Vandrare fast på Kebne

läste nåt om orkanvindar... även om det också var en tidningsartikel...
edit: 23m/s i byarna i tarfala igår enl. smhi, även om medelvinden var ganska låg.. max byvind 33m/s... vet inte var jag hittar äldre data än så...
 
Fjällsäkerhetsrådet skriver så här på Facebook:

"Fjällräddningen i Kiruna undsatte i dag 2 personer som väntat ut en tuff storm i Kebnekaijses toppstuga på 2000 meters höjd. De sökte skydd för 5 dagar sedan och det som är anmärkningsvärt är att de bara hade en chokladkaka med som proviant. Nu gick allt bra och förutom att det var utsvultna så kan de vara ytterst tacksamma för att det finns en toppstuga att söka skydd i och att vi har en fantastisk fjällräddning som kan genomföra liknande räddningsinsatser. Läs mer på NSD:s webbplats. /Per-Olov Wikberg"

//A
 
läste nåt om orkanvindar... även om det också var en tidningsartikel...
edit: 23m/s i byarna i tarfala igår enl. smhi, även om medelvinden var ganska låg.. max byvind 33m/s... vet inte var jag hittar äldre data än så...

Eftersom jag jobbade natt mot måndag och funderade kring saker som bland annat turbulens i/över/öster om fjällen så kan jag avslöja att vindstyrkorna klarade orkanstyrka i Tarfala, 70 kt landade byvindsmaxet på (ungefär 38 m/s). Medelvinden på toppstugans nivå hade ett max 65-70 kt hos dom olika operativa modellerna vi använder oss av. Dessutom så fick jag en rapport från en SAS kärra på väg till Kiruna att dom hade 60-65kt hela vägen från FL100 ner till 4800ft så man kan gott göra antagandet att modellernas vind var korrekt, och kanske rent av plussa på ytterligare några knop pga topografiska effekter.

Så summa summarum nog rörde det sig om orkanstyrka i byarna, och mycket möjligt även i medelvind.

Tyvärr verkar vindmätaren i Tarfala fungera lite sporadiskt just nu, men jag kan kolla närmre på jobbet vad Tarfala hade för maxvind under hela perioden.

/Jesper
 
Tycker det låter som de hade en god portion tur och de gjorde naturligtvis rätt som stannade i toppstugan. Man bör ju ha i åtanke att det mörknar vid 14-15 tiden och i kombination med busväder så har nog sikten varit riktigt dålig. Lägg till piskande nederbörd och förmodligen en hel del isbildning pga av de varma temperaturerna den senaste tiden. Kyleffekten bör ha varit påtaglig; även om det varit runt nollan nere vid stationen så faller temperaturen ofta med nästan en grad per hundra meter. Med andra ord stor risk för nedkylning och förfrysningsskador i den vinden även med moderata temperaturer på 5-10 minus runt 2000 m. Inget läge man knallar någon längre sträcka i. Dessutom väldigt svårorienterat i en terräng där man helst inte vill hamna fel.
Skönt att allt gick bra men kan kanske ge en tankeställare om att vistelse i högfjällsterräng i november ställer lite andra krav än under de ljusa sommarmånaderna.
 
Skönt att allt gick bra men kan kanske ge en tankeställare om att vistelse i högfjällsterräng i november ställer lite andra krav än under de ljusa sommarmånaderna.

Definitivt, personligen hade jag nog inte gått upp efter mitten av september utan ett kök, mat för 3-4 dagar samt någon slags rudimentär shelter som vindsäck eller bivy... de var två, så brutalt mycket väger det faktiskt inte... men, men, lätt att vara efterklok... finns många missar man kan göra.
 
Kylan tycks ha varit ett mindre problem för männen.

- De frös bara då och då. Det fanns två filtar i stugan och med dem hade de gjort en koja under en av britsarna för att hushålla så mycket som möjligt med värmen, säger Odd Fischer.

- Vätska hade de fått genom att ta pet-flaskor med snö i som de smälte mot kroppen, säger han.

Om dessa uppgifter från Svenska Dagbladet stämmer så verkar det ju som att grabbarna inte var helt amatörmässiga ändå. Och om det blåste 38 sekundmeter utanför så var det nog helt rätt beslut att stanna kvar på plats.
 
Jag ser ingen större anledning att utgå från att männen var amatörmässiga. Själv tycker jag att jag har samlat på mig ganska mycket fjällerfarenhet genom åren, men tyvärr innebär det mest att jag blivit mer efterklok. Jag gör fortfarande glädjekalkyler och missbedömningar då och då som försätter mig i mer eller minder jobbiga situationer. Att knalla upp på Kebnekaise en dag i november hade definitivt lockat. Dock, med 25 års fjällturer i bagaget så hade jag tagit med dunjacka och kök, samt kanske isyxa och stegjärn :)
 
Jag ser ingen större anledning att utgå från att männen var amatörmässiga. Själv tycker jag att jag har samlat på mig ganska mycket fjällerfarenhet genom åren, men tyvärr innebär det mest att jag blivit mer efterklok. Jag gör fortfarande glädjekalkyler och missbedömningar då och då som försätter mig i mer eller minder jobbiga situationer. Att knalla upp på Kebnekaise en dag i november hade definitivt lockat. Dock, med 25 års fjällturer i bagaget så hade jag tagit med dunjacka och kök, samt kanske isyxa och stegjärn :)

Lägg till vindsäck/motsv. Utan skydd är risken för att bli ofrivilligt permanentboende i något stenröse tämligen stor...värmeförlusten är snabb och omfattande utomhus i hårt väder.

...man kan ju alltid chansa på att ovädret slår till i närheten av stuga/vindskydd..;)

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilsen vandrare hittar död 3 år senare Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två vilsna fast i kärr i Tyresta Säkerhet och räddning 23
KLAGER 30 Tyskar med flyttlass fast i fors Säkerhet och räddning 5
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.