Gäddfiske i norra Sverige

Sitter och letar efter lämpliga destinationer inför sommaren, bortsett från den traditionella fjällvandringen, planerar jag inför en fiskeresa där målet är att fånga grova gäddor.

Efter några googlingar har jag fått en hel del uppslag, men fiskecamper och guidade turer är inget jag är ute efter.

Vad jag däremot söker är ensliga sjöar utan tillfartsvägar och turister, där den barnsliga fantasin om monstergäddor kan förverkligas. Med det sagt förstår jag att ingen avslöjar sitt vatten på ett internetforum, men kanske tipsa kring områden och sjösystem.

Är utrustad med flytring, och enorma mängder shadjiggar.

Tack på förhand!
 
Om du utgår från SMHI:s sjöregister så skulle jag gissa att någonstans mellan 10 000 - 15 000 sjöar kan passa på de krav som du har. Jag föreslår att plockar ut de som uppfyller kravet och låter slumpen bestämma
 
Tack för svaret! Vad tittar du efter i SMHI´s databas?

Själv har jag använt mig av http://www.viss.lansstyrelsen.se/ när jag letat sjöar närmre hemmet. I tätortsnära sjöar så har det gjorts en hel del provfisken och fosformätningar, vilket kan vara till hjälp när man letar bra fiskesjöar. Uppe i norr är sjöarna flera och datan mindre..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...