Vettigt sätt att recykla frityrolja???

Jag kan förstå att frågan låter skruvad, men jag skaffade en fritös med olja under hösten, nu har jag X antal liter frityrolja som spelat ut sin matlagningseffekt, så att säga.

Finns det inget bättre sätt än att slänga flaskorna som "brännbart" eller kolla upp om det finns någon bekant som har en båt med tändkula (de brukar gå på vad f*n som helst!)

Eller ska jag skaffa en gammal moped och oljeblanda bensinen med den oljan :-/
 
Såg en kille på Discovery för några år sedan. Han hade ett litet raffinaderi och gjorde drivmedel till sin lätt modifierade dieselbil. Oljan fick han från snabbmatsrestauranger.

Frityrolja som ersättning för tvåtaktsolja tror jag slutar med en hel del koks i topplocket.
 
Med en centrifug, Separator, går alla oljor att återbruka, verkstäder brukar ha oljekärl med två kranar på en i botten och en 2-3 dm upp, hur lång tid det ar partiklar att falla genom oljan beror ju på viscositet och partikelstorlek.
Att skölja ut oljan med en mellanolja och att rengöra magnetpluggen före brukar göra att maskinen håller längre.

go tur
 
Häll det i "begagnad olja" -cisternen på kommunens huvudåtervinningscentral.
Kommunerna är skyldiga att ta emot spillolja från kommuninnevånarna.

(Det går säkerligen till SAKAB med tiden, och de lär väl centrifugera slurryn
innan de bränner restoljegeggan i någon högtemperaturugn...)
 
Jag brukade filtrera d hemma genom en ostduk lr va dom heter, för att göra ost, uppvärmd annars funkar d långsamt. o sen rätt ner i tanken på en peugeot 406 hdi. inga bekymmer. Dieselmotorer går ju på vadsom :).
 
Jag brukade filtrera d hemma genom en ostduk lr va dom heter, för att göra ost, uppvärmd annars funkar d långsamt. o sen rätt ner i tanken på en peugeot 406 hdi. inga bekymmer. Dieselmotorer går ju på vadsom :).
Låter inte särskilt snällt mot ett elektroniskt styrt högtrycksinsprutningssystem.
Men fungerar säkerligen utmärkt i en gammal rent mekanisk dieselmotorkonstruktion.
För att inte tala om en tryggt dunkande tändkula...
 
My recommended way to återvinna your deep frying fat

Man kan fråga sin kommuns avfallshanteringsbolag om hur de vill ta emot olja. En gissning skulle vara att en plastflaska i brännbart är deras svar men kanske de vill göra annorlunda. Kanske det blir för varmt att elda något så energitätt. Min kommun vill att man sorterar matolja som brännbart.
Har oljan någon smörjade funktion kanske din cykelkedja kan få bio-behandling, då kanske det kan kallas "re-cykla"? :)

/Patrik
 
Man kan fråga sin kommuns avfallshanteringsbolag om hur de vill ta emot olja. En gissning skulle vara att en plastflaska i brännbart är deras svar men kanske de vill göra annorlunda. Kanske det blir för varmt att elda något så energitätt. Min kommun vill att man sorterar matolja som brännbart.
Har oljan någon smörjade funktion kanske din cykelkedja kan få bio-behandling, då kanske det kan kallas "re-cykla"? :)

/Patrik

Här kan man hämta speciella trattar som man ska sätta på en PET-flaska.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...