Lära sig fira ifrån Internet

Den där knopen går ju upp så fort man har lite belastning på den. Skulle inte ens funka till hammocken.

Var tvungen att testa lite och det som händer är ju att öglan trycks in i "hålet" av belastningen och knopen havererar.
 
Jag har hört historier (i tredje hand, så jag kan inte borga för sanningshalten) om en kille som brukade fira på enkelrep med någon form av "auto-release" knop på långturer i alperna.
Ska ha varit en utbildad bergsguide, men använde lyckligtvis bara den här metoden vid soloklättring...

Dock blir det väl ganska dåliga odds på lång livslängd när kravet att "aldrig avlasta repet under firning" multipliceras över ett stort antal firningar. T ex om man behöver gå runt ett hörn eller över en kant, repet fastnar runt ett utskjutande block och sedan släpper.
 
I själva verket är väl denna tråd ett utmärkt exempel på hur man kan lära sig mycket om klättring på nätet.

Någon postar (oavsiktligt eller ej) en galen idé, och goda motargument framförs. Inte nog med att man får veta att det som visades är problematiskt, man får också veta varför, och ofta leder det till ytterligare diskussioner om vilka av de mer vedertagna teknikerna som lider av vilka brister, och i vilka sammanhang olika problem blir störst.
 
Jag har aldrig sett knopen på bild tidigare, och vet därmed inget om den. Jag gissar dock att om den knyts rätt så håller den, och när man slutat belasta repet så kan man enkelt göra sig av med knopen genom att dra i den andra änden. Observera att detta kräver alltså att du har båda ändarna ner: den ena för firningen och den andra för att lossa knopen.

Dock har knopen en nackdel: du måste dra halva repet runt fastsättningspunkten. Om man istället använder en "Dick Turpins knop" (kallas också smugglarstek) så slipper man det problemet: knyt fast, fira ner, ryck i andra ändan och repet släpper helt från fastsättningspunkten.

Observera dock att jag är seglare, inte klättrare! Jag vet inte om DTK är säker att fira i. Det jag vet är att den kan användas för att förtöja båtar.
 
Dtk

Hej,
Tyvärr är hela vitsen att du inte har den andra änden för att få "dubbel" längd på repet.

Men den ser lite kul ut, måste testa i trappan hemma i helgen. 2m på arslet borde jag klara av i värsta fall. I verkligheten vete sjutton om jag vågar prova.....

DTK måste jag däremot prova på båten till sommaren!!! Till det verkar den klockren istället för att hala hela repet genom ögglan (om man knyter båda ändar i båten)

//David
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...