Anpassad Matplanering för lång vintertur

Yo!
Ville inte kapa den andra tråden som pratade om lyxig vintermat utan skapar egen.
Sitter nu och gör samt lagar lite av maten som ska med på min vintervandring genom Sverige men det är inte riktigt så lätt när jag måste anpassa det för följande:


-Maten bör klara av att förvaras i minst 3 månader
-Maten bör ha låg vikt
-Maten bör vara hög på kalorier
-Maten ska inte innehålla mjölkprodukter (inte ens laktosfritt), inga stenfrukter (inga äpplen, päron eller plommon), inga nötter, ytterst lite eller helst inget gluten alls. Inget svamp.
-Maten ska vara lätt att laga i hårdvinter såväl såsom mildare vinter, i bensin-kök.¨


Jag funderar lite på att ha stekt och torkad bacon som min huvudkrydda och som mitt extra fett i matlagning. Kan det vara något.
Det har fungerat på tidigare turen men det har mest varit om högst 2 veckors turer..

Tacksam för tips och alla tips (speciellt BILLIGA tips är varmt välkomna).
 
Jag skrev ett långt inlägg om glutenfritt här, det allra mesta är även mjölkfritt (ev. mjölk går att byta ut mot kokosmjölk). Man kan även utelämna ev. nötter, men klarar du frön (solos, pumpa, sesam/tahini) så är det ju ett bra tillskott, och av kokta, mixade, torkade kikärter + tahini kan man göra hummous. Om inte, så går även tahini att byta ut mot olja + andra ingredienser.
 
Jag skrev ett långt inlägg om glutenfritt här, det allra mesta är även mjölkfritt (ev. mjölk går att byta ut mot kokosmjölk). Man kan även utelämna ev. nötter, men klarar du frön (solos, pumpa, sesam/tahini) så är det ju ett bra tillskott, och av kokta, mixade, torkade kikärter + tahini kan man göra hummous. Om inte, så går även tahini att byta ut mot olja + andra ingredienser.

Mjo, läste det. Men eftersom tråden var vegetarisk, så ville jag inte skränka in på det med icke-vegetariska alternativ.

Därför skapade jag egen tråd. Inte för sällan är många trådar med mjölkfritt och glutenfritt-diskussion helt vegetariska, vilket jag personligen inte gillar.
 
Mummis:
Kött/fisk verkar ju problemfritt för dig, så jag länkade till allt det övriga :)
Men OK, första delen av detta inläggär en lista på bra animaliska proteinkällor, som uppfyller dina kriterier på lätt, kaloririkt och lätthanterligt - alla utom två mjölkfria.
 
Mummis:
Kött/fisk verkar ju problemfritt för dig, så jag länkade till allt det övriga :)
Men OK, första delen av detta inläggär en lista på bra animaliska proteinkällor, som uppfyller dina kriterier på lätt, kaloririkt och lätthanterligt - alla utom två mjölkfria.

Tack för din tid. Har tittat på den tråden sedan tidigare och kombinerat med redan egna recept. Meneftersom jag fortfarande brast på variation vs vikt vs kostnad, för inte tala om fantasin, så valde jag be om hjälp istället.


Just nu har jag följande på min matlista att plocka meny till:
-Några (ca 5st) färdig rätter från Outmeals. Dessa ska vara mina nödmat men som ändå är lite roligare.
-Torkat chili con carne
-Torkat lax och tonfisk
-Torkat ren/vilt kött
-Torkat hummus
-Torkade bruna bönor
-Havre gryn (frukost)
-Choklad (mörk) som snacks
-Plockar blåbär nu till veckan som jag tänker torka
-Stek bacon i små bitar
Smör kommer jag inte ha i depåer utan köpa på vägen, om det behövs.
-Pulver kaffe
-Kakao-pulver
-Pemmikan kommer läggas till menyn
-Ugns torkad pytt i panna
-Frysta/torkade bananer
-Gf pasta och pulver tomatsås
-Köttfärs

OBs saknaden av mjölk och kalk. Letar fortfarande efter pulver soja/havre mjölk som inte smakar apa eller kostar en arm, som kan komma mig till handa innan mitten av september :D


Skulle vilja ha en massa ris med på resan och det är väl paraboiled ris som är lättast, så jag kanske har det också. Hade jag haft råd att ha viltris hade jag valt det.
 
Bra med listan, nu känns det mycket lättare att ge konkreta bidrag :). Jag skulle lägga till små gula linshalvor från någon invandraraffär: billigt, ger mäktiga grytor och har mycket kort koktid - under 10 minuter, eller ännu mindre om man har en grytmysare.
(...) variation vs vikt vs kostnad (...)
Variationsförslag:
  • Du kan boosta nästan alla av dina rätter med kokosmjölkpulver - krämigt och kaloririkt :). Lusläs dock på paketet - många, dock ej alla, märken innehåller små tillsatser av natriumkaseinat (ett mjölkprotein).
  • Till köttfärs/tomatblandningar passar det i stället väldigt fint med torkade mixade svarta oliver - också det både smakboostande och kaloririkt. Superenkelt att göra själv - jag köper, grovmixar och torkar en glasburk av ICA.s billiga urkärnade (inte lönt med fina sorter om man torkar). Efter torkningen kan man mixa en gång till, om man vill ha ett fint pulver, men det är är en smakfråga.
  • Torkade purjolöksstrimlor, snabbt förvällda i microugn eller (helst) lätt frästa i lite smör, väger mikroskopiskt, men ger mycket smak i grytor.
  • Jag bär faktiskt med mig lite färsk vitlök. Himmelsvid skillnad mot att tillsätta före torkning av resp. maträtt.
  • Om du tål jordnötter (som ju inte egentligen är nötter), så är jordnötssmör en kaloristinn smakförhöjare i grytor och soppor.
  • Olika kombinationer av andra torkade grönsaker, särskilt rotgrönsaker, är också både lätt och billigt, men tacksamt att variera maträtternas karaktär med. Många kan man fräsa lätt i smör eller olja före torkning. Ev. förvällning gör jag alltid i microugn för att slippa torka förvällningsvatten och behålla mer av näringsämnena. Jag har dock lärt mig den hårda vägen, att man inte ska blanda alltför många i samma maträtt - ovanpå resp. "grund" av kokosmjölk, tomatpuré, oliver, purjolök och örtkryddor växlade jag t ex senast mellan (bl a):
    - smörfrästa auberignetärningar + små micro-förvällda broccolibuketter + soltorkade tomater (eftertorkade och skurna i mindre bitar)
    - micro-förvällda brytbönor i korta bitar + skivade vattenkastanjer (från en billig wokblandning),
    - smörfräst sötpotatis i tärningar + röd paprika i strimlor + lite starka peperonistrimlor
    - smörfräst pumpa i tärningar + rödlök i strimlor
OBs saknaden av mjölk och kalk.
Eftersom du listar hummous, drar jag slutsatsen att det är ok med sesamfrön, och de är faktiskt väldigt rika på kalk. Samma med solrosfrö, som går att köpa billigt i storpack och går att "krydda" nästan all mat med. Samma med mandel, om du tål det. Mandelmjöl kan man också reda/energiförstärka sina maträtter med, men det blir lite smågrynigt.
Skulle vilja ha en massa ris med på resan och det är väl paraboiled ris som är lättast, så jag kanske har det också. Hade jag haft råd att ha viltris hade jag valt det.
Köp billigt basmatiris i en invandraraffär, det kokar på mindre än 10 minuter med lite eftersvällning. Om du fräser de råa kornen i lite smör hemma, ökar kaloriinnehållet och koktiden förkortas ytterligare.
 
Tack för de fina svaren. Många bra förslag som jag definitivt ska lägga på listan. Tror nog det kommer bli en mycket roligare meny än jag hade innan.


Glömde å nämna ett litet "dilemma" i matlistan.

Jag själv kommer befinna mig utomhus och därmed så är maten kyld eller fryst. Men mina depåer kommer sannorlikt befinna sig inomhus i rumstemperatur då vi bor normalt i lägenhet. Det kommer inte finnas plats på balkongen heller.

Jag har oroat mig lite för att även om jag gör maten och få till bra meny som inte är för "tråkig" så trilskar jag också med förvaring av mat-depåerna som i vissa lägen ska rumsförvaras upp till 5 månader.
 
(...) mina depåer kommer sannorlikt befinna sig inomhus i rumstemperatur då vi bor normalt i lägenhet. Det kommer inte finnas plats på balkongen heller.
Jag har oroat mig lite för att även om jag gör maten och få till bra meny som inte är för "tråkig" så trilskar jag också med förvaring av mat-depåerna som i vissa lägen ska rumsförvaras upp till 5 månader.
Allt i din lista är ju torkat, utom stekt bacon (och köttfärs? - med även den går ju att torka efter tillagning). Samma med allt jag listat och/eller länkat till. Jag utgick helt enkelt ifrån din förutsättning "låg vikt" och "ska kunna förvaras i min 3 månader" - och då blir det ju torkat som gäller. Därmed har du - så när som på det steka baconet - inga problem med förvaring i rumstemperatur. Se bara till att förpacka maten lufttätt och förvara den mörkt; fett, särskilt fleromättat, härsknar fortare av exponeringen för syre och dagsljus, och stärkelserik mat får gärna lite trist papperssmak av det (inte farligt, men verkligen inte gott).

PS glömde hackad eller hel (dyrare) fryst spenat bland grönsakerna ovan - otroligt tacksamt att torka efter bara upptining i micron, återvattnar till perfekt fräschör, ger mycket smak och tillför rejält med nitrat, som ju ökar syreupptagningsförmågan :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...