Riskanalys för vandring

Du anser att det är fullt jämförbart med att dö eller bli invalidiserad?

Jag skulle nog nöja mig med att säga att den hamnar på samma nivå som benbrott.

Absolut, tid kommer aldrig igen. Borta...

Men det är ju såklart en ekonomisk fråga. Om man har råd att styra om och göra nåt annat är det kanske inte så allvarligt.
 
Men då kommer ju problemet att ett benbrott kommer ju ovillkorligen att innebära att man tvingas avbryta. Och då blir alltså benbrott lika allvarligt som dödsfall, och då kommer nog rätt många risker bli oacceptabla (med tanke på sannolikheten för benbrott).
 
Men då kommer ju problemet att ett benbrott kommer ju ovillkorligen att innebära att man tvingas avbryta. Och då blir alltså benbrott lika allvarligt som dödsfall, och då kommer nog rätt många risker bli oacceptabla (med tanke på sannolikheten för benbrott).

Gör en konsekvensanalys då, istället. Risker går oftast att minimera så att sannolikheten hamnar nära nog på noll.
 
Jag saknar en dimension.

Sannolikhet och allvarlighetsgrad finns med i modellen men jag vill gärna (om det nu ska vara den "standardiserade" modellen) ha med upptäcktsmöjlighet också.
Dvs, om vi säger att vi har en skala från 1-10 (vilket nog är den absolut vanligaste inom industrin) så innebär det att vid medelmåttig risk (en 5:a) och hög allvarlighet (en 10:a) så landar vi på RPN50.
Om vi då förutsätter att det finns en rimlig chans att vi upptäcker faran innan den drabbar oss (så att vi hinner vidta åtgärd) så kanske värderingen blir en 2:a, vilket i sin tur ger RPN 100.
Skulle det däremot röra sig om en risk som drabbar oss utan förvarning så blir det en 10:a med RPN 500 som följd.
En viss skillnad alltså.

Utöver det så håller jag med dem som påpekat att den här övningen måste utföras av var och en eftersom en process består av Människa och Maskin och eftersom (även om vi skulle råka ha exakt samma utrustning allihop) så är vi ändå olika människor och därmed så blir processerna per definition olika.
(Även detta är en grop som många processägare i yrkeslivet fallit i.)

Kul diskussion är det i alla fall.


Go tur!

PS.
RPN står för "Risk Priority Number" eller Risk Potential "Number".
 
En annan dimension som saknas...

...är ju graden av exponering.

Även här kan man ha en löpande skala från
1 = professionell hjälp finns tillgänglig inom minuter.
till
5 = All extern hjälp förutsätter att du transporterar dig själv flera dagar i oländig terräng.
 
...är ju graden av exponering.

Även här kan man ha en löpande skala från
1 = professionell hjälp finns tillgänglig inom minuter.
till
5 = All extern hjälp förutsätter att du transporterar dig själv flera dagar i oländig terräng.

Den bedömningen ingår i "Allvarlighetsgraden" eller "Vad blir effekten om det händer?".
Kan jag ta mobilen och ringa morsan så är det inte en lika allvarlig effekt som om jag måste släpa mig med brutet ben 32 mil genom skogen innan jag får tag på hjälp.


/O.
 
Alltså, det vi gör riskvärderingen på är ju skador som kan uppstå.

Sannolikheten för att skadan uppstår och allvarligheten hos skadan.

Att man upptäcker faran innan en skada sker påverkar ju sannolikheten att skadan uppstår.

Sen om skadan kan åtgärdas påverkar ju det kanske allvarligheten.
 
Har läst denna tråd och kan bara konstatera att den tyvärr inte tillfört mig någonting användbart!
Nej, jag anser att erfarenhet av vandring är den optimala grunden man behöver för att kunna göra eventuella riskbedömningar. Skrivbordsprodukter hör inte hit, enligt mig!

Tack för kaffet!
Lars Östlin
 
Som sagt fotöljen må vara bekväm men verklighetens regn, blåst och kyla får alltid vägas mot envars erfarenhet och lustfaktor för dagen. Det är aldrig fel att vända men det kan vara görfel att fortsätta. Återgår till att poppa.
go tur
 
Det här blir alldeles för komplicerat och okontrollerat. Kommer inte att mynna ut i något användbart.

Lägg istället ner energin på att söka reda på tidsserier med vindstyrkan på någon lämplig ort. Nikkaloukta, Ritsem eller annan ort i närheten av där det är vanligt att fjällvandra. Förhoppningsvis finns det för åtskilliga decennier. Beräkna därefter den förväntade mängden med dagar per månad då vindstyrkan ligger på t.ex 10-15, 16-20, 21-25, 26-30 m/s. Den infon skulle ge en start. Kan beräkna sannolikheter för viss vindstyrka. Kan sedan gå vidare.

Kan t.ex gå vidare med osäkerhetsintervall på någon signifikansnivå, för både antal dagar och runt den förväntade vindstyrkan.

Tag sedan hänsyn till att antal t.ex stormar går i cykler, och att växthuseffekten (om den tros på) prognostiseras ge ökande mängd oväder. Etc.

Sedan hyr vi en vindmaskin som går att vrida upp till 30 m/s. Går det att hyra en vindtunnel? Går det att köra ryckiga vindar? Blir laboratorieartat men ändock. Kombineras en förväntningsbild och sannolikheter för vindstyrkan med en om hur mycket olika tält mäktar med ger det viss info. Kan bli dyrbart;-) Bara att fundera igenom vilka förutsättningar som gäller. Ex. öppen terräng, inga andra fel i själva uppsättningen av tältet osv.

Konsekvenser, eller särskilt upplevda sådana, blir mer knepigt. Men först som sagt bra tidsserier för vindstyrkan. Kan göra motsvarande för nederbörd. Borde finnas statistik för.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rotkraft Via Ferrata + klättersele på vandring i Corsica GR20? Säkerhet och räddning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...