Liggunderlag - höga krav på bekvämlighet

Vet inte vad det är, men det kan jag nog ta reda på. Såg förresten att pump inte följer med. Funkar en vanlig luftmadrasspump till ventilen? Har en sån nippel till min lilla cykelpump som alltid är med, så det vore ju ruskigt behändigt.

@G.Kraft
Tack för den informationen. Bra att veta. Inget problem. Behöver inget special för att sitta, bara jag kan hitta något lite upphöjt och det finns det nästan alltid.

@Sitiensis
Du gissar så rätt. Jag i princip inte testat något alls. Jag baserar mig på erfarenheter från länge sen, av hur t.ex cellplast känns. Och cellplast är nog för hårt för mig nu, det kan jag sluta mig till. Nutida erfarenheter i andra sammanhang än liggunderlag står för resten. Jag vet att jag måste ha mjukt och de flesta liggunderlag jag kollat på ser alldeles för tunna ut.

Det är ingen panik. Lär inte bli nåt tältande förrän tidigast nästa sommar. Men det kan vara bra att samla information i god tid så man har tid att smälta och fundera. Det är ju en jungel med alla prylar som finns nu. Och att panikköpa när man har lite speciella krav är dumt. Speciellt som jag också har begränsad budget.

Hur som ser det ju ljusare ut än jag trodde när jag startade tråden. Man tackar för tipsen så långt!
icon7.gif
 
Följer denna tråden med intresse då jag ska köpa mitt första nu och velar mellan olika. Har också ont i kroppen och vill inte vakna och inte kunna vandra vidare...
 
Vet inte vad det är, men det kan jag nog ta reda på. Såg förresten att pump inte följer med. Funkar en vanlig luftmadrasspump till ventilen? Har en sån nippel till min lilla cykelpump som alltid är med, så det vore ju ruskigt behändigt.
Det är samma sorts ventil som till de flesta liggunderlag som man blåser upp. Kolla när du beställer så har dom oftast en vattentät packpåse (>25 L) med en flexibel nippel. Den kränger man över ventilen. Thermarest har en likadan men naturligtvis dubbel så dyr. Det går nog inte med cykelpumpen. En sån packpåse går det att fylla underlaget med utan större ansträngning.
 
Som Smux skriver, ett cellgummiunderlag i botten och ett uppblåsbart överst. Pajar det uppblåsbara finns celgummiunderlaget i reserv. Dessutom enkelt att använda på rasterna. Vinter som sommar använder jag det, med undantaget att på vintern är cellgummiunderlaget överst.
Bäst och säkrast.
 
Vad bra att fler har samma problem. Eller det där blev ju fel, menar bra att jag tog upp det då eftersom det finns fler som har samma problem.

Just nu lutar jag åt Fjällkjells billiga, tjocka från Ali. Förlorar ju inte så mycket om det inte funkar. Säljs visst på "normala" ställen också. T.o.m. svenska sajter, men där hade det utgått. Hittade en del omdömen också utanför Ali som var positiva.

Men jag tänker inte köpa före jul, så låt förslagen komma bara om ni har flera. ;)
 
Den som Fjällkjell rekommenderar finns även i Sverige, på northstar.se
Lite dyrare, lite köptryggare kanske. Jag väntar just på två stycken, har alltså inte provat än. Den behöver pump-påse. Annars finns ju lätta luftmadrasser med inbyggd pump på Stadium. Inte lika bekväma, inte lika hållbara, men rätt billiga. Stora som två knytnävar ungefär, sex-sju cm tjocka. Jag har sovit på såna några år nu.
 
Den som Fjällkjell rekommenderar finns även i Sverige, på northstar.se
Lite dyrare, lite köptryggare kanske. Jag väntar just på två stycken, har alltså inte provat än. Den behöver pump-påse. Annars finns ju lätta luftmadrasser med inbyggd pump på Stadium. Inte lika bekväma, inte lika hållbara, men rätt billiga. Stora som två knytnävar ungefär, sex-sju cm tjocka. Jag har sovit på såna några år nu.

Men vad bra! Du måste tala om vad du tycker sen när du fått hem dem.


Här har du några bra sängar om det kan vara ett alternativ.
Man sover riktigt bra i dem.

http://www.sporting.se/mete-specimen-karpfiske/sangar-stolar

Ja jäsingen. Det där såg ju riktigt bekvämt ut. Men 13 kg (standardmodellen)... Men för bilcamping och med högre tält verkar de ju toppen. Man kan ju t.o.m. sitta på sängkanten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...