Riskanalys för vandring

Måste bara påminna...

...om denna:

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FjuhW-4tyEI?fs=1&hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FjuhW-4tyEI?fs=1&hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
 
PS

Ang ämnet så kan det väl vara värt iaf påminna om att i detta sammanhang, liksom i många andra (t.ex. projektplanering) så är processen själva huvudpoängen. Man tvingas artikulera och reflektera kring vad risker och sannolikheter är. Att tro att man kommer fram till en "sann" eller med danielssonska termer "samnnolik" matris ska man nog inte inbilla sig. Riskvärderingsmodeller (bl.a.) är medel, inte mål.
 
Bra påpekande alven.

Det är vägen som är det viktiga här. Som jag ju skrev tidigare är en riskanalys inget som man gör och sen är den klar, riskanalys är en process, inte ett dokument.
 
Det har ju inträffat både hemom och på andra ställen att någon skadat sig till inmobilitet. Utanför färdvägarna. Inte klarat exponeringen och blivit där. Primärorsaken var stoppande, men följderna definitivt dödande.
Som tidigare nämnt är ju variablerna, från kunnighet, erfarenhet och omdöme bara de tämligen spridda. Inför vid därefter utrustning i olika konditioner stiger problematiken multipelt om inte rent av expontiontiellt.
Vi går ut för att roa oss, inte oroa oss. Glöm inte gamla Fjällsäkers ständiga förmaningar!
Med en analysmodell som ytterligare tröskel på väg ut blir det inte mer friluftsliv, men mycket mera fotöljande. Heldags regn på sydkusten och frisk kuling.
Går och kokar en kopp kaffe.
 
I boken Första hjälpen i vildmarken..

finns en modell för riksanalys/risktänkande för äventyr eller resor. Enkel och intressant faktiskt!
 
Ursäkta om jag använder engelska termer i mellan åt men jag gör det pga att jag jobbar med Risk Management i internationella klimat och är därför arbetsskadad.

Vad är först och främst syftet med en riskanalys? Riskanalysen är ett verktyg som faller inom ramen för Risk Hantering (Risk Management). Syftet är således att hantera risker och hot. Men vad betyder respektive:

HOT = någonting som har en negativt inverkan på personalen, uppdraget, materielen eller ekonomin.

RISK = beräknad sannolikhet för att ett specifikt hot inträffar.


STEG 1 (HOT ANALYS, THREAT ANALYSIS):
* Identifiera hot mot verksamheten (studera de vanligaste förekommande och "brainstorma" angående resten).

* Hoppa över hot som omfattar meteoritnedslag, jordens under gång och andra opåverkbara


STEG 2 (RISK VÄRDERING, RISK ASSESSMENT):
* Ge varje hot ett beräknat RISK VÄRDE (använda skala 1-5, färgskala grön till röd eller Låg/Medium/Hög)

* Man kan beräkna riskvärdet på flertalet olika sätt:
1. Capability, Propability and Intent (kräver efterforskning - används oftast angående hot FRÅN människor)
2. Eller en av de flera modeller som finns att googla fram på nätet

EX: Om sannolikheten att hotet inträffar är lågt men om påverkan av hotet är högt så landar det på Medium. Flytta hellre upp risken ett steg än att plocka ned den.


STEG 3 (RISK HANTERING, RISK MITITGATION):
Vi har identifierat hoten och givit respektive hot ett beräknat Risk Värde. Nu måste vi då minimera risken till en acceptabel nivå (LÅG), detta genom att identifiera åtgärder och implementera dessa i verksamheten. Mao - vad kan vi göra för att minska risken att hoten inträffar? Använd stegjärn, knyt in er i replag när korsar glaciärer, drick mycket vatten och ta vila ofta etc.


Men om man skulle tänka ut alla tänkbara hot som kan inträffa påväg från hemmet ned på ICA och någonting faktiskt skulle inträffa - så brukar det generellt inte vara någonting man har förutsett (eftersom man vidtagit åtgärder för att minska risken). Vilket för oss till steg 4.


STEG 4 (FORTPLANERING, CONTINGENCY PLANNING, EMERGENCY PROTOCOLS):
Bara för att man har förutsett hot betyder det INTE att det inte kan inträffa. Träffar skiten fläkten så blir man som sagt smutsig och då gäller det att:

SKAPA RUTINER FÖR OFÖRUTSEDDA- SÅVÄL SOM FÖRUTSEDDA HÄNDELSER ATT ÅTERFÅ KONTROLLEN SÅ SNART SOM MÖJLIGT.

Riskhanteringsprocessen är ingenting som behöver tas ned på ett papper för att det skall funka, utan den funkar även utmärkt som en tankeprocess som man hela tiden lär sig använda. Ett exempel kan vara den väldrillade soldaten som alltid kollar efter skydd ute på patrull - vart tar jag vägen om skiten träffar fläkten? Den som tänker så har en större chans till överlevnad än den som tänker på hemmets lugna vrå.

Kunde man se enbart 10 sek in i framtiden så skulle man kunna undkomma de flesta hot som finns mot oss - oavsett om vi fjällvandrar, klättrar, hoppar fallskärm, paddlar kajak eller arbetar som soldater. Men nu kan vi inte se in i framtiden men vad vi kan göra är att försöka tänka 1-2 steg framåt i tiden och på så sätt göra vårt ytterst för att undvika kommande problem.

Riskhanteringsprocessen är ständigt närvarande i min hjärna och den har faktiskt räddat livet på mig så jag är glad att människor tänker i dessa banor ute på forumet.....
 
Tanken med den här tråden, som rann ut lite grann i sanden (fast jag har faktiskt fortfarande ett kalkylark kvar i mobilen som jag tänkt ta tag i), var att visa att folk (möjligen inklusive mig själv!) i vissa fall resonerar inkonsekvent.

De lägger fokus på att reducera en risk som redan är acceptabel medans de inte bryr sig om en risk som är högre.

Några exempel (naturligtvis färgade av mina egna lättpackar-åsikter:) som brukar dyka upp i diskussioner här på Utsidan är t.ex.:

Tält - Där vissa anser att det är förenat med livsfara att ha ett tält som inte tål minst 70 m/s

Skodon - Där vissa anser att man mer eller mindre garanterat bryter foten om man inte har höga skaft

Kläder - Där vissa anser att kläderna måste tåla att man kryper genom taggtråd


Genom att göra en riskanalys så får man kvantifierade mått på risken och kan jämföra ovanstående risker med t.ex. risken att man råkar köra kniven genom sitt orkantåliga tält.

Riskanalys kan inte göras "på magkänsla", det är ju det som är tanken bakom att först identifiera riskerna och sen kvantifiera dem.
 
Eftersom det är fel utgångspunkt:)

För att det hela skall bli objektivt är det viktigt att sätta upp graderingen av allvarlighet och sannolikhet först, liksom gränsen för vad som är acceptabelt och inte.

Den här tråden blev ju tyvärr mest en diskussion kring mina exempel på allvarlighet...
 
Nedanstående är bara snabbspåning för att försöka få igång diskussionen igen (som fortsättning av första inlägget).. Ignorerar etablerade standarder rörande sannolikhetslära odyl..

Graden av allvarlighet:
0. Ofarligt
1. Ingen big deal, klåda eller oväsentliga materialskador
2. Saker som kan leda till att turen måste kortas ned. (ex. för lite mat, bristfällig utrustning, sträckning)
3. Turen måste kortas kortas ned, påbörjar återtåg till civilisationen direkt.
4. Allvarligt, kan inte ta sig fram för egen maskin. Behöver hjälp för att ta sig tillbaka.
5. Livshotande.

Sannolikhet:
0. Helt osannolikt
0,2 Mkt osannolikt/ovanligt
0,4 Ovanligt - tämligen vanligt
0,6 Tämligen vanligt - vanligt
0,8 Händer ofta
1,0 Kommer troligtvis att hända.

Acceptabelt Givetvis individuellt och bör få lov att betraktas så.. Till stor del eftersom man beroende på erfarenhetsnivå och mental förberedelse har olika förutsättning att tackla olika situationer.
Sannolikhet P * Graden av allvarlighet X = abcdef
A. Trygghetsnarkoman
B. Säkerhet är viktigt
C. Common sense
D. Vi klarar oss nog!?
E. Hur kul är det om det inte är lite småfarligt..
F. Living life on the edge..


Som jag ser det är den största svårigheten att göra det här objektivt och som en generellt fungerande lösning.. alla har ju mer eller mindre olika syn på vilken utrustning som krävs, väder, terräng, mat osv..
 
Senast ändrad:
Det var lite det där sista som blev problemet, folk hade så väldigt olika syn på vad som var allvarligt och inte.

Min tanke var ju inte direkt att göra en riskanalys som gäller för alla, utan att visa hur man kan göra en själv. Ett litet grupparbete som "utbildning" så att säga.
 
Varför inte göra det hela lite enklare?

Kan man inte skippa mygg och komfortproblem? Till att börja med.

Försök istället att identifiera vilka faktorer som är livsfarliga just vid vandring.
Det kan inte vara så många.

tex

1 Hypotermia
2 Högt fall

Sedan titta på vilka situationer som kan leda till hypotermi. Hur sannolika är dom?
Först därefter analysera vad som kan göras för att förhindra dessa situationer.
Och vad man eventuellt kan göra om man ändå hamnar i dom.

Förmodligen förhindrar en bra riskhantering av livsfarliga faktorer även andra som bara kan räknas som allvarliga.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.