PLB: Fastfind 220, ResQLink eller PLB1?

Hallå!
Sitter just och tittar på olika PLB-apparater (Personal Locator Beacon) och var det går att köpa dessa till ett hyfsat pris. Har tre olika modeller att välja på:

McMurdo Fastdind 220
ACR ResQLink (+) eller
Ocean Signal rescueME PLB1

Någon som har någon uppfattning om vilken som är bäst? De första två modellerna verkar vara de mest beprövade medan den senare är lättast och med längst angiven batterihållbarhet.

Letar också efter ett försäljningsställe som har bra pris på någon av dem. Alla tre ligger som billigast på runt 3000 vad jag har kunnat hitta.

Huvudanvändningsområde är för fjällturer.
 
McMurdo var den jag blev rekommenderad... Vilken som är bäst vet jag inte.
Tekniken är beprövad men byt batterier i tid.
Mvh Anders
 
Om du köper den utomlands så tänk på att den måste registreras i det land där den köps (registreringskoden är alltid bunden till ett land, dyrt att byta). Inte något problem om du känner någon i landet (jag köpte en FastFind i UK för under tusenlappen på ebay). Nackdelen är att det tar cirka 15 min extra för svenska räddningstjänsten att kontakta den brittiska motsvarigheten för att få ut personuppgifter.
 
Tack för era svar! Det lutar nog åt alternativ tre (Ocean Signal) men jag är på jakt efter fler erfarenhetsberättelser först. Tanken är att köpa den i Sverige men det kan nog vara en poäng att ändå kolla att den är registrerad i Sverige.
 
Det blev en McMurdo Fastfind 220 inköpt på CTV Service i Pampas Marina Sth.
Jag köpte den alldeles efter Båtmässan/Vildmarksmässan och fick den med mässrabatt.

Annars ligger dom runt 3000 SEK eller som bäst några hundringar under.

Jag paddlar oftast ensam och då behöver det inte hända så mycket för att det ska bli allvarligt.
Har man ingen mottagning på mobilen och blivit huggormsbiten (tex) kan det vara bra med en möjligthet till.

Hoppas jag slipper använda den...

mvh thomas
 
Jag och Nomado säljer McMurdo 220 Fastfind :)

Bäst att köpa i det land man opererar i, eftersom den registreras där (Sjöfartsverket i Sverige).
Bra att ha med där man inte blir nedsprungen, på fjället, i Bergen, på Havet eller på vintriga småvägar.

Sorry för reklamen

Mvh :) Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.