Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Vad tänker folk med bockstyre och snabba hjälmar med när de cyklar i klunga på en 70/80/90 väg med rel. hög årsdygnstrafik. Särskilt när det finns parallella vägar OCH intilliggande GC-väg?
 
Undrar det samma, dessutom är det väl olagligt att cykla i bredd?

Har råkat ut för att på trafikintensiv 90 väg med mycket mötande trafik så det är begränsade omkörningsmöjligheter så ligger de inte bara 2 i brädd utan det körs om så de blockerar hela högersidan av vägen, jag bara tryckte in tutan och höll den inne tills de körde åt sidan.

En annan gång så körde jag på en smal kurvig 70-väg så kommer det mötande cyklister över hela vägbanan, jag tvärnitade och cyklisterna passerade på både höger och vänster sida om bilen...
 
Håller delvis med och då är jag ändå tjenis med många som cyklar /tränar på landsväg och i skog.

De har väl lite TDF-drömmar kanske. Och vill i många fall träna klungformationer av olika slag för tävlingar.

Är väl inte direkt olagligt men verkar rätt farligt. Plus att de förstås stör motortrafiken men det bekymrar dem mindre.

Brukar Argumenteras att en klunga syns bättre och går fortare att köra om än ett långt led/ många små grupper. Men jag vettefan.

Underlättar med hänsyn åt alla håll i trafiken. I södra Europa där cykelsporten är större och mer respekterad verkar bilister vara mycket tolerantare mot tränande cyklister i klungor eller allena.

För mig känns skogscykling tryggare och roligare än att svettas av å svära åt förbannDe stressade bilister.

Lite bakrund och reflektioner bara, tar ingen stark ställning så skäll inte på mig för ovanstående.
 
I många fall kan de alternativa äldre vägarna vara så dåligt underhållna att det ,speciellt nu på våren, är hål, gupp eller lösgrus på dem.

Det är i alla fall anledningen till att en del väljer att inte använda cykelbanor trots att det finns.
 
En god anledning att inte ligga 3cm från vägkanten är att bakomvarande bilar då måste:

- ta det lugnt
- vänta på god sikt
- köra om när ingen bil möter

Annars är det många bilar som tror att de "måste" köra om direkt, även vid möte, vilket ibland leder till att cyklisten mer eller mindre prejas ut från vägbanan eller får känna en backspegel nästan snudda vid armbågen.

Och vad är problemet egentligen? Är det alltid så bråttom att komma fram att man inte kan visa lite hänsyn till en kostnad av några sekunder? Ta det lugnt och kör om på ett säkert sätt.
 
En god anledning att inte ligga 3cm från vägkanten är att bakomvarande bilar då måste:

- ta det lugnt
- vänta på god sikt
- köra om när ingen bil möter

Annars är det många bilar som tror att de "måste" köra om direkt, även vid möte, vilket ibland leder till att cyklisten mer eller mindre prejas ut från vägbanan eller får känna en backspegel nästan snudda vid armbågen.

Och vad är problemet egentligen? Är det alltid så bråttom att komma fram att man inte kan visa lite hänsyn till en kostnad av några sekunder? Ta det lugnt och kör om på ett säkert sätt.

Det största problemet är väl att jag inte vill att jag eller någon annan ska meja ned en klunga cyklister. Särskillt då alternativen är goda. Snabba kläder är inte krocksäkra direkt.
 
Vet inte, men ett och annat annat vet jag.

Vad tänker folk med bockstyre och snabba hjälmar med när de cyklar i klunga på en 70/80/90 väg med rel. hög årsdygnstrafik. Särskilt när det finns parallella vägar OCH intilliggande GC-väg?

  1. Är vägar förutom motortrafikled och motorväg enbart till för bilister?
  2. Om svar ja, vart är det lagreglerat?
  3. Ofta händer det mig, (jag pendlar på cykel, jag transporterar på cykel och jag rekreerar på cykel), att omkörande bilar inte håller ut och ger vingelmån. Igår fast jag låg mindre än 50 cm från vägrenen så hade den förbannade BMW-skitbilisten dessutom mage att lägga sig på signalhornetr vid omkörning.
  4. Allt för ofta, vilket redan är mer än en gång, flera gånger i månaden händerr det att en bil kör om en bil samtidigt som den möter mig på cykel. De facto en nära döden upplevelse för en cyklist.
  1. Jag kör även åtskildigt med bil och får irreterande fingervisningar signalhornsstötar då jag t.ex. aldrig kör om en cyklist på en väg utan rejäl vägren samtidigt som jag har möte med en annan bil.
  2. Ska en argumentera kring hur cyklister beter sig i trafiken bör man åtminstone ha 2 500 km om år på cykel. Annars vet man ju ingenting om cyklistens situation och är därmed en förbannade charlatan.
  3. Irreterar man sig på cyklister så borde man ägna sin tid åt att kraftfullt arbeta på en mycket kraftfullare satsning på en infrastruktur för cyklister skild från bilister. Gör ni det?
  4. Själv cyklar jag runt 6 000-10 000 km per år och jag kör bil runt 15 000 km per år. Som bilist har jag aldrig problem med cyklisters sätt att bete sig i trafiken för jag förstår deras situation. Med andra bilister har jag ofta problem då hur de tolkar trafiksituationen och sin rätt är obegriplig för varje empatiskt tänkande människa.
 
Vingelmån? Sluta vingla helt enkelt. gäller ALLA i trafiken. finns inte plats för en massa vinglande. Och att man bara får ha åsikter om man cyklat si och så mycket är ju hur dumt som helst.
Får bara kvinnor ha åsikter om kvinnor med?
 
Trovärdigt

Vingelmån? Sluta vingla helt enkelt. gäller ALLA i trafiken. finns inte plats för en massa vinglande. Och att man bara får ha åsikter om man cyklat si och så mycket är ju hur dumt som helst.
Får bara kvinnor ha åsikter om kvinnor med?

Hur det är att vara kvinna kan man förmodligen bara veta om man är kvinna.

I t.ex. stark byig vind kan man vingla till på cykel likväl som med en bil och bilister kör aldrig om bilar med samma knappa marginal i sidled som de gör med cyklister och för den delen också möter fotgängare med.

F.ö. är väl vägtrafikförordningen tämligen tydlig på en vars ansvar att undvika olyckor utifrån nåt sorts bergspredikoinspirerat måtto om att man skall kunna stanna före varje förutsägbart hinder eller fara. Eftersom inte ens Truxa kunde äkta tankeläsning vill jag påstå att nästan ingen i trafiken, allra helst inte i bil, lever upp till detta.
 
Precis inkommen från en niomilsrunda.

Några kommentarer.

När vi cyklar så gör vi det på allmän väg, dvs vägen är öppen för all typ av trafik och vi väljer i så hög grad som möjligt vägar med förhållandevis låg trafikintensitet. Man har lika stor rätt att använda vägen som cyklist som man har som bilist eller framförandes annat fordon. När jag kör bil så kan jag störa mig på om jag hamnar bakom en epatraktor eller skogsmaskin också, men det innebär inte att jag med berått mod, till varje pris försöker köra om den med så lite marginal som möjligt med samtidig mötande trafik. Detta körbeteende är tyvärr inte helt ovanligt när det gäller att passera cyklister. Gärna ligger man på tutan också under hela omkörningen.

Klungkörning är en naturlig del av cyklingen. Det är inte otillåtet att vare sig cykla i klunga eller i bredd, men man ska naturligtvis inte ta upp hela vägen. Som bilist måste man ju dock vara beredd på att det på allmän väg finns andra trafikanter. När jag själv kör bil och ska passera en cykelklunga betraktar jag den som vilket långsamtgående fordon som helst. Vad är problemet? Kör om på samma sätt som om det är en traktor med släp, åsnekärra, skogsmaskin eller vad man nu kan tänka sig dvs vänta tills det är fri sikt, kör inte om vid mötande trafik, håll avstånd till den/det du kör om. Vanligt trafikvett helt enkelt.

Jag har cyklat en del i Schweiz och där är situationen helt annorlunda. Ingen tutar; i princip alla ligger bakom och kör om när de kan och håller god marginal. Många vinkar glatt. Helt klart är att det finns en annan cykelkultur i de länderna. Här verkar många ha svårt för att överhuvudtaget samsas med cyklister på ALLMÄNNA vägar, som att man tror att alla vägar endast är till för biltrafik eller att cyklister är ett eget släkte som aldrig kör bil. Jag stöter tyvärr på det där beteendet även när jag cyklar själv. Nästan varje runda jag gör så är det någon som brassar på förbi så att man nästan tar med backspegeln även på raksträckor med fri sikt. Varför gör man det? Är det nerverna som krånglar eller är det ett sätt att protestera och markera att cyklister minsann inte har något på vägarna att göra?
 
Klungkörning är en naturlig del av cyklingen. Det är inte otillåtet att vare sig cykla i klunga eller i bredd, men man ska naturligtvis inte ta upp hela vägen.

Visst, så länge det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken. Dessutom ska cyklister hålla sig på cykelbana om sådan finns. Sedan är det givetvis så att den som kör om ska göra det på betryggande avstånd och att man inte får använda signalhorn längre än nödvändigt.

Trafikförordning (1998:1276)

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
 
Vingelmån? Sluta vingla helt enkelt. gäller ALLA i trafiken.
Bristen på empati/hänsyn hos vissa (enbart?) bilister, som florerar på diverse forum samt även irl är verkligen hårresande. Det är omöjligt att inte 'vingla' vare sig man cyklar, kör mc eller går. Om man inte inser det som bilist borde man göra allmänheten en stor tjänst och lämna ifrån sig sitt körkort.
Att lämna 50cm lucka i sidled när man kör om cyklister är lika vanligt som obehagligt. Det räcker med att man får kast med cykeln pga sidvind, sten på vägen eller dylikt för att 50cm ska vara lika med noll.
Hur är man funtad som människa då man med berått mod utsätter någon annan för livsfara bara för att tjäna nån sekund eller 'sätta nån annan på plats'?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...