Bacon som håller?

Det diskuteras ju en del runt hållbarheten på bacon att ta med på vandringsturerna. I allmänhet är ju det bacon man köper i butik relativt lite saltat och knappt rökt alls. Vad tror ni om hållbarheten om man istället skulle ta en produkt som denna http://jokkmokkskorv.se/sortiment/ovrig-chark-helvara/vedrokt-sidflask/ eller Hedman's Delikatessers Kallröka Bacon och vakuumpacka i skivor? De är ju betydligt fastare, saltare och torrare än det som SCAN mfl kallar för bacon. Förr hade man ju rökta fläsksidor som hängde i visthusbodarna I både veckor och månader.
 
Hur det är med Jokkmoks sidfläsk vet jag inte, men Hedmans bacon är torrsaltat. Jag funderar på att försöka göra eget torrsaltat och kallrökt bacon innan sommaren. Svärfar håller på att spika ihop mitt rökskåp just nu....
 
Trångsviken chark har ett som heter Ramsele bacon som borde funka bättre. Helt annat än scans och liknande. Finns kring Sundsvall. Oklart med resten av landet.
 
Bacon

Andersson och Tillman i Uppsala tillverkar riktig bacon. Den är rökt i ett dygn till skillnad från Tulip, Scan m.fl. Om den håller särskilt länge har jag inte ännu testat men rökning ökar ju hållbarheten så litet bättre blir det väl. Inte optimerad för lagring utan för njutning dvs ganska mycket fett.
 
Hur länge behöver det klara sig?

De vanliga vac-packade "portionsförpackningarna" är ju i alla fall hygieniskt hanterade och förpackade. För mig håller de i alla fall ett antal dagar utan kyl (om man steker det adekvat så tar det ju dessutom hand om ev bakterier, men om man äter det kallt får man väl lukta noga på det innan).
Jag har sett torkat kött som samerna rökt, det håller men kan ju få fluglarver i fettet som torkar sämre, då får man pilla bort dom.

Lufttorkad skinka (typ Parma) håller ju bra dessutom så jag tror att antingen torrt kött eller ordentligt rent vac-packat (kanske som kombination) håller hyggligt, i alla fall ett antal dagar beroende på väder och temperatur.
 
Jag har köpt ett helt stycke rökt sidfläsk på Vildmarksmässan. Det är kanske inte riktigt samma sak som bacon men ändå. Det är vaccat vid inköp, jag öppnade förpackningen och delade stycket i tre 2-centimeters tjocka skivor. Dessa vaccade jag var för sig och la i frysen. Det är visserligen ganska fett men jag räknar dels med att det håller sig bra i frysen och säkert 4-5 dagar när jag tagit ut det ur frysen. Man får väl granska, lukta och smaka sig till ätbarheten.

mvh thomas
 
Brukar steka bacon hemmavid och torka det i ugnen på låg värme, borde hålla längre, enklare att hantera och sparar lite vikt.
 
Vanlig bacon

Hur länge behöver det klara sig?

De vanliga vac-packade "portionsförpackningarna" är ju i alla fall hygieniskt hanterade och förpackade. För mig håller de i alla fall ett antal dagar utan kyl (om man steker det adekvat så tar det ju dessutom hand om ev bakterier, men om man äter det kallt får man väl lukta noga på det innan)..

Tillverkarna brukar skriva att "vanlig bacon" (ej rökt- endast smaksatt) skall tillagas alltså inte ätas rå. Det är nog ungefär samma som att äta en fläskkotlett rå om än mindre mängd.
 
Den produkten TS hänvisar till (Vedrökt Sidfläsk) behöver inte tillagas utan ätes med fördel kallt, dessutom är det mycket gott.

Jag tycker du ska maila Jokkmokks Korv och fråga avseende hållbarheten. De har stor kunskap om de produkter de tillverkar.

Vad gäller Bacon så är det många sorter idag som inte är rökt överhuvudtaget, endast rökarom är tillsatt. Läs på innehållsförteckningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Steka bacon Friluftsmat 19
markanthus Ägg och bacon Friluftsmat 37
nippe_n Torka Bacon Friluftsmat 13
bacon Friluftsmat 3
brigas Hjälp-energikakorna håller inte ihop Friluftsmat 7
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
fia håller bra Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...