Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Sen måste jag också peka på det som flera nämner - idiotin i att dessutom bete sig som en galning i cykelbanan:
I går morse cyklade jag i mina makliga 20 km till jobbet på en smal cykelväg med mötande cyklar och branta diken. Ser framför mig en (jag kallar honom redan nu) idiot klädd i knallblå slimmade cykelkläder, superduper hjälm, fula soglasögon (modell rymdtur), racercykel mötandes mig i väldig hög hastighet på min sida och sitt svettiga anlete vänt mot vägbanan. Jag försöker påkalla uppmärksamhet den mikrosekund jag har på mig men han är fullt upptagen att begrunda sina cykelskor. Istället är jag tvungen att köra ned i diket där jag blir liggande. Tror ni idioten stannar? Nej han är ju fullt upptagen med att träna!
Poäng:
En del tror tydligen att cykelbanan är helt ok att använda som träningslokal utan att bry sig om sina medtrafikanter (liksom vägarna). Jag har inget emot att man vistas i trafiken men då med hänsyn och om du orsakar en olycka är det din förbannade plikt att stanna och se hur det gick. Håller du inte med så läs lagboken (smitning),
Poäng två (eller poäng och poäng). Om du fjant i blå spandex är medlem på utsidan och läser detta: dra åt helvete.
Och kram på er andra :->
 
Det där är huvet på spiken helt klart. Att ursäkta att man kör lite regelvidrigt bara för att man tränar, och inte bara söndagscyklar, är inte OK. Det är samma visa på sporthoj.com angående vissa motorcyklister som klagar på bilar av olika anledning. Där är det mer att bilarna istället är i vägen när man kommer bakifrån i +200 km/h. Jag har inte hoj i år men har extra koll bakåt när jag ligger på E4 in till Sthlm city, pendlar 8 mil om dagen. Rätt vad det är så kommer någon i dubbla hastigheten och nog fan skulle det vara mitt fel, ur MC-perspektiv, om jag byter fil för att jag inte hann se hojåkaren.

Nu måste jag ju ge Nermander etc ett erkännande.

Att man ägnar sig åt att träna någon sport är en väldigt dålig ursäkt i trafiken. Det gäller cyklister likaväl som rallyförare.

Hårdrar man det är det kanske så att det inte är tillåtet att bedriva meningsfull cykelträning på allmän väg. Men är det det men menar kanske man ska säga det. Att man vill avskaffa den sporten.
 
Men jag undrar om stackas Bohak egentligen var ute efter denna diskusion -Bohak, lever du?

Hehe, jag lever!

Sant som det är sagt så var det inte alls tänkt från början med den här diskussionen men tydligen behövs det diskuteras.

Min egen inställning är att vi säkerligen klarar av att samsas om vägen, bara viljan finns! :)
 
Mittenfilarna blockerar effektivt två körfält.

Om jag kommer i 110 i högerfil och kommer ikapp en mittenfilare som kör i 70 så har jag två (lagliga) alternativ:

1. Sakta in till 70
2. Göra två filbyten ut till vänsterfil, köra förbi, och sen två filbyten tillbaka till högerfil.

Det är inte utan anledning som det kostar 500 spänn i böter att ligga i mittenfil om det är tomt i högerfil. Tyvärr kostar det 1000 spänn att köra om till höger.

Det var nyligen en artikel i tidningen om problemet med "mittenfilare".
 
Det är inte utan anledning som det kostar 500 spänn i böter att ligga i mittenfil om det är tomt i högerfil. Tyvärr kostar det 1000 spänn att köra om till höger.
.

Helt fel. De enda tillfällen som det kostar pengar att ligga i mittenfilen eller att köra om till höger är om man åker fast för nämnda brott. I övrigt är det gratis :).
/Niklas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...