Lätta tält/stugskor - tips från dig

Sommartid har jag ett par lätta skor från Merrell för vad och läger, kan vara vapor Gloves, vintertid ett par northface tofflor som duger för kortare turer ut i snön, nu kallas de visst tälttofflor.
 
"Nödskor"

Eftersom jag ofta går ensam och med tanke på att vandringsskor faktiskt kan gå sönder vill jag ha skor som man kan gå i lite längre sträckor. Så som vadar- och lägerskor har jag lätta (snabbtorkande) gympadojor.

När jag vandrar i varmare klimat har jag lätta/luftiga kängor och sätter plastpåsar över sockorna om det regnar/ska regna och har de lätta gympadojorna på kvällarna.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har ett par Teva. Tror de heter watersport men vet inte om de finns längre. Väldigt lika de här

https://duckduckgo.com/?q=teva+wate...portsmansguide.com/adimgs/l/5/580324m2_ts.jpg

Använder dem vid tältplatsen och vid vad när jag måste ta av kängorna. Fördelen är att man har bak-kappa men man kan trampa ner den om man inte behöver hälgreppet. Har också skydd för tårna vilket är riktigt bra när man vadar. Har vadat med öppna Teva-sandaler och slagit tån vid vadet och det är definitivt inte skönt när man kommer upp ur vattnet.

Har testat Foppa-tofflor men gillar inte dem när jag vadar även om min sambo tycker att de fungerar bra. Sitter för dåligt på foten och åtminstone någon kopia som jag har haft har blivit riktigt snorhala på blött underlag.
 
Tidigare har jag använt Teva´s bästa sandalmodell med den fantastiskt halkfria sulan men på grund av vikt bytt ut de mot en mycket lätt och bekväm vattensportsko från Merrell. Överlägsen vid vad.
 

Bilagor

  • Merrell vattensportsko.jpg
    Merrell vattensportsko.jpg
    289.4 KB · Visningar: 436
Hej
Vattensportsskor var ju en smart idé. Där kan man nog hitta lite av varje.
För att inte stå mig platt inför kommande turer, har jag säkrat upp mig med ett par nya Foppatofflor. Inte kanske vad jag önskade helt, men man vet att dom duger i alla fall.

// L-O
 
Tjena
Behöver tips på lätta tält/stugskor.
Alltså skor som du tar på dig när du kommer fram till ditt boende. (och endast i NÖDFALL ska användas att gå i)

Foppatofflor har jag koll på - lätta, hälgrepp, torkar fort.
Men har du något annat tips på vettiga lägerskor?

// L-O

När jag tappade min ena lägersko på Korsika 2002 slutade jag använda sådana. Men det dröjde ända till 2011 innan jag slutade helt med kängor; mitt sista par tog slut i Splügen i Schweiz och när affären där bara hade klumpiga pansarkängor bestämde jag mig för att pröva låga skor. Jag har dem inte på inne i tältet, förstås, och på stugor finns ofta inneskor att låna.

När jag är ute och vandrar är bland de vanligaste kommnetarerna att jag har för tung packning och för lätta skor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
nenonen Fjällräven tält? Kläder 33

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...