Bästa skridskoryggsäcken

Tack alla för tips och tankar!
Var förbi XXL idag och där sålde de Lundhags Gero 35 för drygt 1100:- så det blev ett inköp eftersom säcken verkar lagom stor, praktisk med att den är vattentät och satt skönt på ryggen.
Tyvärr har det utifrån göteborska förhållanden vräkt ner snö sen igår och den har dessutom blivit allt mer fuktig, så just nu är det nog mer läge att få grund/glidvallat längdskidorna :) Skridskorna får vila tills läget på isarna förhoppningsvis blir bättre igen.
 
Jag tänkte börja åka långfärdsskridskor och måste då inhandla en lämplig ryggsäck.

Funderar på:
Osprey Talon 33.
- För liten? Inte vattentät? Verkar sakna grenrem?
+ Kan användas till annat också, såsom cykelturer

Lundhags Gero WP 35
+ vattentät, har grenrem
- mest avsedd för skridskoåkning

Vad säger ni om dessa? Är jag inne på rätt spår?
Tacksam för synpunkter
 
Hej waltruz!
Tror att det finns två vägar att gå.
Antingen köper du en vanlig ryggsäck och gör om den på vintrarna till en skridskosäck. Då köper man till en lagom stor vattentät packsäck att ha ombyteskläder mm i och stoppar i ryggsäcken. Sen kan du köpa ett färdigt kit med grenrem och kastlinerem som du på lämpligt sätt sätter fast i din ryggsäck. Tycker man priset är dyrt (245-275:- ca) för några små remmar så går det att "hemmapyssla" för den som gillar.

Alternativ två är att köpa en färdig skridskoryggsäck. Jag valde en Gero 35 som du säkert läst. Den är redan vattentät och behöver ingen packsäck extra. Den är också förberedd med fästen och kardborrar för gremrem och kastrem men du får köpa själva remmarna löst till.

Om storleken på 33 l är tillräckligt vet jag ej men det är ju bara 2 l mindre än Geron så det låter ju inte som ett problem. Läste i en annan tråd om en 100 kg person som flöt fint på Geron om jag minns rätt…

/Anna
 
Det är bra att ha flera mindre drybags i säcken. Jag har två men borde nog skaffa en till för att lättare hålla ordning på kläder och saker.
 
Hej!

Alla ni som åker med Friluftsfrämjandet och (SSSK framför allt).
Hur ställer sig ledarna till 33-35 liters ryggsäckarna?
(Förut hade de som riktlinje att man skulle ha 40 liter)

Jag har gått runt o provat e hel del 40 liter men det känns välldigt klumpigt och tungt

Jag är personligen inne på att köpa Fjell light 35 med extra Secura Safety System
 
Hej!

Alla ni som åker med Friluftsfrämjandet och (SSSK framför allt).
Hur ställer sig ledarna till 33-35 liters ryggsäckarna?
(Förut hade de som riktlinje att man skulle ha 40 liter)

Jag har bara erfarenhet av SSSK: Ingen som lyfter på ett ögonbryn. Talon 33 som jag nämnde ovan är en mycket vanlig ryggsäck bland klubbens åkare.
 
Sitter säcken lågt är det snarare fördel med liten volym om du får plats med det du vill ha med. Men täta påsar är viktigt. Personligen har jag en större silnylonsäck innuti från Sea to Summit inne i den har jag mindre tygpåsar för kläder och minimal handduk till överkroppen resp benen och en tygpåse med brynen och verktyg och en med sjukvårdsutrustning förutom dryck och matsäck sittdyna och lätt dunjacka för rasterna. I dunjackan ligger varm blåbärssoppa i stor fyrkantig HDPE Nalgene plastflaska.

Thure (SSSK)
 
Ni som kör med Talon 33, hur går man tillväga för att komplettera med grenrem etc?


Uppifrån och ner, så att säga:
Kastlinan, som förvaras i en av nätfickorna på sidan, sitter med en karbin till en klätterslinga jag hade liggande.
Klätterslingan kopplas med en karbin till grenremmen som utgörs av en 4mm dyneemalina som sitter fastknuten i ryggan.

På så vis frikopplar jag det klena spännet på midjebältet från systemet.
 
Med risk för att verka galen tar jag upp en gammal tråd. Att just långfärdsskridskoåkare lever i föreställningen att flytvästar 1. hindrar rörelse 2. är för varma vintertid 3. har för lite flytkraft 4. gör att man inte kommer upp på iskanten 5.kan få en att drunkna (!) 6. tycker det är mindre hindrande och säkrare att ha en 40 liters delvis luftfylld ryggsäck - är en av livets stora gåtor.

Nu går det dock inte längre avvisa flytvästarna, när de uppblåsbara finns. Annars finns utmärkta kajakvästar för endast 350 kr. Sedan kan man obekymrad av volym och "flytkraft" välja den säck man vill för ändamålet, nämligen medföra ombyte mm utan att hindras i rörelsen. Bo Gustavsson kom ner till 2,6 kg i detta exempel: http://snabelslash.com/bo/utrustningslistan/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.