Byta Kajka 75L mot lättare alternativ

Om ryggsäcken är rätt inställd så borde belastningen på axelremmarna vara så låg att om dom är tjocka eller tunna borde inte spela någon större roll.

Oavsett vikt där bak och hur väl man lyckat ställa in ryggsäcken torde det kunna vara en viss ergonomisk skillnad mellan stenhårda och stoppade axelremmar. Särskilt om man inte har mycket kläder på sig.
 
Senast ändrad:
Axelremmarna på t.ex. Expeed är INTE stenhårda bara för att dom är tunna men visst kan man köpa ryggsäck med tjockare remmar om man nu tror att det behövs.

Min uppfattning är att många vandrare inte förstått vikten av att ställa in ryggsäcken rätt. Det är bara att kolla på alla dom som springer omkring på fjället och klagar på ont i nacke och axlar så ser man ofta att ryggsäcken hänger långt ner utan att få stöd av höftbältet i svanken. Dessutom sitter ofta toppstramarna horisontellt i stället för att ha en vinkel på ca 45 grader vilket ytterligare belastar axlarna.
 
Jag ställe in min mha den Seekoutsidevideon. Det fungerede bra. Om man inte får till det kan man även maila till dem (lämpligen med bild från sidan) så kan man få hjälp den vägen.
 
Jag ställe in min mha den Seekoutsidevideon. Det fungerede bra. Om man inte får till det kan man även maila till dem (lämpligen med bild från sidan) så kan man få hjälp den vägen.

Har du köpt din ryggsäck direkt från Seek Outside i USA?
I Sverige verkar det bara vara Packraft som är ÅF.
Det skulle vara spännande att testa.
 
svanken?

Hmm, jag vill alldeles bestämt ha mina höftbälten i svanken - vad ska de annars vila på? På framsidan vill jag däremot knäppa dem väl nedanför naveln. Därav följer att de i hopknäppt tillstånd skall beskriva ett framåtlutande plan.
Men det kanske är som Fjällkjell är inne på - vi menar inte samma ställen på kroppen :)

***
Det där med breda, tjockstoppade remmar och höftbälten tycker jag är tveeggat. Det går att kompensera en i grunden sämre byggd ryggsäck med superpolstrade bärsystem, men man ska ha riktigt mycket tur för att utformningen ska råka passa ens kropp. De tunna och mjuka blir smidigare och mer förlåtande mot olika kroppsformer (samt inte minst lättare), men förutsätter att själva ryggsäcken är välbyggd och välbalanserad.

Personligen väljer jag tveklöst det senare alternativet. Att Osprey Exos uppdaterades med ett mer tjockstoppat bärsystem upplevde jag t ex som en klar försämring - efter fem minuters testande i affären hade jag skav på mina utstående nyckelben, trots i praktiken ingen belastning på axlarna. Min gamla Exos har jag gått med i linne utan minsta problem.
 
Har du köpt din ryggsäck direkt från Seek Outside i USA?
I Sverige verkar det bara vara Packraft som är ÅF.
Det skulle vara spännande att testa.

Jag köpte direkt från USA. Jag kände inte till att packraft-sverige.se sålde den.

Nu hade jag köpt från packraft-sverige, rimliga priser och de har ramförlängare och extrastoppning till baksidan av avbärarbältet, så man kan prova det och returnera det man inte använder efter att ha provat.

Jag köpte extralånga ramförlängare och extrastoppningen ("kudden" för ryggslutet) men använder nu ingen av dem normalt. Jag har de kortare ramförlängarna (är 186 cm lång). De längre ramförlängarna kommer jag nog att använda om jag någon gång bär riktigt tung last, extrastoppningen var inget för mig. Extrastoppningen handlar mest om vilken kroppsform man har, inte om hur mycket stoppning man behöver. På mig sitter ryggsäcken bättre utan den och avbärarbältet sitter väldigt skönt på mig.

Det tar förövrigt en stund att prova ut hur ryggsäcken sitter bäst, men det är inte svårt om man tar hjälp av videon.

Sen tycker även jag att välkonstruerade axelremmar på en välkonstruerad ryggsäck, åtminstone för laster under 20-25 kg, inte behöver ha en massa stoppning. Seekoutside har dock mer stoppning än t ex en exos, vilket kanske beror på att de säckarna är konstruerade för att bära mycket stora laster.
 
Jag har i helgen testat min nya Exped Thunder 70 (väldigt snabb leverans från XXL), och kan inte annat än vara mycket nöjd.

Väldigt enkel att ställa in (jag har aldrig riktigt fått ordning på min Kajka), ganska lätt (omkring 2 kg lättare än Kajka), och axelremmarna var visserligen tunna men väldigt mjuka.

Jag har dock inte kunnat släppa tanken på Seek Outside Divide 4500. Ca. 400 gram lättare, och med en rad smarta lösningar. Synd bara att den är så sällsynt i Sverige... egenimport synes vara enda lösningen i dagsläget, eftersom Packkraft synes ha problem med att lagerhålla ryggsäckarna - och då med risk att åka på smällen med omkring 1500 kr i moms och tull. Med alla (mer eller mindre behövliga) tillbehör skulle den kosta 458$. Tull och moms ovanpå detta innebär att det blir ganska dyrt, nästan 6000 kr.

Sverige borde ha en tullunion med USA så att man slapp moms- och tull. Men här sätter väl EU käppar i hjulet?
 
Tull och moms

Moms lär du aldrig slippa -tullunion eller inte. Inom EU får du också betala moms till säljaren och de flesta momssatser ligger bara något lägre än vår.

Tullsatsen vid affärer med USA är inte så fruktansvärt stor - än så länge. Dom planerade amerikanska importtullarna på bilar kan nog göra att övriga västvärlden svarar med att höja tullarna på amerikanska varor så skall du handla bör du nog göra det nu.
 
Seek Outside volym

Jag har en Seek Outside Unaweep. Eftersom det är krångligt / dyrt / i praktiken omöjligt returerna till USA vill jag flika in att jag tycker den är oväntat liten. Räknar jag med uppgifterna (SO:s egna) på bredd och höjd får jag volymen till 77 liter när säcken är helt öppen. MEN eftersom det är rullstängning försvinner det rätt mycket volym i praktiken.

Jag skulle säga att Unaweep 4800 är som en Exos 58 ungefär. Helt klart mycket närmare det än Xenith 88 (som jag också haft) i alla fall.

Jag köpte den för att ha solo med upp till två veckors mat eller när jag går med barnen. Hade jag gjort om köpet hade jag tagit den större 6300 (eller en HMG Porter). Jag kommer få problem att få med mig två veckors mat trots lätt / liten utrustning i övrigt med tält, regnkläder och liggunderlag på utsidan.

Andra saker jag tycker är under förväntan (givet pris och rykte) är
- selen / axelremmenarna är otroligt breda, svårt få bra passform på smal / atletisk nordbo
- säcken är för kort, borde vara mycket högre / länge för att kunna lasta högt när det ändå är rullstängning
- remmen över rullstängningen är för kort, om säcken packad helt räcker remmen precis, dvs inte lång nog att spänna tält / liggunderlag ovanpå om fullpackad
- hyllan / remmarna under säcken kunde varit bättre konstruerade, det jag fäster där glider fram, kan inte få det sitta under säcken

Missförstå mig rätt. Det är en fin produkt, och jag gillar flexibiliteten med ram / olika säckar, men som vanligt med amerikanska microtillverkare tycker jag de får överdrivet bra recensioner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vättlefjäll Byta Vapor Trail strl Reg till strl L Transportera 5
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
Brune Byta flygplats i London resp. Paris Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om Vulcanisten tvingades byta säck... Transportera 12
anod Byta höftbälte på TNF Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
pargus Vandringsrygga, öppningsbar fram (motsv. kajka/abisko) under 2kg? Transportera 15
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Notsoraw Kajka + MC Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
slåttdalsberget Kajka som gnisslar Transportera 0
pelka Fråga ang.Fjällräven Kajka? Transportera 16
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
Ångström Kajka 75 vs Bora 80 Transportera 16
jakerlund Oxo 75 eller Kajka Transportera 5
bubka Haglöfs oxo 750 eller kajka 75 Transportera 0
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...