återfå teknik och styrka

För drygt 2 år sen tog jag en timme löpning med en PT på Stångebrofältet i Linköping. Vi joggade dit från hans gym, jag sprang en testurnda på 600 m (kanske), gick igenom och trnade några enskildheter, kombinerade dessa och tog testrundan en gång till, lite snabbare.

Jag testade sedan några ryck i min ena backe, 200 meter, kanske 10 m stigning. Ett tag hade den tagit 1.03, nu pressade jag plötdligt tiden till 58 sekunder. Det kändes som jag blivit bättre genom att koncentrera mer på frånskjutet - det är ju där stegets kraft och längd skapas.


Men p g a utebliven uppföljning (PT:n kom inte till mötet) verkar jag ha tappat tekniken. I sommar kunde jag inte springa ett tag p g a värk i ena foten. När jag tog upp backe igen nu i höst tog rycken 1.05! ANdra gånge pressade jag tiden någta sekunder, men sen blev degt genast sämre och senast tog rycken 1.07-1.08. Hur kan man tappa så mycket teknik på två år? Och hur kan det bli sämre från gång till gång?

För sådär fyra år sen köpte jag en cykeldator och mätte upp mitt korta distanspass till 9 km. Jag lyckades springa belsutsamt, men med en känsla av marginal. Det tog 45.15, jag borde alltså med lite mer jävlaranamma klara milen på 50. Jag var då knappt 70 år.

Senast jag tog tid på den sträckan tog den 54 minuter! Hur kan man bli så mycket sämre på sp kort tid? Det är något med steget, jag känner mig mindre rörlig och jag blir mer trött i låren än tidigare -- men jag kastar mig inte på marken och önskar jag var död.

Jag styrketränar ju en del, utan redskap, ben, buk, rygg; mer om det i annan tråd, men jag misstänker att det handlar mer om rörlighet i mittenpartiet, och spänst. Nån som har idéer?

Jag vill gärna springa bättre, med bättre flyt, eftersom det helt enkelt är roligare på det viset. Jag vet att jag inte kan få tillbaka min ungdom (80.30 på en knapp halvmara 1988) men jag har fortfarande detta kanske desperata behov att röra mig.
 
Du verkar ju vara en osedvanligt pigg och hurtig 70+:are!!
Du kanske får acceptera att du blir äldre, och glädja dig åt att du fortfarande springer längre och snabbare än de flesta som är 40 år yngre än dig :) Alternativt kontakta din PT igen och be om råd, han verkar ju ha varit bra för att utveckla din teknik.
För att träna min löpteknik har jag (ung man 26 år) tränat korta distanser (1-2km) i högt tempo. I helgen när jag träffade en bekant (nybörjare inom löpning) så berättade hon att hon fått rådet av sin PT att börja springa 2 gånger/dag i så högt tempo hon klarar. Första veckan 500m x 2, 2a veckan 1km x 2, 3e veckan 1,5km x 2....
Tränar man på det sättet så nöter man in en bra löpteknik där man springer på tå och aktiverar hela bålen/höften i steget.
 
Du verkar ju vara en osedvanligt pigg och hurtig 70+:are!!
Du kanske får acceptera att du blir äldre, och glädja dig åt att du fortfarande springer längre och snabbare än de flesta som är 40 år yngre än dig :) Alternativt kontakta din PT igen och be om råd, han verkar ju ha varit bra för att utveckla din teknik.
För att träna min löpteknik har jag (ung man 26 år) tränat korta distanser (1-2km) i högt tempo. I helgen när jag träffade en bekant (nybörjare inom löpning) så berättade hon att hon fått rådet av sin PT att börja springa 2 gånger/dag i så högt tempo hon klarar. Första veckan 500m x 2, 2a veckan 1km x 2, 3e veckan 1,5km x 2....
Tränar man på det sättet så nöter man in en bra löpteknik där man springer på tå och aktiverar hela bålen/höften i steget.


PT:n är nog inte verksam längre och jag vill inte se honom. Till den sista, uppföljande, träfffen var jag laddad. Jag körde lite rörlighetsövningar hemma, sprang (drygt 3 km) tilll hans gym med vardagskläderna i en ryggsäck och fortsatte min uppvärmning på parkeringsplatsen. Precis kl 9, när vi ska träffas, ringer han (eller om han blev uppringd) och meddelar att det blivit "missförstånd" eller "dubbelbokning!" men han skulle ringa på kvällen och avtala ny tid. Jag gick ner och duschade, krävde pengarna tillbaka och förklarade att det var alldeles onödigt att han ringde. Missförstånd? Problemet var nog att det regnade en smula.

Men vad är det för bra med att springa på tå ?????
 
Det är inte så att du övertränar då?
Hur ser kosten ut? Har du tagit antibiotika eller vaccin på sistone?



Antibiotika -- längesen. Vaccin, igår, men det har nog inte så mycket med saken att göra.

Jag äter helfet fil med nötter och fröer och dricker rödbetsjuice på morgonen.

Huvudmålet kan bestå av fet fisk, viltkött (vildsvinsfilé t ex) bönor, eller linser och grönsaker, vad jag råkar ha hemma, gärna bär, men ogärna söt frukt (druvor, äpplen, bananer). Två kokta ägg på kvällen plus ngt litet till,kanske en macka på frörikt bröd (med ost, smör eller bregott, självklart inte margarin). Jag har börjat lägga till lite kolhydrater när jag äter fisk, t ex mathavre.

Jag undviker kolhydratrik p-mat: potatis, pasta, piroger, pizza, pajer, pulvermos.

Jag tränar styrka med kroppsvikt som motstånd två gånger i veckan och springer fyra, just nu: backe, distans 14 km (det var min vardagsdos en bit upp i 50-åren, på söndagarna sprang jag 22 km), 4minuts-intervaller och ett kortare distanspass, c:a 9 km. Det är inte mycket.
 
Jag tränar styrka med kroppsvikt som motstånd två gånger i veckan och springer fyra, just nu: backe, distans 14 km (det var min vardagsdos en bit upp i 50-åren, på söndagarna sprang jag 22 km), 4minuts-intervaller och ett kortare distanspass, c:a 9 km. Det är inte mycket.

Jag kan tyvärr inte tillföra något i debatten - men jag kan inte avhålla mig från att kommentera: Inte mycket träning?!? Det är iaf mycket mer än vad jag någonsin har tränat eller kommer att träna. I mina ögon är du för din ålder närmast ett spänstfenomen!
Men jag förstår ändå absolut din frustration med att inte kunna prestera vad du kunnat/vill/förväntar dig. Hoppas du får användbar input av din fråga.
 
Antibiotika -- längesen. Vaccin, igår, men det har nog inte så mycket med saken att göra.

Jag äter helfet fil med nötter och fröer och dricker rödbetsjuice på morgonen.

Huvudmålet kan bestå av fet fisk, viltkött (vildsvinsfilé t ex) bönor, eller linser och grönsaker, vad jag råkar ha hemma, gärna bär, men ogärna söt frukt (druvor, äpplen, bananer). Två kokta ägg på kvällen plus ngt litet till,kanske en macka på frörikt bröd (med ost, smör eller bregott, självklart inte margarin). Jag har börjat lägga till lite kolhydrater när jag äter fisk, t ex mathavre.

Jag undviker kolhydratrik p-mat: potatis, pasta, piroger, pizza, pajer, pulvermos.

Jag tränar styrka med kroppsvikt som motstånd två gånger i veckan och springer fyra, just nu: backe, distans 14 km (det var min vardagsdos en bit upp i 50-åren, på söndagarna sprang jag 22 km), 4minuts-intervaller och ett kortare distanspass, c:a 9 km. Det är inte mycket.

Tja, jag har svårt att se något direkt fel.
Du borde ta dig till en idrottsläkare som kan ta dina problem på allvar.

Det behöver inte vara något fel egentligen, men det kan vara något som du behöver kolla upp eftersom du reagerar på detta och är lite bekymrad.

Sen ett besök til dietist och även kolla din absorbering av näringsämnen. Mycket kan hända över åren, speciellt när man börjar nå sina bästa år.
Inget fel i det, men det kan behövas lite anpassning till siffrorna bara.

Det kan även vara något så trivialt som ett mätfel när du mätte tider osv.

Tala med idrottsläkaren, dietisten och sen kör du några veckor till och för bok på det som bekymrar dig. Jag misstänker att det kan vara en tillfällig svacka bara.

Det kan vara något med kosten som behöver justeras, ifall något näringsämne saknas då du har en striktare kosthållning.
Läkaren kanske vill ordinera dig något kosttillskott som prov. Kanske kolla upp bakteriestammen i tarmarna, de måste vara 100% toppform annars svackar det för vem som helst.

Ha inte för tajta kläder på dig som kan hindra, det kan göra mer än man tror. För tunga löparskor. Mina blir tyngre i fuktigt väder och det gör en hel del för tiden.

Hade du varit min far hade jag anklagat dig för åldersnoja. Men glöm det, du kan hålla till 120.
 
Finns det så många idrottslärare i Sverige och hur många av dessa tar emot motionärer?
Man tappar teknik väldigt fort om:
Det är en ny teknik
Vid uppehåll
Skador
Eventuellt förändringar i styrka.
Förändrad balans och rörlighet.
Det är något man lär sig senare i livet.
Man har inte tränat/rört sig allsidigt i ungdomen.

Två år är ett långt uppehåll oavsett hur man ser på saken och jag gissar att det handlar om att få lite mer hjälp med tekniken med det är omöjligt att säga något säkert.
 
Finns det så många idrottslärare i Sverige och hur många av dessa tar emot motionärer?
Man tappar teknik väldigt fort om:
Det är en ny teknik
Vid uppehåll
Skador
Eventuellt förändringar i styrka.
Förändrad balans och rörlighet.
Det är något man lär sig senare i livet.
Man har inte tränat/rört sig allsidigt i ungdomen.

Två år är ett långt uppehåll oavsett hur man ser på saken och jag gissar att det handlar om att få lite mer hjälp med tekniken med det är omöjligt att säga något säkert.

Nu har jag inte hållit upp i två år, men det är två år sen jag besökte en PT. I somras kunde jag inte springa någon månad, p g a fotproblem och p g a hettan. Det blev mycket cykling som ger mig långa utflykter och lite vyer, men kanske inte så mycket av kondis och absolut ingen löpteknik.

Igår gick mitt backpass bättre än tidigare, så det kan tänkas att jag kommit igång lite. Från förut vet jag också att backpassen kräver en hel del av koncentration. Det kan skilja flera sekunder om jag verkligen ger mig hän eller inte.

Skälen att jag kör kvalitet två dar i veckan är dels att det ger omväxling, dels att långpassen då går lättare. Men möjligen är två pass av fyra ett för mycket. Det kan var en kvarleva från halvmaratiden då jag sprang fem dar i veckan veckorna närmast före loppet. 2*kvalitet, snabbdistans c:a 15 km, vilsamt "komma-runt-pass" dan därpå och så mitt 22-km-pass på söndag.

Men, apropå ett tidigare inlägg, så är det för mig otänkbart att springa två gånger varje dag - dels behöver jag återhämtning, dels skulle det låsa hela min vardag. Och löpning på tå är något man brukar varna för, ett fel som en del gör när de försöker övergå till att landa på framfoten.
 
Om man får till tålöpningen på ett bra sätt så använder man fotens naturliga stötdämpningsförmåga, istället för att låta knät och höften ta hela smällen.

Och nu är det väl egentligen inte tårna man ska landa på, utan mer att undvika att landa på hälen. Dvs. få till en rullande landning av hela foten eller hur man nu ska beskriva det.
 
Om man får till tålöpningen på ett bra sätt så använder man fotens naturliga stötdämpningsförmåga, istället för att låta knät och höften ta hela smällen.

Och nu är det väl egentligen inte tårna man ska landa på, utan mer att undvika att landa på hälen. Dvs. få till en rullande landning av hela foten eller hur man nu ska beskriva det.

Det är en rätt viktig distinktion.

Från http://idrottsskadeexperten.se/idrottsskador-allmant/framfotslopning-vs-bakfotslopning-skaderisker/


"Skorna som används vid framfotslöpning saknar uppbyggd häl vilket ”tvingar” dig att löpa på framfoten. Det är lätt hänt i början att du börjar springa på tårna när du byter teknik. Detta är en felaktig typ av löpning som faktiskt kan öka skaderisken."
 
Senast ändrad:
Låter som du gör det mesta rätt. Fortsätt.

Troligen är det svårt att klara maxtesten i backe lika bra under hela året. Det krävs mjölksyretålighet vilket du bara kan upprätthålla under kortare tid.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio teknik om bakfoten Löpning 29
camoscio Teknik Löpning 1
tango Taktik och teknik uppförslöpning? Löpning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...