Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Vad rekommenderar ni att t-shirt / skjorta skall vara tillverkat i när det är varmt väder som nu? Är ute och vandrar i skog eller landsväg någon timme per dag. Vill att det skall ventileras bra (dvs. mindre svett) samt torkar snabbt. Bomull eller något funktionsmaterial?
 
Vid nuvarande temperaturer svettas du i varje material men syntet torkar på. Nya syntet skjortor måste tvättas före bruk för annars kan du frysa något förfärligt i dem.
Gammaldags nylon är utmärkt.
Behagligare med längre torktid, men vindtäta är 65/35 poplinskjortor,du har nog några vita i garderoben.

go tur
 
Bomull IMHO. Våt bomulls t-shirt kyler mer än bar svettig överkropp.
Thure

Blöter ned min t-shirt så svettas jag mindre och står ut med värmen mer, det kan t.o.m göra så att det är skönt att gå i direkt solsken.

En blöt keps hjälper också till att hålla huvudet kallt.

(Efter några gånger så känns det inte lika obehagligt.)
 
Min t-shirt i ull är väldigt tunn, tål inte lika mycket som en vanlig t-shirt men skön att ha nu på sommaren.
 
Man måste funka väldigt olika. Ser ofta att folk föreslår nylon. För mig är det som att ha på sig en plastpåse. Svetten rinner och den stannar kvar innanför plagget vilket känns jäkligt obehagligt. Minns med fasa tiden när nylon var ett poppis material. Däremot tycker jag inte att en bomullst-shirt är obehaglig även om den blir fuktig.

En tunn, vid bomullsskorta tycker jag är superskönt. Riktigt stor och flaxig ska den vara. Bär man rygga förtas ju tyvärr lite av effekten.
 
Om du är ute efter maximal kyleffekt är ju bomull bra som håller kvar fukten mot kroppen.

Om du är ute efter att hålla dig så torr som möjligt och hyfsat sval, syntet som transporterar bort fukten från kroppen effektivast, funktionsplagg eller en tunn sval skjorta. Även merionull kan transportera bort fukt.
 
Det material som torkar fortast borde vara svalast, eftersom huden kyls när vätskan dunstar. Jag röstar alltså på att ull och syntet är svalare än bomull. Att tröja är svalare än bar överkropp beror nog främst på att tyget skuggar kroppen och skyddar mot värmen utifrån.
 
Vitsen med svettning är att avdunstningen sker nära huden som då kyls så att blodet kan kylas av.

Thure

Det material som torkar fortast borde vara svalast, eftersom huden kyls när vätskan dunstar. Jag röstar alltså på att ull och syntet är svalare än bomull. Att tröja är svalare än bar överkropp beror nog främst på att tyget skuggar kroppen och skyddar mot värmen utifrån.

Problemet (i det här fallet) är att ull och syntet transporterar bort svetten från huden innan avdunstningen, För att effektivaste kylningen ska ske ska vätskan dunsta när den är i kontakt med huden och då får man leva med att man är våt (i bomull).

Men ibland kan det du vara trevligare att vara torr än att ha en superoptimerad avkylningsprocess. Jag föredrar själv för det mesta en lös supertunn syntetskjorta i varmt soligt väder som då i första hand ger skugga för huden.

Bomull kan ju även ha sina risker om man är varm pga kraftig fysisk aktivitet snarare än omgivningstemperatur då man riskerat att bli snabbt nerkyld om man upphör med aktiviteten t ex vid en paus.
 
Bomull kan ju även ha sina risker om man är varm pga kraftig fysisk aktivitet snarare än omgivningstemperatur då man riskerat att bli snabbt nerkyld om man upphör med aktiviteten t ex vid en paus.

Många olika strategier kan användas.
Att förlora onödigt mkt vätska ser jag som en viktig risk att tänka på framför allt vid långvarigt fysiskt arbete. Att då känna sig lite blöt och kall kan vara ett mindre problem. Samtidigt så förlorar man vätska även när man fryser via ökad urinproduktion. Så på och av med kläder beroende på ansträngningsgrad och omgivningsfaktorer kommer man inte undan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...