Mobiltäckning i Sarek

Jag är ingen expert på elektromagnetiska svängningar och har ingen förklaring. Det är bara en iakttagelse jag tycker mig ha gjort några gånger. Men om någon har en förklaring eller fler infallsvinklar är det ju bra.

Om jag får spekulera fritt så skulle jag kunna tänka mig att någon form av inversion skapat ett ledskikt som gör att radiosignalerna når längre än de normalt gör.
 
Det var ett tag sen jag tuggade igenom den elektromagnetiska fältteorin men borde inte vattendroppar kunna utgöra en fördel om man inte har rak siktlinje? Miljontals små speglar som sprider signalen och eventuellt hjälper den runt hörn...
 
Jag gick nyss från suorva till kukkes-bron, genom Kukkesvagge till Akka, sedan runt Akka på västsidan ner till akkajaure. Jag kunde ta emot sms någon gång varje dag, och skicka varje dag förutom på sträckan kukkes-bron till sarekvarasj. Ringa kunde jag fram till bron, samt på flera ställen kring Akka.
 
Här finns en täckningskarta över Telias mobilnät:

http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/merom/tackning/

Trots namnet så ger den även täckning för tal, SMS etc både för GSM och 3G. Kartan är primitiv och andas 2002 men känner man till vattendragens form kan man få en uppfattning av var täckning kan finnas.

Kebnekaisefjällen nämndes tidigare. Jag vandrade i området tidigare i augusti och blev förvånad hur bra mobiltäckning det var. Det står en mast i Nikkaloukta som ger bra täckning långt upp i Vistasdalen samt i princip hela sträckan till Kebnekaise fjällstation. Utanför sistnämnda står en mast, och på toppen av Kebnetjåkkå finns ytterligare en. Uppe på toppen av Kebnekaise var det perfekt täckning. Kul att kunna ringa sin flickvän och berätta om sin bedrift.
 
Jag gick nyss från suorva till kukkes-bron, genom Kukkesvagge till Akka, sedan runt Akka på västsidan ner till akkajaure. Jag kunde ta emot sms någon gång varje dag, och skicka varje dag förutom på sträckan kukkes-bron till sarekvarasj. Ringa kunde jag fram till bron, samt på flera ställen kring Akka.

Troligen förbättrat sen jag var där 2007 då. Då var det stendött vid kukkesbron, gick från Suorva mot bron via Niendovagge och signalen dog redan strax efter Njavvejåkkå.
 
Ja, vilket fortfarande är klart bättre än 2007 som sagt var. Fast du kanske har någon telefon med större antenn. Saknar min ericsson T39 med pullout antenn (helvåg), då kunde man få signal lite var som helst. Tråkigt att det knappt finns några mobiler med antennuttag längre.
 
Men jag kan knappast tänka mig att Totalförsvaret gillar att sådan information samlas och dessutom publiceras på nätet.

Seså, där kom det, publicerat för 25 minuter sedan:

"Enligt lagen om skydd för landskapsinformation från 1993 så krävs tillstånd för att lagra landskapsinformation i databaser.
Men i takt med att allt fler använder sig av program med positioneringstjänster och kartinformation har lagen blivit hopplöst omodern.
– Det är inte så att det är olagligt att jogga eller att spara sin tid eller runda. Det krävs att man lagrar mer information om landskapet, till exempel att det finns master eller liknande. Lagen finns för att skydda verksamheter som rör totalförsvaret. Men vi vill göra den ändamålsenlig, säger Sofia Stjernlöf, jurist på lantmäteriet [...]"

http://www.expressen.se/nyheter/app-app-app-det-har-kan-vara-olagligt-/
 
Eftersom det redan finns bra satellitsystem är jag tveksam till att mobiltelefonoperatörer kan räkna hem utbyggnad i Sareks och övriga djupa fjälldalar i Lappland.

Uppe på fjällplatåer och toppar finns det redan en del täckning och där kanske några master till kan göra påtaglig skillnad. Men tuff miljö och dyrt underhåll.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...