Kvinna avled i kanotolycka

Jag har en kompis som något cyniskt brukar säga "Det är samhällets ansvar att uppfostra mina barn"...
Spontant känns det ju mer som att om folk inte vet vad de ger sig ut på, så borde det ligga mer på uthyraren som skickar ut dem på vattnet att upplysa om eventuella faror, än på "samhället"!

Och som uppvuxen vid Emån undrar jag också hur varningar "i naturen" möjligtvis skulle utformas och placeras i den bitvis mycket svårtillgängliga och vildvuxna omgivningen, för att de säkert skulle bli uppmärksammade av kanotister.
 
Jag tycker inte man kan/ska lägga något ansvar på uthyraren. Annat än att farkosterna han hyr ut ska vara säkra, i gott skick och lämpliga för de vatten där han hyr ut dem.
Möjligen ska han reagera om direkt olämpliga personer vill hyra tex minderåriga, stupfulla eller uppenbart väldigt okunniga.
Sen det väl bra om han känner till vattnen där hans kunder paddlar så han kan ge lite råd men att kunna förutse allt som kan hända alla kunder med blandad erfarenhet verkar orimligt.

Det är en tragisk olycka men jag kan inte se att något ansvar kan utkrävas av räddningskår, kommun eller uthyrare. Vi som paddlar har väl ett eget ansvar.

thomas
 
Alltid hemskt när det sker olyckor och mina tankar går till dom drabbade.

Annars händer det ett par drunkningsolyckor på år med öppen kanot. Har inte dom exakta siffrorna i huvudet

För strömmande vatten gäller att man inte skall paddla om det finns hinder i typ stenar på vattnet. Eller ännu värre nedfallna trän. Fasta hinder typ dammar och broar är också farliga. Paddling i strömmande vatten kräver någon typ av utbildning. Antingen går man en kurs eller så ser man till att man har en van forspaddlare med sig.

Sjökanadensare som fungera jättebra när vattnet är stilla funkar inte lika bra när vattnet rör sig. Om strömmen är cirka 3-4 knop är det väldigt svårt (omöjligt) att paddla mot strömmen.

Uthyrarens ansvar är svårt att avgöra. Dock så ändrar vattnet karaktär beroende på hur stort flödet är och det kan vara svårt för den som hyr att avgöra hur farligt det är. Fast det är också svårt för uthyraren att avgöra hur skickliga paddlare dom som hyr är också så det är inte helt lätt

Hans Friedel
 
Självklart har den som paddlar det yttersta ansvaret men varför inte underlätta om det går att göra med små medel som inte stör utan bara underlättar.
I Emån finns en etablerad paddelled, med ledbeskrivning på karta. Detta lockar naturligtvis allsköns folk som tycker det är roligt och trevligt att paddla men många har definitivt inte rätt kunskap eller erfarenhet för att kunna paddla fors i kanadensare.
Det är ingen orörd vildmark det rör sig om och på flera ställen är det samhällen, dammar och dylikt. Att där skylta med lämpligt ställa att ta upp eller lägga i kanadensare tycker jag vore klokt för att underlätta för paddlarna och dessutom så styr man bort paddlarna från privata markägare.
På andra ställen längs Emån är det som någon annan skrev svårt att ta sig iland och det är svårt att utifrån kartan se detta, detta i sin tur kan leda till att du kommer för nära de områden som inte bör paddlas men då kan det vara svårt att vända och ta sig tillbaka alternativt tar du dig iland där det går, återigen kanske privata markägare som inte uppskattar oväntade besök.
Rekommenderade i och urtagningsplatser som är markerade både på karta och i naturen skulle underlätta och kunde kanske i förlängningen tom förhindra tragiska olyckor. Detta är varken något kontroversiellt eller nytt påfund. Finns på de flera markerade kanotleder som jag har sett (dock i sjöar, men vad är skillnaden...)
 
Liknande

skyltar finns även i varje fall utmed Ätran kring Mårdaklev i södra Västergötland.

Thure
 
Uthyrarens ansvar

Jag tycker inte man kan/ska lägga något ansvar på uthyraren. Annat än att farkosterna han hyr ut ska vara säkra, i gott skick och lämpliga för de vatten där han hyr ut dem.
Möjligen ska han reagera om direkt olämpliga personer vill hyra tex minderåriga, stupfulla eller uppenbart väldigt okunniga.
Sen det väl bra om han känner till vattnen där hans kunder paddlar så han kan ge lite råd men att kunna förutse allt som kan hända alla kunder med blandad erfarenhet verkar orimligt.

Det är en tragisk olycka men jag kan inte se att något ansvar kan utkrävas av räddningskår, kommun eller uthyrare. Vi som paddlar har väl ett eget ansvar.

thomas

En seriös uthyrare hyr inte ut till minderåriga och fulla personer. Uppenbart okunniga personer är ett klurigare problem.

1. personen i fråga kan ljuga om sina tidigare erfarenheter.
2. var går gränsen mellan okunnighet och uppenbar okunnighet?

Det enda sättet att garantera kunders kompetens är att avkräva att de är certifierade.

Håller med om att uthyraren endast bär ansvar för att utrustningen är i gott skick och lämpliga för de vatten där de ska paddlas.
 
Det enda sättet att garantera kunders kompetens är att avkräva att de är certifierade.

Certifierade? Med vadå?
Hur många som HYR kanot, har något kompetenscertifikat?
Hur många kanotister MED tillräcklig kompetens, har något certifikat?

Certifikat garanterar dessutom tyvärr inte att innehavaren har tillräcklig kompetens, bara att han/hon har gått någon formell kurs/utbildning som ger ett certifikat.
Möjligen friskriver det uthyraren från ansvar om han kräver kompetensbevis.
Men inte förhindrar det olyckor.
Men troligen hyr han inte ut så många kanoter heller så i viss mån kan det ju minska antalet olyckor.

Var det så du menade?

thomas
 
Certifierade? Med vadå?
Hur många som HYR kanot, har något kompetenscertifikat?
Hur många kanotister MED tillräcklig kompetens, har något certifikat?

Certifikat garanterar dessutom tyvärr inte att innehavaren har tillräcklig kompetens, bara att han/hon har gått någon formell kurs/utbildning som ger ett certifikat.
Möjligen friskriver det uthyraren från ansvar om han kräver kompetensbevis.
Men inte förhindrar det olyckor.
Men troligen hyr han inte ut så många kanoter heller så i viss mån kan det ju minska antalet olyckor.

Var det så du menade?

thomas

Här beskrivs det europeiska paddelpasset som förhoppningsvis ska visa vissa färdigheter - inte bara intyga en genomgången utbildning.

/Patrik
 
Certifierade? Med vadå?

thomas

Jag vet vid dehär laget att du får lila/gröna utslag av dyligt prat men frågan då det gäller ansvar är lite mer komplicerad rent juridiskt sett.

Paddelpasset lär vara på väg oavsett om man välkomnar det eller ej. Om det förhindrar olyckor kan man säkert diskutera men det ger iaf klara regler.

http://www.kanot.com/vadarpaddelpasset___760.aspx

Jag har levt med det regelverk som gäller i Finland under några år och med facit i hand så gillar jag systemet här då det rensar lite i lederna och gör livet surt för "kletig och pletig" som har en tendens att dyka upp och leka instruktörer, guider, uthyrare mm. Några krav på licens för att hyra kajak finns inte ännu i Finland heller men jag tror nog det kommer inom några ord.
 
Uthyrarens ansvar är svårt att avgöra. Dock så ändrar vattnet karaktär beroende på hur stort flödet är och det kan vara svårt för den som hyr att avgöra hur farligt det är. Fast det är också svårt för uthyraren att avgöra hur skickliga paddlare dom som hyr är också så det är inte helt lätt

Hans Friedel

Javisst. Jag tyckte bara det framstod som cyniskt att som näringsidkare hyra ut utrustningen, och sen hänvisa till kommunen när det gällde att varna för farliga passager.
Det hade inte direkt med att avgöra paddelskickligheten hos varje enskild kund att göra.
Men visst, han/hon kan ha blivit felciterad också, vad jag vet.
 
En seriös uthyrare hyr inte ut till minderåriga och fulla personer. Uppenbart okunniga personer är ett klurigare problem.

1. personen i fråga kan ljuga om sina tidigare erfarenheter.
2. var går gränsen mellan okunnighet och uppenbar okunnighet?

Det enda sättet att garantera kunders kompetens är att avkräva att de är certifierade.

Håller med om att uthyraren endast bär ansvar för att utrustningen är i gott skick och lämpliga för de vatten där de ska paddlas.

En kanadensare är väl närmast per definition olämplig i strömmande vatten, om inte de som paddlar vet vad de håller på med.

Och det är ju också kruxet med okunskap/oerfarenhet, man vet inte vilka frågor man behöver ställa.
 
Jag vet vid dehär laget att du får lila/gröna utslag av dyligt prat men frågan då det gäller ansvar är lite mer komplicerad rent juridiskt sett.

Paddelpasset lär vara på väg oavsett om man välkomnar det eller ej. Om det förhindrar olyckor kan man säkert diskutera men det ger iaf klara regler.

http://www.kanot.com/vadarpaddelpasset___760.aspx

Jag har levt med det regelverk som gäller i Finland under några år och med facit i hand så gillar jag systemet här då det rensar lite i lederna och gör livet surt för "kletig och pletig" som har en tendens att dyka upp och leka instruktörer, guider, uthyrare mm. Några krav på licens för att hyra kajak finns inte ännu i Finland heller men jag tror nog det kommer inom några ord.

Oj då! Nej, jag får inga utslag av certifikat. Men jag är aning skeptisk, jo.

All strävan att lära sig mer är ju också förebyggande när det gäller olyckor. Visst finns det fördelar med att ha licenser/certifikat på guider/färdledare. Jag har däremot haft synpunkter på licenser/certifikat för instruktörer/lärare och framfört att jag tycker det räcker med att de har kunskap om det de lär ut. Jag skiljer alltså på instruktörer och färdledare, där jag tycker kraven är högre på en färdledare. Ansvaret är större också.

Naturligtvis finns det vissa krav på en uthyrare också som framgått av denna tråd.
Flera har dock påpekat svårigheter för uthyrare att bedömma kompetens hos kunder.
Att kräva tex paddelpasset av kunder för att få hyra kanot kommer i direkt motsättning med uthyrarens intentioner att tjäna sitt levebröd. Var ska gränsen dras? Ska alla uthyrare oavsett vilka typer av vatten det handlar om, kräva paddelpasset? Då tvivlar jag på att paddelpasset blir något annat än ett "kajakhyrnings-certifikat" som inte bygger på kunskap. Det blir en kvart hos uthyraren och bara en del av affären.

Jag kan ju mycket väl ha fel men men....

thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.