Vandrare fast på Kebne

(Min fetmarkering)

Intressant, har de begärt upp styrkor från alperna alltså?

"Alpint" avser ju snarare en temperaturzon än en geografisk så det det handlar om är helt enkelt den ena av fjällräddningens alpina grupper (en stationerad i Kiruna, den andra i Östersund). De består av habilt fjällfolk med gedigen alpin erfarenhet, Odd Fischer i Kiruna t ex.

I övrigt instämmer jag i vad Anders, SEobs, Almgren m.fl. är inne på; ansvaret vilar helt och fullt på den som ger sig ut. Mitten av november är också en särdeles bister tid som normalt innebär vinterförhållanden. Nu vet vi ju inte i detalj vad som hänt, erfarenhet etc men jag och många jag pratar med har märkt av en trend i det att fler ovana direkt ska ge sig ut i Sarek, väldigt off-season m.m. På många sätt tycker jag just den här tiden är värre än under midvintern pga att vädret kan variera så väldigt mycket och innebära allt från svår nedisningsproblematik till snöstorm.
Lyckligtvis verkar det ha slutat bra nu, men det finns alltid saker att lära av incidenter så jag hoppas det kommer lite mer information om vad som hänt i just det här fallet.
 
Frågan om stugans ansvar gör mig nyfiken, vad skulle mer kunna krävas av den som satt upp stugan ?

Sent from my X10i using Tapatalk

Ingenting annat än att stugan inte rasar ihop och är farlig på något sätt. Stugan är en rastplats och nödskydd. Uppenbarligen fungerar den, annars hade personerna däruppe troligen fått transporteras ner i säckar eller blivit permanentboende.

...de som går upp på fjället är ansvariga för sina egna liv. Det är ett frivilligt val att bestiga ett berg. Det är också fullt möjligt för den som vill att ta reda på vilka objektiva riskmoment som finns att ta hänsyn till. Oklart i detta fall vad som gått snett. Om de saknade varma kläder, vindsäck/tält och extra mat så har de haft tur. Utan stugan = rökta.

//J
 
"Alpint" avser ju snarare en temperaturzon än en geografisk så det det handlar om är helt enkelt den ena av fjällräddningens alpina grupper (en stationerad i Kiruna, den andra i Östersund). De består av habilt fjällfolk med gedigen alpin erfarenhet, Odd Fischer i Kiruna t ex..

Tycker ändå det är lite konstigt med det språkbruket. Exempelvis så kallas klättrare inte Alpinister i sydamerika utan Andinister, eftersom det är Anderna de klättrar i och inte Alperna.

Försvarsmakten kallar inte sina grupper som är utbildade inom området för alpinister utan helt enkelt bergsguide. Ett uttryck som fjällräddningen absolut skulle kunna svänga sig med också.
 
De fjällräddare jag träffat på var betydligt mer inriktade på verkstad än sematik. Men från fotöljens djup är det lätt att berätta hur det skall göras på säkert avstånd.
 
Jag tycker att man direkt förstår vad som menas med "alpin". På Wiki finns definitionerna (avsnitt Kalfjäll): http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjäll#Kalfj.C3.A4ll

Om nu alpin är ett annat ord för fjäll, varför heter det alpina fjällräddningen..... som i så fall skulle vara fjäll-fjällräddningen, eller alpina alpinräddningen. Nej hur man än vrider och vänder på detta så är det nog så att de tagit för mycket intryck av sina kamrater nere i Chamonix som uppenbarligen agerat modell för styrkan. Jag läser också att de gjort studiebesök hos varandra och har bra kontakt.

Jag tycker det är en jättebra grupp, framför allt nu när det finns så mycket folk som går bort sig i fjället. Men när till och med norrländska hamburgerkedjan MAX kallar vanligt kranvatten för "stilla vatten" från engelskans still water så kanske det är dags att fundera på bruket av svengelska och annan blandning.

I Sverige använder vi mycket engelska ord rakt av och det är nog ärligare i så fall.
 
Nja, jag är amatör men det finns ju subalpina (låg)fjäll som jag inte förknippar med branta stup, klippor och allmänt brant terräng. Jag anser att det inte är något fel på språkbruket, utan snarare blir väldigt tydligt var den styrkan verkar när man använder alpin i namnet. Tror inte det är någon hybris och att man vill låta fräsigare än vad man är (kanske inte alls är det du menar med "de tagit för mycket intryck av sina kamrater...").

PS. Alpin och subalpin osv. är väl inte liktydigt med fjäll utan vegetations/temperatur-zoner om jag inte fattat fel.

Om nu alpin är ett annat ord för fjäll, varför heter det alpina fjällräddningen..... som i så fall skulle vara fjäll-fjällräddningen, eller alpina alpinräddningen. Nej hur man än vrider och vänder på detta så är det nog så att de tagit för mycket intryck av sina kamrater nere i Chamonix som uppenbarligen agerat modell för styrkan. Jag läser också att de gjort studiebesök hos varandra och har bra kontakt.

Jag tycker det är en jättebra grupp, framför allt nu när det finns så mycket folk som går bort sig i fjället. Men när till och med norrländska hamburgerkedjan MAX kallar vanligt kranvatten för "stilla vatten" från engelskans still water så kanske det är dags att fundera på bruket av svengelska och annan blandning.

I Sverige använder vi mycket engelska ord rakt av och det är nog ärligare i så fall.
 
Ja, hade dom haft ett annat namn kanske dom kommit upp redan igår :)
Tycker Le Troglodyte summerade det hela bra.

Jag anser precis som en del andra skrivit att var och en måste ta eget ansvar, man kan inte förvänta sig att någon annan ska reda ut problemen. Väljer man att gå upp i November blir det än mer påtagligt att tänka klart innan man ger sig ut.

Tur att det slutade väl iaf.
 
Känns lite fånigt att lägga ansvaret på STF som väl tar alldeles för stor plats i fjällvärlden redan nu. I fjällen vistas man under egen risk och ska vara utrustad därefter.
Men givetvis är det bra att fjällräddningen finns och kan hjälpa till när det behövs!

Gissar att killarna skäms så det räcker! :)
Bra att det får uppmärksamhet så kanske det inte händer igen.
 

Jag såg 127 timmar idag och där kan man också snacka om turbobantning.

Typiskt media som rapporterar så sensationellt som möjligt. Eftersom de kunde smälta snö som det rapporteras antar jag de hade kök med sig. Att de på 5 dagar endast överlevde på grund av en chokladkaka är rapportering som jag tror får de flesta av oss här att sucka.

Vad har de haft för väder där uppe egentligen? Enligt SMHI nu är det bara -5 och ingen nederbörd, med andra ord ganska behagligt promenadväder. Ingen situation som hade låst in mig i en stuga i 5 dygn direkt om jag haft kläder på mig som jag bedömt funka till toppen. Såååå jäkla långt ifrån toppen ligger inte fjällstationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilsen vandrare hittar död 3 år senare Säkerhet och räddning 0
tsarpjotyr 40-tal personer "fast" på Kebnekaise Säkerhet och räddning 9
KLAGER Två 20-åriga svenskar suttit fast på en klipphylla i Lofoten nu nedplockade Säkerhet och räddning 4
KLAGER Svenska skridskoåkare fast på isflak på Mjøsa Säkerhet och räddning 3
niklaz Fast på fjället i Hemavan (2013-04-02) Säkerhet och räddning 3
KLAGER Två vilsna fast i kärr i Tyresta Säkerhet och räddning 23
KLAGER 30 Tyskar med flyttlass fast i fors Säkerhet och räddning 5
zero.alt Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek Säkerhet och räddning 18
tango Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på? Säkerhet och räddning 9
swimwhizz 14 personer i sjönöd på Måkläppen Säkerhet och räddning 8
Kalle G Fem omkomna på Mt Elbrus (2021-09-23) Säkerhet och räddning 0
israpportör Att lära sig av dödsolyckor på is Säkerhet och räddning 179
Moga Tips på flytande PLB? Säkerhet och räddning 10
dmitrij Säkerhetsläget på Jbel Toubkal Säkerhet och räddning 0
KLAGER En Svensk klättrare har fallit på Lofoten Säkerhet och räddning 3
ulflar Mord på vandringsled... Säkerhet och räddning 4
ulflar Vilsen och död på Appalachian Trail Säkerhet och räddning 11
marieab Ny cykel - tips på lås- och spårutrustning Säkerhet och räddning 8
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6
thureb Isfiskare drev iväg på flak syd Karlstad Säkerhet och räddning 3
pack Svensk kvinna saknad i Norgefjällen. Var på väg från Abisko till Kautokeino. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Fisketurister tältar på militärt övningsfält under granatövning! Säkerhet och räddning 4
Mike C Lavin i öppen backe på skidanläggning. Säkerhet och räddning 7
KLAGER Svensk försvunnen på isländsk glaciär Säkerhet och räddning 7
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0
Fredrik. Skattepengar till räddning? (var "Olycka på Keb igen") Säkerhet och räddning 75
Bulgakov Incident på ostkammen Säkerhet och räddning 1
desireman Information på plats vid fjällstationen i kebnekaise? Säkerhet och räddning 3
Peregrine Fjällsäkerhetsrådet på facebook Säkerhet och räddning 0
johan_ben Gravid på hög höjd Säkerhet och räddning 7
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1
vandrarenemil Snöstorm på sommarfjället? Säkerhet och räddning 6
majjen Lavinfara på sommaren? Säkerhet och räddning 2
hedljung Signalraketer på postorder? Säkerhet och räddning 14
JoW Olycka på Kilimanjaro Säkerhet och räddning 0
gmg på everest med magnus Säkerhet och räddning 0
lgniklas Vad hände med svensken på Irland? Säkerhet och räddning 1
abelmann Livslängd på hjälm? Säkerhet och räddning 6
Avslutat medlemskap med plötslig färdkamrat på otäckt snötäckt pass Säkerhet och räddning 16
mattias_altin Tillverkningsfel på Wild Country Helium-karbiner Säkerhet och räddning 2
Lilja På egen hand Säkerhet och räddning 7
avslut1008 Väntat på detta forum....... Säkerhet och räddning 9
Luffarn Avbärarbälte på eller av? Säkerhet och räddning 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.