Hälp! Vad hände?

Jag har hamnat i en liten krissituation.. Jag arbetar som guide i rätt tuff miljö och gör vandringar på upp emot 8 timmar per dag i stenig och ganska brant terräng samt i snö. Jag har haft detta jobb nu i två veckor och allt har gått bra tills igår.. Dagen efter en lång tur kände jag en ganska stor smärta i nedre delen av vaden som jag kände av när jag bara gick vanligt, vid tryck gör det brutalt ont och försöker jag stretcha är det ännu värre..Har haft benhinneinflammation tidigare för många år sedan, men detta är jag inte säker på vad det är? Det känns ca 10-15 cm över fotknölen..

Jag är för övrigt vältränad och har tränat mycket långdistanslöpning precis innan jag kom hit, varför jag har svårt att tro att det är nån slags benhinneinflammation..

Är det någon som vet vad detta kan vara? stressfraktur? Jag har tyvärr inte möjlighet att ställa in turer just nu, så får bita ihop. har lagt bandage och knaprar ipren i väntan på...
är mycket tacksam för tips och råd..
Mvh Ida
 
Kanske fått en inflammation i något muskelfäste? Benhinneinflammation ska väl inte helt uteslutas men hur stor risken är vågar jag inte ge mig på.

Oavsett vad så känns det som att vila är en del av behandlingen.
 
Googla på gubbvad. Där brukar det rekommenderas tåhävningar och magnesiumtillskott. Har ett par kompisar strax under 40 som fått den diagnosen.
 
Jag är ju bara 25, gubbvad drabbar ju tydligen främst medelålders män..symptomen stämmer inte riktigt heller. Har googlat en del och skulle tro att det är nåt slags komparment syndrom eller muskel sträckning, Hade en ganska brant nedstigning igår och det måste ha varit efter den det hände. Jag ska prova massera och stretcha ut och hålla tummarna för att bergsturen imorn går bra! Tack för svaren.
 
http://www.artikelnytt.se/muskelbristning_och_gubbvad__a683.aspx Man behöver inte vara gammal eller gubbe för att få det vad jag förstått. Kan kanske vara en muskelbristning bara. Jag sträckte mig i vaden för två veckor sen. Gjorde jä*ligt ont att ta emot med foten när jag joggade i nerförsbacke efter att ha kört intervalliknande grejer.


Jag är ju bara 25, gubbvad drabbar ju tydligen främst medelålders män..symptomen stämmer inte riktigt heller. Har googlat en del och skulle tro att det är nåt slags komparment syndrom eller muskel sträckning, Hade en ganska brant nedstigning igår och det måste ha varit efter den det hände. Jag ska prova massera och stretcha ut och hålla tummarna för att bergsturen imorn går bra! Tack för svaren.
 
Ja, det verkar ju som att vem som helst kan drabbas. Fasen också, det lät ju inte jätteroligt..dags att börja leta annat jobb kanske om det här ska sitta i ett tag, för ont gör det ...
 
Hej!
Kan inte låta bli att svara på din fråga vad som kan ha hänt med din underbensmuskulatur. Det kan faktiskt vara en sträckning i muskulaturen. Den kan vara väldigt smärtsamt. Det kan vara en tendinit? eller Comparment?
Kan du säga mera exakt om det sitter på in eller utsidan eller baksidan av vaden? Så ska jag försöka ge dig svar Om du vill utan att ha undersökt.
 
Det sitter på framsidan/utsidan, precis bredvid smalbenet. Alltså inte i stora vadmuskeln. Gör mycket ont vid tryck och när jag går och rör hela foten.. Bifogar en liten pedagogisk bild:). Jag är inte i Sverige, så har tyvärr lite svårt att gå och få det undersökt snabbt.
 

Bilagor

  • ben.jpg
    ben.jpg
    10.3 KB · Visningar: 9,342
Svullnad/ödem?

Hej! Jag fick en liknande smärta vid en skidtur i vintras. Jag tror nu att det uppstod pga för hårt knutna pjäxor, och hög belastning/tryck i samband med spårning i sträv snö och påföljande tryck på vävnaden. Jag trodde först att det var en muskelinflammation, men det blev inte bättre med voltaren. Precis som du upplevde jag stretching som mycket plågsamt. Till slut gick jag till cityakuten i Sthlm och fick en ultraljudsundersökning. Den visade att det var en svullnad/ödem i bindväven. Trycket från detta orsakade smärtan - ordination: vila. Efter en vecka kunde jag börja löpträna inför en halvmara. Då hade jag fortfarande svaga känningar från området, men undvek tryck mot det skadade området. Skulle kunna vara något liknande?
 
Ja, skulle kunna vara, jag har dessutom gått mycket med snöskor de senaste dagarna och belastat benen annorlunda. Ska ta det så lugnt som möjligt i veckan. Tusen tack för alla svar!
 
Tar upp tråden igen.

Den muskulatur som du satt pilen på stämmer väl med muskulatur som sköter dorsalflexionen av foten dvs när du går och lyfter fotbladet. Så om det har varit väldigt mycket gående och därtill i en tyngre sko så kan det tex röra sig en överansträngning. Försök att kanske variera sko och ge lite massage i området så du ökar genomblödning samt töja på muskulaturen. Vila när tillfälle ges. Kanske Voltaren T eller smörja med Zon i området.
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keras2006 Hälp med skadade biceps Träning och hälsa 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.