"Överbliven" hud vid viktminskning.

Hm huden blir inga problem???
En av mina vänner!!
-Har bantat ner sig rejält.
-Men trots det,så har han hänget kvar på magen(Lös hud)

Mvh/David
 
Tigershark; sa:
Hm huden blir inga problem???
En av mina vänner!!
-Har bantat ner sig rejält.
-Men trots det,så har han hänget kvar på magen(Lös hud)

Mvh/David

Det är alltid några forummuppar som uttalar sig som om de har vetskap om allt.

Här en tråd från någon i liknande situation.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=221555&goto=nextnewest

Max 1 kg i veckan är rekomendationen från viktklubb.se för att inte förlora för mycket muskelmassa. Det är nog bra även för denna frågeställning. Det kan tydligen ta flera år innan huden återhämtar sig om den någonsin gör det.

Jag hittade massor med trådar på vitkklubb. se som behandlade detta problem.

Många fick plastikoperera sig.

Andra valde att gå upp igen för att se mer normala ut!

[Ändrat av crazy 2006-08-23 kl 16:25]
 
Är det bara jag som har sett en kvinna gå ner 5 väldigt magkoncentrerade kilo på en sekund, och senare inte ha ett spår av överskottshud?

Fast det är klart... är det sin maghud man är orolig för och inte sin hälsa kanske man inte ska chansa genom att sluta dricka en miljon tomma kalorier per dag. ;)
 
Ha lite tålamod med huden (& kroppen)! Jag tror nog överskottet försvinner på sikt, huden är rätt flexibel.

Om den inte hade varit det borde alla kvinnor som någon gång varit gravida gå omkring med en massa "extrafickor" på magen. & det gör de ju trots allt inte.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Spöket; sa:
Ha lite tålamod med huden (& kroppen)! Jag tror nog överskottet försvinner på sikt, huden är rätt flexibel.

Om den inte hade varit det borde alla kvinnor som någon gång varit gravida gå omkring med en massa "extrafickor" på magen. & det gör de ju trots allt inte.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Kan ni ge upp.

En av mina vänninor fick just plastikoperera sig efter graviditet.

Det är ganska vanligt även om det självklart är individuellt.

http://www.plasticsurgery4u.com/a/after_weight_loss/

Jag läste om folk som bara gått ned 20-30 kg som haft problem så jag skulle i alla fall ta de lugnt med viktminskningen..
[Ändrat av crazy 2006-08-23 kl 17:29]
 
Spöket; sa:
Om den inte hade varit det borde alla kvinnor som någon gång varit gravida gå omkring med en massa "extrafickor" på magen. & det gör de ju trots allt inte.
Huden är som sagt väldigt flexibel, men det är stor skillnad på en kvinnas gravida mage och en överviktigs överviktiga mage.
1) Gravid är du i 9 månader, och höggravid bara några månader. Överviktig är du oftast i flera år
2) Förutsättningen för att den gravida kvinnans hud (mfl vävnader) kan expandera så snabbt under graviditeten är en aktiv process som innefattar en massa vävnadsnedbrytning och -nybildning, vilket sköts av en uppsjö olika enzymer mm. Den vetenskap som finns kring detta är verkligen fascinerande. Kroppen luckrar helt enkelt upp de områden som kommer att expandera. Bl a därför foglossning förekommer om jag inte minns fel, p g a att vävnaderna i symfysen luckrats upp. En överviktig ökar inte i vikt på samma sätt, och kroppen är inte "redo" att expandera vävnaderna. Därför saknar överviktiga den mekanism som gravida har att dra ihop hud mm efter viktförlusten.

Därmed på intet sätt sagt att den som går ned i vikt får hängmage! Någon eller några drabbas naturligtvis i olika grad, och det är somliga av dem man ser opereras på sjukhusen för "abdomen pendulans", eller "hängmage". Alla de som klarar sig utan besvär ser man naturligtvis aldrig!
 
NUI; sa:
Du har fått så många goda råd att du säkert redan minskat några kilon.
Eftersom du är så ung tror jag inte du lär få problem med huden.
Det finns en mängd människor och metoder som tjänar pengar på andra människor som vill gå ned i vikt. Det finns hur många metoder, koster och näringslösningar som helst att köpa (en del lagvidriga). Vad Stefan Rössner och andra forskare i ämnet alltid säger kan sammanfattas ungefär så här: Vill du minska i vikt så är det så att du behöver röra dig mer och äta mindre än vad du hittills gjort. Varken mer eller mindre.

Ett knep som jag läste om för många år sedan är "varananndagsbantning". Detta är för oss som saknar självdisciplin. Så här gör du:
Köp en kaloritabell.
Beräkna ditt nuvarande normala kaloriintag.
Varannan dag äter du mindre än detta.
Varannan dag äter du som vanligt.

Du kommer att gå ned i vikt. Det kommer kanske att ta tid, men det kommer å andra sidan att hålla. Och du vet hela tiden att "imorgon får jag äta mig mätt".

Sedan gäller det att inte äta mer än "normalt" på din ätdag. Men har du bokfört och räknat kalorier på din ursprungliga kost så har du detta att hålla dig till.

Jörgen

Varannandagsbantning:

Finns väl viss risk att ämnesomsättningen anpassar sig till den lägre nivån och kroppen och aktivitetsnivån går på lite sparlåga varför de dagarna med normal diet, blir fettbildande och viss muskelmassa försvinner på köpet. Låter inte som en vattentät metod.
 
crazy; sa:
Tigershark; sa:
Hm huden blir inga problem???
En av mina vänner!!
-Har bantat ner sig rejält.
-Men trots det,så har han hänget kvar på magen(Lös hud)

Mvh/David

Det är alltid några forummuppar som uttalar sig som om de har vetskap om allt.

Här en tråd från någon i liknande situation.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=221555&goto=nextnewest

Max 1 kg i veckan är rekomendationen från viktklubb.se för att inte förlora för mycket muskelmassa. Det är nog bra även för denna frågeställning. Det kan tydligen ta flera år innan huden återhämtar sig om den någonsin gör det.

Jag hittade massor med trådar på vitkklubb. se som behandlade detta problem.

Många fick plastikoperera sig.

Andra valde att gå upp igen för att se mer normala ut!

[Ändrat av crazy 2006-08-23 kl 16:25]

Muppar är vi nog lite till mans (det är upp till dig att ta åt dig). Att ge ett generellt råd om 1kg/vecka är rimligen att ge råd utan tillräcklig bakgrund - men jag kanske övertolkar ditt råd.

Som redan framgått så återhämtar sig huden olika bra, med oftast just bra. Vilken takt på viktminskningen som är lämplig är väl beroende på:

ålder
gener
fetmans karakteristika
fetmans historia
typen av träning
mm.

Känns dock inte som att det är det första trådstartaren behöver oroa sig för. Skulle viktminskningen resultera i slapp hud så är det väl till stor del en tidsfråga innan den drar ihop sig - om nu förutsättningar finns för övrigt.

En hängbuk påverkas säkert (och här fantiserar jag ju bara...) av magmuskulaturens omfattning och karaktär, samt av sånt jox i magen som t o m sitter innanför musklerna.

Den övervikt som trådstartaren lider kan ju vara olika svårartad beroende på hur stor muskelmassan är, men den låter utifrån längd och vikt som ett problem som korrigeras genom bättre levnadsvanor och rutiner. En del av kulan kan nog vara oerhört envis även avseende fettet. Själv väger jag typ 85 (191 cm), men pendlar en del under året och från år till år (på våren över 90 på hösten nåt kg under 85, målvikten kanske är 82). Jag kan ha en del tydligt större muskler när jag är "fit" (dvs fettminskningen är större än viktminskningen antyder), och ingen "buk" att tala om, men magrutor är det ju inte lätt att hitta. Fast de har inte synats ens när jag varit ganska ordentligt vältränad - även avseende magmuskulaturen...

Däremot har jag aldrig upplevt att huden varit slapp, och jag är ju dryg dubbelt så gammal som trådstartaren.

Personligen vore jag glad om jag fick bort lite ytterligare fettvävnad runt naveln, men det är ett kosmetiskt problem och i största allmänhet ett utslag av klandervärd fåfänga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...