Blodtryck och puls

magos584; sa:
Tack för upplysningarna David!
mvh Mago

Det var så lite så..
Kan ju passa på att göra lite reklam för blodgivning också då blodförsörjningen ständigt är ett problem. Det behövs mycket blod! Vid vissa stora operationer och akuta tillstånd kan det gå 50-100 påsar blod, vilket kan jämföras med att vi i Malmö i medel tappar ca 50 påsar blod per dag.. så kom in till blodcentralen på MAS så lovar jag att sätta en nål i er utan att ni märker det.. hehe

David
 
Tänkte bara på en liten sak.

Låg vilopuls och högt Hb kan ju vara tecken på vätskebrist. Tappar man då blod kan det vara lite jobbigt för kroppen att ersätta den förlorade volymen... Därav restriktionerna (bland annat...)
 
Tack för all bra info, särskilt David! Intressant ämne detta, särskilt som kopplingen till tränings- och dopingeffekter är så tydlig.

Mvh

Niklas

PS Blodgivare, självklart! DS
 
Diastoliska trycket

Det undre värdet bör inte vara högre än 80.
Har du ett högre diastoliskt tryck, skulle jag rekommendera ett läkarbesök, i alla fall om du tränar hårt.

/Björn
 
Re: Diastoliska trycket

Graip; sa:
Det undre värdet bör inte vara högre än 80.
Har du ett högre diastoliskt tryck, skulle jag rekommendera ett läkarbesök, i alla fall om du tränar hårt.

/Björn

Över 80 var väl lite hårt tilltaget Graip.. man ska ju inte oroa folk i onödan heller och om man ska vara lite petig finns det riktlinjer för vad som ska räknas som högt blodtryck..
Mild blodtrycksförhöjning: 140-180 mm Hg systoliskt och/eller 90-105 mm Hg diastoliskt.
Moderat till kraftig förhöjning: Mer än 180 mm Hg systoliskt och/eller mer än 105 mm Hg diastoliskt.
Detta ska mätas upp vid tre skilda tidpunkter. Men du har rätt i att man ska låta en läkare bedöma trycket om man tror sig ha högt. Själva mätningen ska utföras av någon som kan det och det är bara att gå till en vårdcentral så tar en sjuksyrra hand om det. Dom automatiska blodtrycksmätarna som man kan köpa ska man inte lita på till 100%. För blodgivning gäller dock 180/100 som gräns.
Nog om detta

God helg
David
 
Undras hur många av deltagarna i denna tråd som är i livet, eller kvar på Utsidan?

Jag går ungefär årligen på hälsoundersökning, sedan 2005, och har överlag bra värden. Jag har rentav fått bättre kontroll över min vikt sen jag började, och jag har blivit kortare, rätt vanligt i min ålder.
I februari 2009 vägde jag 73 kg, efter det har det gått stadigt utför, mot 66,1 senast. Hemmavågen visar 66-68. Sen 25-årsåldern har jag haft 67 som riktvärde.

Tyvärr skiljer de inte ut LDL från HDL, med motiveringen att om totalvärdet är lågt, kan inte HDL:et vara högt. Så jag vet bara att det de senaste fyra gångerna varit 5,0; 4,2; 4,6; 4,7. Jag hoppas de ändrar detta till nästa besök. Eller går jag nån annastans.

Eftersom det talas om Hb här, har mina värden varit
136, 148, 146, 131, 143, 133, 133. Vad betyder dessa siffror? Är de bra? Av någon anledning har jag och läkaren aldrig diskuterat dem.


Det mest förbryllande, kanske oroande, är blodtrycket. Jag är ju lite skeptisk mot att mäta blodtryck sådär vid ett enda tillfälle, liksom puls. Om den senare vet jag att min morgon- eller kvällspuls ligger kring
50, ofta ner mot 48. Den har de senaste åren gått ned en aning.

De båda senaste undersökningarna var i december 2012 och 2013. Vid det första tillfället var jag mycket lugn och harmonisk, blev väl mottagen och kunde koppla av i väntrummet med tidningar. Min puls var 51, mitt tryck var 130/80 - det systoliska var det lägsta jag mätt på flera år.

Andra gången blev jag stressad.
Jag var där 30 minuter i förväg för att betala i god tid före undersökningen och vara utvilad. Men först fick jag vänta 10 minuter på ett par som var där för att snacka, därpå gick en annan före, fast han kom efter. När jag äntligen fått betalningen gjord, hoppades jag på 10 minuters vila, varpå en sköterska ville släpa iväg mig direkt. Jag nästan skrek att vi tar det på utsatt tid. Pulsen var 55, trycket var 150/75. När läkaren senare kontrollmätte var det 140/72, genast lite bättre (120/80 är väl riktvärdet; vårdens absoluta maxgräns är 140/90. Min förra PT kunde inte begripa att jag har så högt som 140, vilket jag ofta haft.)

Nu har jag, för att lära mig att avdramatisera det hela, påbörjat en mätserie hemma. Ibland har jag
gjort tre mätningar med några minuters mellanrum och det är fasligt vad resultaten varierar. Typiskt är att pulsen oftast är hög vid första mätningen; den stiger när manschetten pumpas upp. Den kan bli över 70. När jag gör flera mätningar, sjunker pulsen, vilket jag tar som tecken på avspänning; som lägst har den varit 54. Men trycket verkar för det mesta gå upp! Finns det rentav en (negatid) korrelation?

Idag påbörjade jag en serie som ska sträcka sig över en 4-5 dar. Jag följer rekommendationen att göra två mätningar med minuters mellanrum. No 1 idag: 135/80, puls 73. No 2: 143/89, puls 62.
Hur kan det bli så olika?

Jag röker inte. Jag dricker inte alkohol. En kroppsmätning med avancerad utrustning har gett klart godkända värden avseende vikt, BMI, fettprocent och visceralt fett. Mitt midjemått är 78 cm på morgonen.
Jag är pensionär sen nära 8 år och har ytterst få tillfällen till stress. Jag springer fyra dar i veckan och tränar styrka och smidighet. För tre år sen la jag om diet, minskade på kolhydrater, speciellt socker,
men även pasta (ja, det mesta som börjar på p)
och gasade på desto mer med fett, t ex nötter och fröer. Jag fyller 70 i augusti.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.