Behålla vilka Lundhags?

Jag har ett par Lundhags Professional II (3-lagers) och ett par Forest II (1-lagers) hemma. Båda sitter bra tycker jag, men ett par ska lämnas tillbaka. Tanken är de ska användas i skogen och vid fjällvandring. Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilka som ska få stanna... Någon som har något bra argument för den ena eller andra?

Det jag tänker mig talar för 1 lager är väl att de kanske torkar snabbare och att de andas bättre. Samtidigt har jag sett vissa mena att skillnaden i torktid inte är särskilt stor.

Det som ev talar för 3 lager är väl att de är stabilare och ger bättre stöd åt vristen. Samtidigt verkar väl många mena att vriststödet från kängor inte är särskilt betydelsefullt utan att det sitter i fötterna...
 
Jag har haft ett par enlagers Lundhags Scout(?) och har nu ett par trelagers Lundhags Syncro. Tycker bestämt att jag blir varmare om fötterna med trelagerskängan och att de torkar långsammare. Stabilare, ja något.
 
Jag anser att den största fördelen med Lundhags 3-lagers kängor är att de är betydligt skonsammare mot fötterna än deras 1-lagers kängor.

Jag har ett par Syncro High som är en 3-lagers känga. De satt skönt på fötterna redan från allra första stund, mycket tack vare det utvecklade hälstödet som gör att foten sitter stadigt och inte glappar. Jag hade för många år sedan ett par Lundhags Militär som var en 1-lagers känga. Där fick jag applicera ymnigt med Lundhags lädersmorning invändigt och jobba bort hårda och skarpa kanter i lädret på insidan av kängan där läderskaftet möter cellgummifoten. Innan jag köpte mina Syncro High provade jag bland annat Lundhags Vandra med samma problem.

Jag har inte upplevt några större problem med fukt eller väta i mina Syncro High. Jag har dock aldrig fått in några större mängder vatten i dem.

/Birger
 
Senast ändrad:
Välj Lundhagskänga efter läst...

Jag tycker att du ska välja den känga med läst som passar dina fötter. Har följt några andra trådar här på Utsidan där det känns som att en del bortser från Lundhags olika läster och hur de lämpar sig för olika typer av fötter.

Scout/Forest har Lundhags Regular läst, medan Professional II har Optilästen. Har du höga vrister är valet lätt: Forest. Jag har själv höga vrister och fotvalv och kunde tyvärr därför inte använda Lundhags Park som är gjord med deras Optiläst. Skorna klämde mig på ovansidan av foten bara efter 5-10 km promenad. Resulterade i skavsår och smärta.
Forest 2 passar mig fint!

Väljer du å andra sidan Regular-lästen för hög vrist, men har en plattare fot, så kan jag tänka mig att det är svårt att få till en tillräckligt omslutande passform/snörning. Vilket i förlängningen torde resultera i att foten åker runt onödigt mycket i kängan...
 
Är du lite nördigt extrem så gör du vad jag gjorde förra veckan;
Du åker upp till Järpen och går in på deras fabriksbutik när de öppnar. Provar igenom
(alla) de modeller som du är intresserad av med dina rätta sockor på fötterna!

Finns sedan inte exakt den känga/lösning du till slut vill ha - så kombinerar de ihop den åt dig!
Det var ett tips jag fick av Joanna för några år sedan, och äntligen tog tag i och gjorde nu.

Jag hade med mig mina antika Jämtkängor som exempel på ungefär vad jag ville ha
- och i slutändan kom vi fram till att det blir svart enlagers Forest II. Men bara på ett ungefär...

Det blir ett par Forest II med flera specialutformningar för att passa mina fötter med sina
tokhöga vrister... Och när de nu ändå skulle one-offa ett par kängor så blir det dessutom:
Hälgreppsförstärkningen från Vandra II, och i översta snörningsplatsen blir det öljetter (som
på gamla Jämtkängan) och inte krokar som deras nutida standard har...

Gissad leveranstid var "tja, slutet av september?" - och när vi nu hade kommit så långt :
Så föreslog de att de skulle flytta över mina mjuka sköna läderdelar från Jämtkängorna
på ett par nya cellgummiunderdelar, likadana som de som skulle skapas till mina Forest.
Ja tack sa jag, det kan aldrig skada att ha två par sköna Lundhagare...
 
Fantastisk service. Fantastiska produkter. Lundhags, och även Hillebergs, signum.

Beställde du dina kängor med den nya mjukare och flexiblare cellgummiunderdelen eller med den gamla hårdare och stabilare cellgummiunderdelen?

/Birger
 
Det blir ett par Forest II med flera specialutformningar för att passa mina fötter med sina
tokhöga vrister... Och när de nu ändå skulle one-offa ett par kängor så blir det dessutom:
Hälgreppsförstärkningen från Vandra II, och i översta snörningsplatsen blir det öljetter (som
på gamla Jämtkängan) och inte krokar som deras nutida standard har...

Ursäkta om jag är förvirrad nu, men är det inte Forest II som har bättre hälgrepp än Vandra II, det som Lundhags kallar HFC (Heel Fit Control)?

Eller missförstår jag dig?
 
Tack så mycket för alla svar!

Vad gäller läst så finns Professional II med både opti- och regular-läst, och jag har den med regular, dvs samma som Forest II.

Både modellerna sitter bra på foten, så det är egentligen inte så mycket en fråga om vilka som sitter bäst, utan mer en fråga om 3 lager eller 1 lager. Tyvärr finns väl kanske inget givet svar på det...
 
Beställde du dina kängor med den nya mjukare och flexiblare cellgummiunderdelen
eller med den gamla hårdare och stabilare cellgummiunderdelen?
Med den nuvarande produktionslösningen, tror jag...
Ursäkta om jag är förvirrad nu, men är det inte Forest II som har bättre hälgrepp än Vandra II,
det som Lundhags kallar HFC (Heel Fit Control)? Eller missförstår jag dig?
Vad de ska lägga till på mina Forest är den utvändiga extra läderbiten som går runt bakom och snett
upp på vardera utsidan, avslutat med en någorlunda långt bak lågt placerad krok. Då kan jag välja hur
jag vill snöra vid varje enskilt tillfälle. Tror inte att det är det som de kallar HFC för HFC är visst en intern
sak i Forest II...
Fantastisk service. Fantastiska produkter. Lundhags ... signum.
Ja definitivt! Fördelen med lokal tillverkning (nåja, det blev en 1200+km körning*) hantverksmässigt
utförd av skickliga yrkesmän. Och ska man döma efter mina Jämtkängor så ger det en livslängd, och
inte minst renoverbarhet, som är second to none! Klart värt alla kostnader imho...

*Vilket är närmare än både Alperna/Sydtyskland, Portugal och Kina... ;-)
 
Vad de ska lägga till på mina Forest är den utvändiga extra läderbiten som går runt bakom och snett
upp på vardera utsidan, avslutat med en någorlunda långt bak lågt placerad krok. Då kan jag välja hur
jag vill snöra vid varje enskilt tillfälle. Tror inte att det är det som de kallar HFC för HFC är visst en intern
sak i Forest II...


Ah, då förstår jag. Tack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...