Fjällvett?

Visst är det personangrepp:
Glenn oc och Joanna antyder en del saker de inte vet något om, t ex det om myggbetten (vilket varken var ironi eller stolthet, helt enkelt information). Jag tänker inte förklara något om händelsen eftersom Glenn oc och Joanna, bl a, är väldigt bra på att dra egna slutsatser oavsett innehåll.
Även om huruvida man har styrkan att hålla i sina barn. Vet de ens vilken brant mBengtson skriver om? Den blir flack nertill och om man skulle halka eller åka frivilligt kommer man inte ens ända ner. Det är sant att det fanns några stenar som stack upp, ungefär 3 st och inte många partier som mBengtson skriver, och det var dessutom på det flacka.
Det var inget rekordförsök heller, det var ett vanligt försök att bestiga toppen. Vi lyckades och det råkade eventuellt vara ett rekord. Vi lyckades för vi var ordentligt förberedda och försiktiga, och visste precis allt som gick att veta i förväg: allt om vädret, om myggen, om leden, och vi har mycket övning bakom oss. Detta är svar som jag inte fått i detta forumet.
Och så farligt är inte Kebne: om en tre-åring klarar det oskadd så ska ni nog istället hoppa på alla dårar som skadar sig på väg upp och ner för berget. Det är inte vi som gjort något fel: det är de som skadar sig/går vilse som är de som felat.

Patrik L: jodå, det är sant att det inte är så kul att komma tillbaka till forumet, men det är något jag tänkt på några veckor. Folk här verkar väldigt upptagna med sin egna expertis och är snabba på att hoppa på någon oavsett. Dåligt även av admin att inte vara mer av en moderator angående påhopp.


Jag kanske låter överdrivande, men det känner jag inte att jag gör. Visst allt allt är en subjektiv uppfattning, och du skriver att kebne inte är så farligt, om en tre-åring klarar det. Men det handlar ju inte om det. Vad tror du hade hänt om din tre-åring hade ramlat när frugan stod med ryggen mot honom på toppen av kanan? 10 meter nedanför började ett stort parti av stenar, ungefär 25 meter brett som gick åt höger. Man kan omöjligen ha koll på den typen av situation, i det vädret utan att vara inbunden i rep. Att tro något annat är faktiskt att lita lite väl mycket på sina förmågor. Som sagt var det mycket imponerande att se småttingarna, och en gnutta inspirerande. Jag klagar inte på er, däremot tror jag att olyckor händer för man inte riktigt ser allvaret förren det är för sent. Och folk verkar faktiskt inte lära sig av alla olyckor.

Kämpa på, men precis som du skrev, så var det en person som bröt benet på det stället. Och vad jag förstod var det väl någon som ramlade och bröt armar, ben och fick skallfraktur på söndagen som missbedömde en betydligt flackare snöbrant med mindre stenpartier.
 
@guaruska:
Jag har inte gjort några som helst antaganden, utan endast utgått ifrån vad du själv skriver i dina inlägg.
Du listar en rad försiktighetsåtgärder, jag har en annan åsikt än du om deras effektivitet, och jag försöker vara noga med att motivera varför jag tycker som jag gör.
Var finns personangreppet?

Ja, jag tror mig veta vilken ränna mBengtson syftar på. Med snö, is och dimma på det stället hade i alla fall jag haft en treåring inknuten och själv haft stegjärn på fötterna. Hade jag dessutom haft ett barn till i en bärmes, hade jag avstått helt.

När du skriver "så farligt är inte Kebne, om en tre-åring klarar det oskadd", begår du precis det tankefel som jag försökt varna för.
 
Väldigt mycket OT.

Jag skulle vilja veta mer om hur det ser ut på och kring Allak, gärna bilder. Snöläge, vattendrag, stup etc. Var finns snöbryggor ? Något vatten med is på ? Kraftiga strömmar ?Trampat igenom snöbrygga/ramlat i vatten ligger nära till hands att gissa på. Vid dimma och utan kompass antar jag att han kan ha gått i vilken riktning som helst.

Blogginlägget var mycket informativt och bra. Bra också att hjälpa till. Märkligt att 17-åringen "tvingades" tillbaks till tältet ensam. Sökinsatsen bör inledas snarast och inte avbrytas förrän "allt" hopp är ute.

Mystiskt försvinnande. Hoppas han återfinns.
 
Från oss alla till er alla:
En riktigt god jul!
Gissa var översta bilden är ifrån.

mBengtson: det var inte i det snöpartiet, som vi diskuterar om, han som bröt benet hade åkt nedför - det var nerför toppen.

Och som sagt: vi hade gått upp till sadeln mellan Tolpagorni och Vierramvaare dagen innan, utan dimma, vårt basläger låg precis nedanför i Kitteldalen, där vi hade legat i 4 dagar innan det försöket. När vi vaknade i sadeln till regn och tät dimma beslöt vi att inte försöka gå vidare mot toppen eftersom vi inte kunde vara säkra på leden, därför gick vi ner till vårt basläger för att avvakta ytterligare. Vi visste precis hur terrängen såg ut och var vi skulle gå - vi hade tittat på det i 4 dagar.

Jag är inte så hemma på utsidans redigeringsmöjligheter så ni får vända på datorn för att kolla på snöbranten. Om bilderna dyker upp.
 

Bilagor

  • IMGP4333.jpg
    IMGP4333.jpg
    32.2 KB · Visningar: 947
  • IMGP0664.jpg
    IMGP0664.jpg
    33.4 KB · Visningar: 957
Den här tråden har börjat handla om allt möjligt... Men en central fråga här är vilket ansvar man har mot sig själv och andra när man utmanar sina gränser. På samma sätt som "klättertrådarna" som handlar om de klättrare som utan tillräckliga förkunskaper ger sig på Everest eller Eigers nordvägg och dör eller måste räddas av andra klättare. Jag tror säkert att guaruska har haft koll, de allra flesta har större säkerhetsmarginaler när barnen är med än när man är ute själv. Problemet för utomstående är när man ser andra vuxna som förefaller klättra/skida/forspaddla över sin förmåga, eller som i det här fallet, när man ser andra vuxna som har en annan syn på vad som är säkert för barnen än vad man själv har. (Det är som med uteliggare som vacklar fram längs perongkanten, oftast går det bra, och det tar emot att ingripa... i storstäderna tittar man hellre åt ett annat håll än ingriper, kanske i småstäderna också.) Det gäller att våga fråga utan att verka nedlåtande. Jag förstår inte riktigt av inläggen om någon som såg familjen komma drällande nedför snöfältet tog sig tid att stanna och kolla läget, kanske till och med gå fram och fråga om de behövde hjälp ? Om man nu känner sig obehaglig till mods när man ser något bör man väl stanna upp och förvissa sig om att det går bra ? I sällsynta fall är det förstås så att man alldeles uppenbart ser någon gå för långt. Jag har fortfarande dåligt samvete över en incident för länge sedan i en brant och isig skidbacke där en övermodig och något brysk pappa skulle åka ned med två små pojkar, de var väl nånstans kring 3-4 och 5 år gamla. Pappan skrek och skällde, och pojkarna grät och kasade ned med skidorna i kors när de inte gled med huvudet före... När jag insåg att jag knappt tog mig ner själv (halvslöa telemarkskidor...) valde jag att blunda för hemskheterna och åka ned. När barnen till slut kom ned till liften försökte jag döva samvetet med att säga "Det där var väl inte så j-a smart !" till pappan. Efter det har jag försökt bättra mig...
 
Senast ändrad:
Att gå över snöbroar

Det verkar inte vara någon som vill fortsätta skriva om ämnet... Och lite olustigt känns det faktiskt att yttra sig gällande "fjällvett" då det ju som vi såg i den urspårade tråden kan dras snabba slutsatser om ens fjällomdömesförmåga och i ett längre led om ens lämplighet som förälder eller ifrågasättas om man alls har på fjället att göra. Det där är ju lite tråkigt...

Jag skulle vilja diskutera frågan vad man ska tänka på när man går/inte går över snöbroar. Det blev ju en aktuell fråga nu i och med 19-åringens försvinnande, och det var en väldigt aktuell fråga för mig och min bror under en vandring vi gjorde i Jämtlandsfjällen veckan efter midsommar. Det var ju galet sen snösmältning i år.

Så jag tänkte utgå från mig själv i detta inlägg, med förhoppningen att ni låter bli att dra slutsatser om min person och fjällomdömesförmåga eller talar om för mig att jag skulle bli en dålig förälder eller dylikt. ;) Jag är inte ute efter att få ett omdöme här, utan efter att höra hur andra resonerar när de står inför en snöbro, så att vi tillsammans kan förbättra vårt kunskapsförråd!


Min bror och jag gick utanför led genom full snösmältning och vårflod, från Nordsätern genom Storådörren, in i Tronndalen och upp till Vålåstugan. Därefter vidare genom vinterlandskap upp till Gåsen, där det låg en och en halv meter snö på sina ställen. Vi gick på norra sidan om sjöarna till Gåsen då vadstället var totalt översvämmat och det låg 2-4 meter höga snövallar kring jokken. Vi var i princip de enda som rörde sig i området. Och det blev ju en hel del vandring över snöbroar på den här vandringsturen, det var oundvikligt.

Jag har fjällvana och en del kännedom om fjällsäkerhet, men denna kännedom är först och främst intuitiv: jag har aldrig gått en kurs och jag kan inte räkna upp olika saker man ska tänka på när man rör sig i ett sådant här landskap. Jag är helt enkelt uppvuxen med ett tänk där man har respekt för naturen och tänker efter mer än två gånger och gör säkra val.

Min bror och jag resonerade oss fram ideligen genom den här fjällvandringen. Minst en gång i halvtimmen stod vi ju där inför ännu en ny snöbro och undrade vad vi skulle göra. Gå runt den? Ibland var det någon kilometer att gå upp och runt...

Först och främst försökte vi se ifall vi såg vatten rinna in och ut ur snöfältet. Såg vi att det rann in riktigt mycket vatten gick vi i princip inte över. Mindre vatten ok. Men sedan fanns det en hel del gränsfall också. Som att man såg vatten rinna in ovanför oss, men inget vatten rinna ut nere i dalen eftersom sjön nedanför var istäckt vid det förmodade utloppet. Eller att snöfältet sträckte sig några hundra meter både uppåt och nedåt. I något fall gick vi över sådana snöbroar, just för att de snarare var större snöfält. Men helt roligt kändes det inte. Man visste ju att vattnet var någonstans där nere under oss.

Utöver att försöka skapa oss en bild av hur mycket vatten som rann in och ut och hur mycket snö det låg kikade vi på hur snön låg, om den minsta lilla buktade inåt som en fåra gick vi inte över. Vi försökte vara uppmärksamma på ljud från forsande vatten under snön. Och frågan är, är det något man kan lita på, att om det inte låter är bron tillräckligt tjock?

Kan man skilja mellan "farliga snöbroar" och "säkra snöfält", och hur gör man det? Om man har ett stort snöfält framför sig så kan det ju kännas säkert just för att det är stort, men rinner det ett stort vattendrag under så kan det ju vara en livsfarlig snöbro ändå.
 
Snöbroar är lurigt tycker jag, lite som med frosthalka på vägarna, man vet ju inte förrän det är för sent hur det egentligen är. Därför kör jag samma system med snöbroar som med halka, är jag tveksam utgår jag från att det inte håller att gå på. Jag har säkert gått långa sträckor i onödan för att undvika snöbroar.
Pär
 
Jag ber om ursäkt om det är mitt fel att ingen vågar skriva här.
Men är jag den ende som reagerar när en tvååring tillåts få 150 myggbett bara i ansiktet. Uttrycket
"bara i ansiktet" gör ju att det anas en hel del myggbett till.
 
Jag ber om ursäkt om det är mitt fel att ingen vågar skriva här.
Men är jag den ende som reagerar när en tvååring tillåts få 150 myggbett bara i ansiktet. Uttrycket
"bara i ansiktet" gör ju att det anas en hel del myggbett till.
Jag hoppas att alla vågar skriva, men kanske inte om just detta i just denna tråd.
Meningen med denna tråd är väl att vi skall kunna dryfta våra tvivel och tveksamheter, och dela med oss av varandras erfarenheter, utan att utfärda domar över enskilda fall.

Jag känner mig lika ställd som ni andra inför snöbryggor, har inte behövt konfronteras med problemet i samma omfattning i andra berg. Försöker gå tidigt på morgonen när det förhoppningsvis är som mest stabilt och lägga mina vandringar så högt upp som möjligt. Är man fler kan man kanske knyta in sig, men det kan bli rätt avancerat, när det inte handlar om smala passager eller glaciärsprickor med distinkta kanter, utan om hela mjuka jättesjok, som ger sig utan klara brottgänser. Samma läskiga känsla som att dra upp en plurrad när man inser att man själv står på våris - brr.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.