjort, när man gjide det samt hur länge man höll på.
Sedan ska det vara en kontinuitet i det man gör, exempelvis 2-3-4 ggr/vecka.

Syftet med ett aktivitetsarband kan man fundera på. Jag loggar ibland min träning med min gpsklocka, men inte alltid. Jag tränar ändå.
 
Move IQ är ju en ny funktion som inte kan logga vad som helst, utan det är "walking, running, biking, swimming and elliptical training. "

Så vad du får göra är att efter synk med garmin connect ändra aktiviteten och fylla på de data som saknas.
 
Köpte en Garmin Vivosmart Hr (utan gps-funktion). Kul grej som loggar puls,sömn,steg,distans.
Men att särskilja olika aktiviteter funkar ju ite.
Gång och löpning är ju OK.
Men när jag åker rullskidor loggas simning (väl enda arm-aktivitet som finns), och hur blir sen längdskidåkning och kajak-paddling?
Har någon fungerande tips på val för dessa?

Hej!

Jag köpte för ett par veckor sedan en Fitbit Charge2 som använder sig av mobiltelefonens GPS så att när man springer, vandrar eller cyklar kan få upp en karta med en massa information om hastigheter, kalorier, snitt etc. Var skeptisk i början men det har visat sig fungera väldigt bra.
Den har även en funktion så att den känner av vad man håller på med och startar loggningen automatiskt.

Här är en länk till tillverkaren av den modellen jag har:
https://www.fitbit.com/se/charge2
 
Syftet med ett aktivitetsarband kan man fundera på. Jag loggar ibland min träning med min gpsklocka, men inte alltid. Jag tränar ändå.

Poängen är nog lite att man i och med armbandet skall bli uppmuntrad och motiverad att röra på sig. T.ex. sätta upp olika mål som att gå 10 000 steg per dag, göra minst 3 motionspass på en vecka etc.
Sedan har de flesta banden även en koppling till dator så man kan synka och se kaloriförbränning, viktnedgång/uppgång etc.
Men det är klart, är man redan målmedveten och har disciplinen så behövs nog inget armband. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...