Barnsits på cyclocross? - Forum

Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-06-16, 11:06
Bohak Bohak är inte uppkopplad

Barnsits på cyclocross?

Tjena!

Tänkte köpa mig en cyclocross här så fort ekonomin tillåter. Frågan är bara om det är godkänt att sätta en barnsits på cyclocrossen? Jag var i en butik härom dagen och såg då att det var en varningsskylt på en av barnsitsarna de sålde och som det såg ut fick man inte sätta sitsen på en racer. Cyclocross och racer är ju snarlika, därav frågan?

Egna exempel välkomnas!
Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 12:57
Rödbandad Dödgrävare Rödbandad Dödgrävare är inte uppkopplad

Bra fråga. Det beror nog lite på, men om du tycker att den känns tillräckligt säker så är det nog lugnt. Ett roligt alternativ jag såg nyligen var att låta småttingarna hänga med på springcyklar bakom mor och far. Det tyckte jag var listigt! Det gäller ju att ungarna börjar tidigt.
Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 20:21
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Jag kör corratec c-cross med Hamax barnsadel och en barnkärra. Funkar bra
Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 23:39
tango tango är inte uppkopplad

Har hamax barnsadel (dock på city-pendlarcykel) och i instruktionsboken har jag för mig att det står att man ska ha pakethållare under även om det ju inte ska behövas med fästet på ramen - jag tror hamax vill ta det säkra före det osäkra så inte sadeln gungar ner på däcket och ställer till med olycka. Det är ju inbyggt gung i en hamax barnsadel. Vi du chansa med ditt och barnets hälsa?
Jag vet vad jag har valt - pakethållare under (som ju inte går att lasta något på då sadeln är på - inte ens cykelväskor på sidan ryms innanför fotstöden.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 10:39
4623 4623 är inte uppkopplad

Bygel

Till cyklar utan pakethållare finns en särskild bygel att fästa barnsits på. Den fäster i sadel stolpen och sitter som berget! Den är dock tung...
Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 23:34
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Till cyklar utan pakethållare finns en särskild bygel att fästa barnsits på. Den fäster i sadel stolpen och sitter som berget! Den är dock tung...
Kan du länka till en bild på en sådan?

/Patrik, nyfiken
Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 10:09
Didgeridoohan Didgeridoohan är inte uppkopplad

Det finns väl även barnstolar som kan monteras fram på cykeln, så man sitter med barnet framför sig. Kan vara en variant...

Kan vara svårt att få fast en sån på CX-en dock, med tanke på att man ogärna vill köra knäna i den hela tiden.

(Google)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.

Logga in

Tips!