Olika länders fjällräddning

(Diskussionen är utbruten från den om den saknade dansken http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71251 //admin)

På åtttiotalet bodde och arbetade jag i Norge. En episod sitter som nitad hos mej.
En NATO övning i de norska fjällen ägde rum, då de norska soldaterna vägrade gå med
ut på en fjällkam.
Kanadensiska soldater lydde order men norrmännen bara vägrade.
Det slutade med att norrmännen överlevde, de andra dog i en lavin.

Vad jag vill säga är att man kan inte läsa sej till all kunskap. Så lyssna på allt vad kunniga har att
säga och visa, även följa dem.
 
Lustigt att danskarna anser sig vara så erfarna av eftersök i fjällmiljö att de tycker sig kunna läxa upp både svenskar och norrmän i frågan...
 
Har inte dom haft trupper på Grönland....i så fall är ju Svenska fjällområden
tätbebyggda i jämförelse.

Visst är det så att danskarna har förband på Grönland, men jag misstänker att det är en viss skillnad mot de svenska fjällen. Det må vara djäkligt jobbigt att tillbringa två år på Grönland, men hur mycket vana av fjällräddning ger det? Antagligen ingen som helst. För att sticka ut hakan lite skulle jag till och med vilja påstå att jämföra Grönland med de svenska fjällen är som att jämföra de svenska fjällen med sahara - Det kan vara skitfarligt om man inte vet vad man håller på med, men erfarenhet av det ena gör inte att man automatiskt behärskar det andra...
 
Visst är det så att danskarna har förband på Grönland, men jag misstänker att det är en viss skillnad mot de svenska fjällen. För att sticka ut hakan lite skulle jag till och med vilja påstå att jämföra Grönland med de svenska fjällen är som att jämföra de svenska fjällen med sahara - Det kan vara skitfarligt om man inte vet vad man håller på med, men erfarenhet av det ena gör inte att man automatiskt behärskar det andra...

Jag förstår inte riktigt din poäng med att du sitter och fullkomligt gissar hej vilt hur det är på Grönland kontra de svenska fjällen...

och ja, det märks att du aldrig satt din fot på Grönland.

Faktum är att behärskar du Grönlands vildmark så behärskar du de svenska fjällen utan vidare. På en del platser påminner de om varandra, på andra inte alls. Men båda innehar samma ingredienser.
Extremt väder, is, glaciärer, berg, och fin vandring i kuperad terräng.

Skillnaden är att på Grönland finns det inga människor och ingredienserna är ungefär x4 mot de svenska fjällen.

Att som du påstå att det är samma likhet som sahara är ju direkt löjeväckande.
 
Jag förstår inte riktigt din poäng med att du sitter och fullkomligt gissar hej vilt hur det är på Grönland kontra de svenska fjällen...

och ja, det märks att du aldrig satt din fot på Grönland.

Faktum är att behärskar du Grönlands vildmark så behärskar du de svenska fjällen utan vidare. På en del platser påminner de om varandra, på andra inte alls. Men båda innehar samma ingredienser.
Extremt väder, is, glaciärer, berg, och fin vandring i kuperad terräng.

Skillnaden är att på Grönland finns det inga människor och ingredienserna är ungefär x4 mot de svenska fjällen.

Att som du påstå att det är samma likhet som sahara är ju direkt löjeväckande.

Den stora skillnaden är att svensk fjällräddning känner de svenska fjällen, det danska förbandet (om man nu kan kalla 14 personer för ett förband - snarare en tropp om vi pratar om Slædepatruljen Sirius) känner Grönland och där får de gärna ha synpunkter på hur räddningstjänst ska bedrivas. Det är en stor skillnad och du behöver inte kalla mig löjeväckande för att jag inser det... Bara för att det är kallt och finns snö betyder det inte att det är samma sak. Det räcker med att titta på satellitbilder från Google Earth för att se att det inte ser likadant ut... Människor uppför sig troligen olika om de befinner sig i ren vildmark eller om det finns fång i närheten. Jag skulle i alla fall göra det, men jag förutsätter då att folk har kunskap, erfarenhet och är någorlunda intelligenta...

När du påstår att man genom att behärska räddningstjänst (vilket det danska "förbandet" inte har som uppgift) på Grönland per se behärskar de svenska fjällen så påstår du implicit att genom att behärska de svenska fjällen så behärskar man även räddningstjänst i Tiveden eller Stockholms innerstad - du måste väl ändå inse hur vansinnigt ditt påstående är...

Det räcker med att områdena inte påminner alls om varandra på ett endaste ställe för att erfarenheten från Grönland ska vara helt oanvändbar eller till och med kontraproduktiv i de svenska fjällen...

Till syvende och sist handlar det om att de danska "fjällräddarna" omöjligen kan vara experter på de svenska fjällen och därmed bör överlåta bedömningarna åt de som kan terrängen bäst - eller tror du att danskarna har bättre koll på de svenska fjällen än vad vi själva har?

Om de nu är världsbäst på svenska fjäll, varför var de inte här och letade efter delar från den norska härkan som dök in i Kebne? Nä, det var ju ingen dansk som drabbades... Någon som känner lukten av utrikespolitik? Jag gör det i alla fall...
 
Fjällräddningen

Har nu följt denna tråd sen startade och kan bara konstatera att den är på väg att spåra ur, precis som alla andra lite längre trådar. Det blir alltid personliga påhopp och ifrågasättande av det ena eller andra.

Jag har själv som polis jobbat i fjällräddningen i ca 25 år, varit ute på fjället men även suttit som rädningsledare många gånger. Jag uppskattar verkligen att rikspolisstyrelsen nu granskar hur fjällräddningen fungerat eller fungerar i norrbotten.
Jag tvivlar inte på att de ensklida fjällräddarna gjort sitt bästa men det skadar aldrig att få göra riktiga utvärderingar av olika händelser. Tyvärr har det just i Norrbotten hänt en del senaste åren som inte blivit riktigt som man tänkt sig och det har bla gjorts JO-anmälan.

Tidigare hade resp polisområde (kommunerna) ansvar för fjällräddningen inom sitt område. Vi hade egna planer som bla granskades av av RPS, vi genomförde utbildningar, informationer och fjällräddningsövningar med olika scenarior och olika deltagare. Vi rekryterade själva och vi utbildade bla hemvärnet, hundklubben och ridklubben i eftersök. Vi hade uppdaterade listor mm.

Men så hände någonting på det högre planet. Polisledningen drog ett sträck över allt vi byggt upp och beslutade att allting skulle skötas från länskommunikationscentralen i Luleå. All ledning skulle sitta i Luleå och man utsåg vid behov olika insatsledare.
Det märkliga var att ingen efterfrågade våra planer eller vår erfarenhet. Jag vet inte om man gjorde egna eller om man idag inte har några aktuella planer men det får nu RPS ta reda på och ev styra upp. Jag tror inte att några enstaka befattningshavare gjort några fel men det var ett ytterst märkligt sätt att "överta" uppdraget.

Tyvärr har det visat sig att det är ytterst sällan som det övas på eftersök på barmark vare sig det gäller skogslandet eller fjällområdet. Man vet egentligen inte hur räddningsstyrkorna fungerar när de skall jobba på barmark UTAN tex snöskotrar. Tidigare fanns det bla olika militära förband t.ex. K4 i Arvidsjaur, Jägarskolan i Kiruna som ställde upp med personal. Det var unga tränade killar under erfaren ledning som kunde sättas in var som helst. De hade bra utrustning osv. I dag är även den hjälpen begränsad. Utan att förringa Hemvärnets insatser men nog finns det en viss fysisk skillnad mellan ett tränat förband typ från K4 och en hemvärnsgrupp i 60 års åldern..
Tyvärr är det så idag att eftersök på barmark speciellt i fjällområdet fungerar sämre bla därför att de som skall leta och de som leder har dålig egen erfarenhet och saknar kunskaper om villkoren på fjället på barmark. Hur långt går en vandrare i olika terrängförhållanden, efter led eller icke led, med olika vikt på packningen osv,... Det finns alltså mycket att utreda och granska för RPS och det är bara att hoppas på att man själva har erfarehet och kunskap för att göra en sådan granskning och att det inte bara görs av byråkrater bakom skrivbordet..

Tyvärr brukar det alltid flamma upp en eld när någonting hänt och gått snett och det skriks från höger och vänster och man vill gärna att huvuden skall rulla. Allting brukar dock ganska snabbt lugna ned sig och återgå till det "normala utan större åtgärder, tyvärr kanske man skall säga.

Kan dock minnas att det bara i Jokkmokks kommun försvunnit en del folk under " mystiska" omständigheter och där man inte hittat ett enda spår under eftersöken. Tex en polsk bärplockare försvann strax utanför Jokkmokk, inte ett spår efter honom, Två poliska fjällvandrfare försvann i Sarek, inte ett spår...

Tyvärr är det vid alla eftersök där man inte hittar det allra minsta spår mycket svåra beslut att ta när man skall avbryta... Fallet nere i Jämtland har ju dessutom gjort att man måste tänka om..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.