Praktikplats?

Jag kan inte riktigt bestämma mig om inlägget ska bo i det här forumet eller i något annat.
Lite OT är det helt klart men, men...


Jag letar praktikplats!
Jag pluggar andra året på Mittuniversitetet i Östersund och under vårterminen har vi 10 veckor Verksamhetsförlaggd utbildning, dvs praktik.
Anledningen till att det hamnar i det här forumet är att ämnet är sociologi med inriktning på risk och krishantering.
Jag skulle gärna göra det inom något område som platsar här på utsidan; friluftsliv, event, sport eller liknande men andra förslag mottages också tacksamt.

Praktiken kommer utmynna i en uppsatts på 15-hp där ämnet är ganska fritt så förhoppningsvis kan jag välja något som verkligen tillför min praktiplats någonting också.

Jag har lite idéer och uppslag och några kontakter, men ingenting är klart och det börjar dra ihop sig.
Så, har du något förslag på organisation eller ännu hellre ett förslag på kontakt så skulle jag bli glad om jag fick del av dom!
 
Laponia!?

Det håller just nu på att utformas en förvaltningsorganisation för Laponia Världsarvsområde. De skulle verkligen behöva någon som tittade närmare på riktlinjer för just detta. Företag som jag själv söker tillstånd och bedriver viss verksammhet i området. Vilka krav ställer man egentligen på oss som arrangörer???
Jag tror att det finns utvecklingspotetial och vi är flera företagare som är på hugget!

Annars kolla med Naturens Bästa om de behöver något. Fast du kanske söker någon annan typ? STF som huvudorganisation?

Kastar bara ur mig några ideer.
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Tack för tipsen!


Tyvärr är det väl så att det mer är ett samarbetsforum för olika organisationer än en organisation med egen verksamhet?
Eller har jag missat något?

Det håller just nu på att utformas en förvaltningsorganisation för Laponia Världsarvsområde. De skulle verkligen behöva någon som tittade närmare på riktlinjer för just detta. Företag som jag själv söker tillstånd och bedriver viss verksammhet i området. Vilka krav ställer man egentligen på oss som arrangörer???
Jag tror att det finns utvecklingspotetial och vi är flera företagare som är på hugget!

Annars kolla med Naturens Bästa om de behöver något. Fast du kanske söker någon annan typ? STF som huvudorganisation?

Kastar bara ur mig några ideer.
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna

Matti, du har PM

Även om det kanske inte är förslag för praktiken så är det alltid intressant med infallsvinklar inför framtida C-uppsats och naturligtvis framtida arbete/karriär.
Jag tror att det finns väldigt mycket för någon med min (framtida) utbildning att göra för säkerheten under de aktiviteter vi älskar att hålla på med!
 
Skistar Åre

Det går ju laviner här i Åre titt som tätt och med det dras en jätteapparat igång; Skistar, Fjällräddning, Polis.

Och sen får du ju åka lagg också...
 
Rådet!

Tycker du skall kontakta Naturvårdsverket / Fjällsäkerhetsrådet. De sitter ju i Östersund.
Sverige har ju nyligen utsetts att leda ett stort "projekt" inom bl.a fjällräddningen. De kanske behöver hjälp !
Jokkmokks Fjällsäkerhetskommitté hade samrabete med LTU i Luleå för ett antal år sedan som utmynnade i en uppsats om Olyckor i fjällen.
 
Tack för era tips!

Skistar Åre

Det går ju laviner här i Åre titt som tätt och med det dras en jätteapparat igång; Skistar, Fjällräddning, Polis.

Och sen får du ju åka lagg också...

Jag har funderat på Skistar. Frågan är om det har sådant arbete som jag är ute efter på plats i tex Åre. Jag föreställer mig att det snarast är sånt som finns på ett huvudkontor, vilket ju ligger i Stockholm.
Det är ju inte riktigt det praktiska arbetet i tex skidpatrullen jag ska göra....

Men det kanske är värt att försöka få tag på någon på Skistar också...

Tycker du skall kontakta Naturvårdsverket / Fjällsäkerhetsrådet. De sitter ju i Östersund.
Sverige har ju nyligen utsetts att leda ett stort "projekt" inom bl.a fjällräddningen. De kanske behöver hjälp !
Jokkmokks Fjällsäkerhetskommitté hade samrabete med LTU i Luleå för ett antal år sedan som utmynnade i en uppsats om Olyckor i fjällen.

Även fjällsäkerhetsrådet har jag naturligtvis tänkt på. Men när jag försökte leta lite på deras hemsida fick jag uppfattningen att de snarast arbetade med ren adnministration och att deras funktion var att samordna en massa olika organisationer.
Jag ska ju som sagt delta i den dagliga verksamheten, inte bara skriva en uppsats och fick uppfattningen att det kanske inte var riktigt rätt organisation då.
Men om de har ett projekt de arbetar med så så kanske det skulle finnas möjligheter inom det.

Jag har varit i kontakt med polisen och fått ett namn på vem som är ansvarig för fjällräddningen. Honom ska jag kontakta på måndag tänkte jag för att se om det kan leda någon vart. Länspolismästaren är i alla fall positiv till den idén vilket ju torde underlätta lite...
 
Kan Försvarsmakten vara ett alternativ? I norra Sverige har vi numera förband i Luleå, Arvidsjaur och Boden (samt SkyddsC i Umeå). Kolla med I19 i Boden (som även ansvarar för verksamheten i Arvidsaur) om de är intresserade.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Norrbottens-regemente-I-19/

Ett annat alternativ skulle kunna vara att kontakta Livregementets husarer (dvs fallskärmsjägarskolan, Försvarsmaktens överlevnadsskola och underrättelsebataljon) eller eventuellt Särskilda operationsgruppen nere i Karlsborg.

http://www.forsvarsmakten.se/k3/
 
Hej
Jag tänkte tacka för era synpunkter och idéer.
Efter att ha varit i kontakt med bland andra SLAO och Fjällräddningen(Polisen) så landade jag hos Sjöräddningssällskapet. Eftersom jag har seglat massor (inte så mycket nu för tiden) och även åkt mycket långfärdsskridskor känns det som en kul organisation att få lära känna bättre och förhoppnigsvis kunna göra lite nytta inom.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.