Fjällsäkerhet

Jag har på annan plats skrivit lite enklare info om bla snöläget i fjällen. Info som jag fått från polisflyget i Boden.
Tyvärr berättade de att de flygger väldigt sällan i fjällen numer. Det är mest då de har rena räddnings pådrag.

Tidigare, då jag själv var aktiv polis så kunde vi få hjälp av flyget i princip när vi ville och vi beslutade också lokalt om vi behövde flygets hjälp. Bla var vi varje försommar, ungefär vi den här tiden ute och flög över fjällområdet för att bla kontrollera broar och leder och inte minst snöläget. Vi kunde då på olika sätt sprida den informationen. Jag brukade bla skriva i detta forum och på Jokkmokks fjällsäkerhetskommittés hemsida.

Men, nu råder det andra tider, polisen bedriver i princip inget fjällsäkerhetsarbete. Man bedriver i princip ingen polisverksamhet utanför centraloreterna. Oftast beror det på direktiv från högre ort. Polisen skall enbart syssla med verksamhet som är mätbar, tex trafikkontroller, bilbälten osv.
Naturligtvis är det många som är glada över att det inte finns polisövervakning glesbygden eller på fjället.....Inte heller jakt- och faunaövervakningen fungerar idag, man har släppt allting och på olika sätt avrustat den lokala polisen, både på materiel och kunskap.
Tyvärr får det konsekvenser då den lokala kompetensen försvinner, lokalkännedom bla. ...och det får till följd att eftersöken ofta misslyckas på olika sätt med JO anmälan mm som följd OCH tyvärr då problem för den man söker....
Vill bara lämna lite info om dagens verklighet..

Ha de
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.