Gissa position

Från Ö.Bossosglaciären ner mot Unna Vistasvaggi? Den dominerande toppen i bakgrunden är i så fall Kåtotjåkka.

Fanken också, det var ju precis vad jag skulle säga! Men då får jag i alla fall namnge fjället: Unna Visttasčohkka. (Jag tyckte också jag kände igen toppen i bakgrunden och "räknade baklänges"...)

Bild nummer två föreställer Moskkumoarhmá från Vistasdalens norra ände.
 
Rätt svar av både Pär och Kalle. Imponerande!

Strax till höger om mig utanför bild har jag en storvägg, nämligen obestigna NV-väggen på Sielmatjåkka N-topp ("Järntoppen"). Det branta till vänster är en del av ryggen ("Piggkammen") som leder upp till Påssustjåkka sydtopp.
 
Jag tog den mer på Visttascohkka, har aldrig varit så högt upp i det området att jag kunnat se Kåtotjåkka från den här vinkeln.

Här kommer en bild till. Minst tre sjöar skymtar på bilden och ytterligare två finns nere i dalen på högra halvan av bilden.

Lite större variant kan klickas fram här om ni tycker att den bifogade är för liten :)
(klicka en gång till på sidan som länken leder till så får ni bilden i fullstorlek)
http://www.panoramio.com/photo/15915299
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    46.9 KB · Visningar: 474
Senast ändrad:
Ja uj..Vilket panorama...

Ja, vad ska man gissa på här då?..
å'..Vad lite snö det var här till skillnad mot I Mellgard's bild ifrån 'Torneåträskmiljön'..
Det är verkligen avsmält på den här ,här..
Men, skymtas inte Norska 'Suliskongen' i Sulitelma, där borta til vänster?
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    11.3 KB · Visningar: 522
Ja, vad ska man gissa på här då?..
å'..Vad lite snö det var här till skillnad mot I Mellgard's bild ifrån 'Torneåträskmiljön'..
Det är verkligen avsmält på den här ,här..
Men, skymtas inte Norska 'Suliskongen' i Sulitelma, där borta til vänster?

Nej, men skulle jag vända blicken åt motsatt rikting så är det kanske möjligt att jag skulle se den på ungefär det avståndet (om jag var lite högre upp och inga andra toppar råkade komma emellan, just härifrån skulle jag bara se en svagt sluttande uppförsbacke!).
 
Lägger till en bild tagen ungefär mitt i den förra, nere i dalen, för att göra det 'lite' lättare.
 

Bilagor

  • Rr.jpg
    Rr.jpg
    73.5 KB · Visningar: 572
Men, va svårt..
är det borta vid Slappejaure-trakten, norska Rounasvagge då?

Det här är en väldigt nördig tråd börjar jag tycka...;)

Nu bränns det rejält! Slappejaure är en av sjöarna som syns på första bilden. Bergen som skymtas bakom riksröset är norra delen av ett mycket välkänt svenskt bergsområde.

Om ingen svarat helt rätt när jag kommer hem i eftermiddag, så lägger jag ut hela svaret.

Vad gäller nördigheten så har den väl gällt sen tråden startade? För att ha en chans så måste man varit för mycket i fjällen och dessutom gilla att plocka fram och titta på sina kartor när man är hemma . . . mycket värre kan det väl inte bli? ;)
 
Och då borde panoramabilden vara tagen på Svártinjunjes sluttning. Den stora glaciären till vänster är Gihccejiekna på Skuogetjåhkkå. De böljande bergen i mitten av bilden borde vara fjällen väster om Padjelantaledens slut - Rávdoajvve, Oajetjåhkkå, Boalnotjåhkkå och så vidare. Kan det vara Áhkká som är precis utanför bilden till höger? Eller åtminstone Sjnjuvtjudis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.