Fjällvett?

Jag förstår att du kan ha synpunkter och det har du givetvis rätt att ha, men jag tycker ändå att den hätska stämning som uppstått gentemot guaruska känns obehaglig och till stor del omotiverad. Det finns trevligare sätt att ifrågasätta än vad vissa inlägg enligt mitt tycke ger uttryck för.
 
De som klagar är de som knappt vågar släppa iväg ungarna på dagis...

Sverige, som ska leka säkerheten själv. Där folk går bananas om man inte följer den uppgrävda gången.

Herregud, barn har alltid varit ute i naturen. Det är ju där människan faktiskt kommer ifrån.
Titta er om i världen. Ungarna i MÅNGA andra länder har lärt sig mer om faror och överlevnad än flera av de s.k "vuxna" som skriver här inne...

Självklart ska ungarna ut i naturen.

Så länge dom håller käften.
 
Jag förstår att du kan ha synpunkter och det har du givetvis rätt att ha, men jag tycker ändå att den hätska stämning som uppstått gentemot guaruska känns obehaglig och till stor del omotiverad. Det finns trevligare sätt att ifrågasätta än vad vissa inlägg enligt mitt tycke ger uttryck för.

Efter att ha läst inlägg och "profil" om nämnda familj tycker jag att barnen har utsatts för mycket
större risker och lidande än vad som behövts.
Barnen finns inte för föräldrarna utan föräldrarna ska finnas för barnen.
Börja istället om med lite lättare tältning och vidmarksliv.

Glenn
 
De som klagar är de som knappt vågar släppa iväg ungarna på dagis...

Sverige, som ska leka säkerheten själv. Där folk går bananas om man inte följer den uppgrävda gången.

Herregud, barn har alltid varit ute i naturen. Det är ju där människan faktiskt kommer ifrån.
Titta er om i världen. Ungarna i MÅNGA andra länder har lärt sig mer om faror och överlevnad än flera av de s.k "vuxna" som skriver här inne...

Självklart ska ungarna ut i naturen.

Så länge dom håller käften.

Det som inte dödar det härdar, eller?
 
Efter att ha läst inlägg och "profil" om nämnda familj tycker jag att barnen har utsatts för mycket
större risker och lidande än vad som behövts.
Barnen finns inte för föräldrarna utan föräldrarna ska finnas för barnen.
Börja istället om med lite lättare tältning och vidmarksliv.

Glenn

Där är vi inte överens. Personligen tycker jag att de visat bra mycket mer ansvar i sina förberedelser än många andra som i sitt första inlägg här på forumet skriver att "jag har tänkt knalla upp på Kebne i shorts och t-thirt nu i oktober och undrar om jag kan använda min iPhone för att hitta till toppen"... Det silas mygg och sväljs kameler i stora lass just nu... Trist...
 
Det som inte dödar det härdar, eller?

Var du aldrig ute på din första fjälltur eller började du på den tionde? Vi har alla varit barn i början även om det är lätt att glömma bort det efter ett antal vändor i naturen... Det är väl ändå bättre att den första turen sker med ledsagare än att det är en solotur i Sarek?
 
För tiotusen år sedan fanns det varken hus eller tält och trots det klarade vi oss tydligen rätt bra
Tja, jag tror inte du vill ha tillbaka den tidens barnadödlighet. Men jag kan lova dig att ingen på den tiden skulle komma på tanken att "bestiga berg" för nöjes skull, om de slapp.

Jag håller med dig om att blev för mycket moraliska domar som flög i luften. Det var inte alls min avsikt. Jag har helt enkelt en del erfarenhet från alpina mijlöer, som jag tydligt såg att familjen saknade, och som jag ville förmedla. Det går mycket väl att ta sig fram kontrollerat med barn genom branta snöfält, men inte med hjälp av de "säkerhetsåtgärder" som familjen förlitade sig på.
Jag har inga som helst åsikter om dem som föräldrar.
 
Var du aldrig ute på din första fjälltur eller började du på den tionde? Vi har alla varit barn i början även om det är lätt att glömma bort det efter ett antal vändor i naturen... Det är väl ändå bättre att den första turen sker med ledsagare än att det är en solotur i Sarek?

Jag reagerade på inläggen så jag läste "profilen".
Där det med stolthet/ironi skrevs att deras 2 åring hade 150 myggbett bara i ansiktet.
Kanske en kraftig överdrift men i så fall tyder det på nonchalans.

För övrigt så paddlar jag mest men skyddar mej och mina barn så gott jag kan. Det är inte kul
med mycket insektsbett, kan ju förstöra en tur helt och hållet.
Men jag håller med dej i det mesta du skriver, känner till typen i t-shirt som "kan" allt.
 
Tack Joanna och glenn,
Nu känns det som att diskussionen kan komma tillbaka till en behagligare nivå.

Joanna, jag har förstått att du har mycket erfarenhet och respekterar dina åsikter, men just därför förvånade det mig att du skrev ett så pass skarpt svar som jag upplevde att du gjorde - min erfarenhet av dig är att du inte brukar reagera på det sättet...

glenn, jag håller med dig om att 150 myggbett i ansiktet kan tolkas som nonchalans, men det kan också tolkas som en stolthet över vad ens barn klarar av utan att gnälla... Den ende som vet vad som avses är guaruska...

Typen i t-shirt... Jo, jag träffade på honom i fjol på fjällstationen i Kebnekaise... Skulle upp på toppen, men hade inte en tanke på vare sig mat eller mössa. Det var en intressant upplevelse som slutade med några förmaningar...
 
@ Patrik: jag tycker det är bra att du reagerade, den här diskussionen skall ju inte handla om en enskild familj. Jag funderade rätt länge innan jag skrev, men tyckte till slut att detta hade ett allmänt intresse, och samtidigt väldigt konkreta säkerhetaspekter som kunde belysas. Jag har ju själv varit mycket uppe i bergen med rätt små barn, sett ett och annat, och själv fått mig ett antal tankeställare. Problemet är att allt verkar så lätt och enkelt så länge det går bra, och att man därför inte inser var marginalerna ligger.
Det märks inte, så länge man står på benen, att bara en liten snubbbling kan skilja en behaglig snöpromenad från en okontrollerad kanonkulefärd mellan vassa stenar, och att det då är helt omöjligt att hålla sig kvar genom att hålla mamma i handen. Mitt barn ramlade för att hon nös! - men hon var inknuten.
Man fattar inte, hur få meter det krävs för att man skall tappa kontakten med sitt barn i dimman.
Man inser inte, hur irrationellt både barn och vuxen kan bete sig i ett skarpt läge.
Man känner sig vig och stark och allt känns under kontroll, tills en liten svajning får en att inse, att det är en jäkla skillnad på en ryggsäck och ett barn i en bärmes. Det är faktiskt lättare att åka skidor utför med ett barn på ryggen, än att ta sig ner till fots i svår terräng.

@ Andy: det är inte så meningsfullt att ta ner debatten till en svartvit absurditet. Ingen talar om att stänga in barn i madrasserade rum. Som förälder väger man ständigt risker, och kommer kanske fram till att vissa inte går att undvika, och andra rentav är värda att ta. Men det finns ju risker som är fullständigt onödiga och/eller enkla att begränsa - bara man vet om dem.

PS sorry för OT, men den kändes alldeles nödvändig. Jag har bett admin bryta ut denna del av tråden.
 
Av alla spekulationer, eftersom detta fallet bara verkar bygga på sådant är väl denna tråd egentligen helt överflödig. Informationen här saxas väl från de stora medierna.

Att belysa risker tycker jag kan göras i alla trådar. Däremot är det väl inte ok att komma med personangrepp. För mig som bevittnade situationen i verkligheten kan jag ju med lätthet tala om att snörännan mellan vieramvarre och kebnekaise var extremt brant och hal. Det fanns många partier mellan snömassorna med sten som stack upp. Ramlar du här är risken att en skada inträffar överhängande.

Ingen säger väl emot att barn är ute och friluftsar, men det skall inte äventyra dess säkerhet. Nu uttalar jag mig inte om kunskap i huruvida föräldrarna har det eller ej. Jag som själv är småbarnsförälder skulle aldrig ta med mina barn upp dit, speciellt inte i ett väder där sikten var max 20 meter, snö- och regnyra med extremt tjock dimma, och då guider avråder folk att gå mot toppen. Jag vet inte om detta är OT eller inte, alla som läser trådar med denna typ av innehåll får väl bekräftat att fjällvärlden inte är så lätt som vissa andra trådar vill få det att låta som.

Jag hade läst en del om västra leden före jag gick där. Jag upplever att den västra leden på många forum och inlägg förminskas till någon söndagspromenad. Allt är relativt, men som sagt, folk blir ju väldigt påverkade av vad de läser...
 
Visst är det personangrepp:
Glenn oc och Joanna antyder en del saker de inte vet något om, t ex det om myggbetten (vilket varken var ironi eller stolthet, helt enkelt information). Jag tänker inte förklara något om händelsen eftersom Glenn oc och Joanna, bl a, är väldigt bra på att dra egna slutsatser oavsett innehåll.
Även om huruvida man har styrkan att hålla i sina barn. Vet de ens vilken brant mBengtson skriver om? Den blir flack nertill och om man skulle halka eller åka frivilligt kommer man inte ens ända ner. Det är sant att det fanns några stenar som stack upp, ungefär 3 st och inte många partier som mBengtson skriver, och det var dessutom på det flacka.
Det var inget rekordförsök heller, det var ett vanligt försök att bestiga toppen. Vi lyckades och det råkade eventuellt vara ett rekord. Vi lyckades för vi var ordentligt förberedda och försiktiga, och visste precis allt som gick att veta i förväg: allt om vädret, om myggen, om leden, och vi har mycket övning bakom oss. Detta är svar som jag inte fått i detta forumet.
Och så farligt är inte Kebne: om en tre-åring klarar det oskadd så ska ni nog istället hoppa på alla dårar som skadar sig på väg upp och ner för berget. Det är inte vi som gjort något fel: det är de som skadar sig/går vilse som är de som felat.

Patrik L: jodå, det är sant att det inte är så kul att komma tillbaka till forumet, men det är något jag tänkt på några veckor. Folk här verkar väldigt upptagna med sin egna expertis och är snabba på att hoppa på någon oavsett. Dåligt även av admin att inte vara mer av en moderator angående påhopp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.