Gissa position

Fina bilder, visst ska det vara snö på fjällen!

Här kommer en svårt beskuren utsikt. Var står fotografen?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 027.jpg
    Fjällen 2014 027.jpg
    64 KB · Visningar: 579
Tror fotografen står en bit upp på Näsberget ovanför Ammarnäs, på eller i närheten av självaste Kungsleden. Då ser vi deltat i Gautsträsket där nere.
 
Tror fotografen står en bit upp på Näsberget ovanför Ammarnäs, på eller i närheten av självaste Kungsleden. Då ser vi deltat i Gautsträsket där nere.

Det tog inte många minuter! Svaret är helt rätt. Trodde kanske att min beskärning skulle göra det lite svårare, men i det här sällskapet räckte det inte långt. Så här ser den obeskurna bilden ut.
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 027 (2).jpg
    Fjällen 2014 027 (2).jpg
    72.7 KB · Visningar: 527
Svår bild, men en gissning kan ju rendera en ledtråd...
Har några bilder på NV delen av Ammarfjället med liknande konturer, alltså att man ser en del av Ammarde. Dock försvinner mycket i molnen här så det kan vara något helt annat. Det som inte stämmer för mig är att leden mestadels går i fjällbjörkskog där, men någon kulle finns det nog...

Calle
 
Då är det bara att gissa på... Mycket fjäll i molnen verkar det som, jag gissar att du är på väg mot Syterskalet, en bit väster om Syterstugan?

Gott nytt år på er alla!
Calle
 
Då är det bara att gissa på... Mycket fjäll i molnen verkar det som, jag gissar att du är på väg mot Syterskalet, en bit väster om Syterstugan?

Nu är det väldigt nära, men då "på väg mot" och "en bit" är så pass vaga angivelser vill jag nog ända ha en lite mer noggrann positionering... ;)
 
Terrängen är väldigt lik den ovanför Hemavan lite norr om nordligaste liften innan det börjar gå ner mot Västra Syterbäcken. Det är min gissning.
 
Den enda namnsatta positionen där jag tänkte mig ledkrysset är där leden passerar Sjul-Olsaxeln och Vuekienaesie.

Du tittar i fel riktning, för...

Terrängen är väldigt lik den ovanför Hemavan lite norr om nordligaste liften innan det börjar gå ner mot Västra Syterbäcken. Det är min gissning.

...detta är, mer eller mindre, rätt svar. Fotopositionen är ungefär vid jokken som är markerad på kartan strax norr om den punkt där sommar- och vintermarkeringarna på Kungsleden går ihop innan man kommer till bron över just Västra Syterbäcken. De molnhöljda fjällen längre bort är alltså de kring Viterskalet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.