Israpporter?

Trots ganska tjocka isar i Stockholmsområdet är det tunt med israpporter. Kommunernas sidor är inte uppdaterade sedan i våras och isplanket.se har bara få rapporter. Finns någon ny sajt eller app för israpportering?
 
Israpporter är färskvara

För israpporter är www.skridsko.net helt överdådigt, men av bl a säkerhetsskäl (man ska ha grundläggande iskunskap för att rätt förstå och kunna bedöma israpporter) är det endast tillgängligt för medlemmar i Skridskonätets medlemsföreningar. På www.skridsko.net finns också färdrapporter och efter en vecka släpps dessa fria, men är då helt inaktuella vad gäller isläget eftersom det kan förändras från den ena dagen till den andra.

/Thor
 
För israpporter är www.skridsko.net helt överdådigt, men av bl a säkerhetsskäl (man ska ha grundläggande iskunskap för att rätt förstå och kunna bedöma israpporter) är det endast tillgängligt för medlemmar i Skridskonätets medlemsföreningar.

Mitt intresse är inte att åka/arrangera heldagsturer med klubbar, utan att åka 1-3 timmar på en sjö i mitt närområde, typ inom 1-1,5 mils radie från där jag bor. Räknar in ca 10 sjöar och det är bekvämt att kunna avfärda vissa sjöar pga dålig åkyta.

En sajt motsvarande skidspar.se skulle ge mig tillräcklig information.
 
Mm, ur säkerhetssynpunkt skulle man ju kunna tänka sig att skridsko.net släppte israpporter med status "Oåkbar" till icke-medlemmar, men ingen annan status.
"Vi rekommenderar inga isar till allmänheten av säkerhetsskäl,men vi talar om vilka sjöar du inte behöver ödsla tid på att kolla själv."
 
Mitt intresse är inte att åka/arrangera heldagsturer med klubbar, utan att åka 1-3 timmar på en sjö i mitt närområde, typ inom 1-1,5 mils radie från där jag bor. Räknar in ca 10 sjöar och det är bekvämt att kunna avfärda vissa sjöar pga dålig åkyta.
(...)
Skridskonätet är en otroligt välfungerande sida, som skulle ge dig precis den information du efterlyser. Man kan begränsa urvalet enligt många kriterier, bl a rita sitt eget intresseområde på en karta. Du behöver ju inte hänga med på organiserade turer för det, men bara webbsidan tycker jag är värd medlemsavgiften. Kan väl skifta alltefter lokal klubb, men härnere i Skåne handlar det om 100 kr/år.
 
Smart taktik. De som sitter på kunskap håller den hemlig. De som vill åka skridskor och inte är med i fina expertgänget får åka utan israpport. Fina gänget går ut i riks-TV med allvarliga förmeningar om att aaaaldrig åka ensam. Helst vill de väl ha monopol på isen. Åk inte alls om du inte tillhör gänget.... Å hur kommer det att fungera i praktiken då? Folk åker ändå. Ensam eller med sällskap. Med hela expertgängets förespråkade utrustning eller bara ett par isdubbar på halsen. Utan israpport. Det är säkerhet det.... eller?
Om ni är måna om att ALLA ska kunna åka så säkert som möjligt, dela då med er av israpporterna. Världen blir INTE säkrare av att de som sitter på kunskap håller den hemlig för att "vanligt folk" inte kan hantera sanningen. Snacka om att idiotförklara alla utanför "de rätta kretsarna".
 
Du behöver ju inte hänga med på organiserade turer för det, men bara webbsidan tycker jag är värd medlemsavgiften. Kan väl skifta alltefter lokal klubb, men härnere i Skåne handlar det om 100 kr/år.

Bra tips. Har bara ögnat genom vad de lokala klubbarna kräver av ansökande för medlemskap och det är typ, grundutbildning och gröntjänst.

Jag har åkt skridskor i >25 år, men har aldrig blivit biten av att jaga nya orörda isar varje helg.
 
Bra tips. Har bara ögnat genom vad de lokala klubbarna kräver av ansökande för medlemskap och det är typ, grundutbildning och gröntjänst. (...)
Vad jag fattar (och själv varit med om) så ska man bara registrera medlemskap + delta i en "välkommenkväll". Välkommenkvällen tog någon timme och var trevlig :).
Är man erfaren, ska det tydligen räcka med ifylld ansökningsblankett, men jag har inte gått den vägen så ingen koll på detaljer.
 
Smart taktik. De som sitter på kunskap håller den hemlig. De som vill åka skridskor och inte är med i fina expertgänget får åka utan israpport. Fina gänget går ut i riks-TV med allvarliga förmeningar om att aaaaldrig åka ensam. Helst vill de väl ha monopol på isen. Åk inte alls om du inte tillhör gänget.... Å hur kommer det att fungera i praktiken då? Folk åker ändå. Ensam eller med sällskap. Med hela expertgängets förespråkade utrustning eller bara ett par isdubbar på halsen. Utan israpport. Det är säkerhet det.... eller?
Om ni är måna om att ALLA ska kunna åka så säkert som möjligt, dela då med er av israpporterna. Världen blir INTE säkrare av att de som sitter på kunskap håller den hemlig för att "vanligt folk" inte kan hantera sanningen. Snacka om att idiotförklara alla utanför "de rätta kretsarna".

Den här diskussionen har ju förts till leda här på Utsidan, men vi kan väl ta det ett varv till. :)

Som jag ser det är upprätthållandet av skridskonätet inget som sker av sig självt. Det kostar, i tid, engagemang och pengar, att drifta en sådan tjänst med omfattande kartmaterial och funktionalitet och att de mest aktuella lägesrapporterna då förbehålls betalande medlemmar är som jag ser det inget konstigt. Det är heller inte särskilt svårt att få tillgång till informationen, medlemskap i den lokala Friluftsfrämjarsektionen är inte direkt så svårt att skaffa sig. Det är väl i princip bara akademikerförbundet SSSSSK:s introduktionskvällar som det brukar bli kö till.

Men är man av åsikten att allt ska vara gratis är det klart att det sticker i ögonen med krav på medlemskap och avgift.
 
Den här diskussionen har ju förts till leda här på Utsidan, men vi kan väl ta det ett varv till. :)

Som jag ser det är upprätthållandet av skridskonätet inget som sker av sig självt. Det kostar, i tid, engagemang och pengar, att drifta en sådan tjänst med omfattande kartmaterial och funktionalitet och att de mest aktuella lägesrapporterna då förbehålls betalande medlemmar är som jag ser det inget konstigt. Det är heller inte särskilt svårt att få tillgång till informationen, medlemskap i den lokala Friluftsfrämjarsektionen är inte direkt så svårt att skaffa sig. Det är väl i princip bara akademikerförbundet SSSSSK:s introduktionskvällar som det brukar bli kö till.

Men är man av åsikten att allt ska vara gratis är det klart att det sticker i ögonen med krav på medlemskap och avgift.
Att det handlar om pengar är ju ett mycket ärligare svar, men man säger ju annars att det är för folks SÄKERHET som de inte får tillgång till israpporterna! Det är DET som är så bakvänt tänk. Och varför propagerar man i TV om att ALDRIG åka själv? Varför håller man inte DET inom klubben? Hur ska man vilja gå med i en organisation som idiotförklarar "vanligt folk" på det viset? När man utgår från att alla utanför föreningen är dumskallar som kommer att skada sig själva om de inte går med i föreningen...

Pengarna nämner man ju aldrig!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.