Fästingsituationen i Tyresta nationalpark

Hej! Tänkte höra om det är någon som kan kommentera fästingsituationen i Tyresta nationalpark. Planerar att vandra lederna där nu till helgen. Kommer själv från en ända av landet där det inte finns TBE. Bör jag rusa till infektionskliniken och vaccinera mig?
 
Hej! Tänkte höra om det är någon som kan kommentera fästingsituationen i Tyresta nationalpark. Planerar att vandra lederna där nu till helgen. Kommer själv från en ända av landet där det inte finns TBE. Bör jag rusa till infektionskliniken och vaccinera mig?

I så fall är du nog sent ute. Fulltgott skydd mot TBE via sprutvaccin uppnås efter 3 vaccinationer (med de preparat jag kommit i kontakt med). Två första med ganska kort mellanrum, (i häraden 1-2 månader) och sedan den tredje efter 9-12 månader. Risk för lite fel i tiderna men räkna med omkring året för en komplett serie om 3.

Jag skulle istället råda dig att ta med långa kläder och en fästingplockare på närmaste turen.

Ska du bege till till TBEområden kan du för framtiden överväga vaccination. Jag bor i Blekinge där det finns gott om fästing och en del TBE. Hela min familj har valt att vaccinera sig men det är en fråga för var och en, hur man vill väga risken för TBE mot risken för ev biverkningar. Kvällsrutin sommartid om man varit i skogen eller på stranden inkluderar fästingkoll.

Om fästingläget i Tyresta vet jag intet.

/Patrik, som peppar peppar inte plockat säsongens första ännu
 
Min hund får många fästingar på Södertörn sedan ett par veckor nu i vår. Du bör klara dig om du har långbyxor och kängor.

Thure
 
Tack för kommentarerna! Tja, då är det väl bara att klä sig ordentligt och tvätta av sig på kvällen, och i övrigt ta sakerna som de kommer (som Thures hund).
 
Tack för kommentarerna! Tja, då är det väl bara att klä sig ordentligt och tvätta av sig på kvällen, och i övrigt ta sakerna som de kommer (som Thures hund).

Du tvättar inte av dig fästingar som bitit. kryper de bara på dig så borsta bara av dem, om du vill kan du ju trycka till dem med en pinne eller något. Har de bitit sig fast, ska du dra ut utan att klämma på dem, min favorit att plocka med är att "snara" av dem men även en nisvängd pincett fungerar bra.

/Patrik, fortfarande inga men troligen för få dagar med shorts
 
Du tvättar inte av dig fästingar som bitit. kryper de bara på dig så borsta bara av dem, om du vill kan du ju trycka till dem med en pinne eller något. Har de bitit sig fast, ska du dra ut utan att klämma på dem, min favorit att plocka med är att "snara" av dem men även en nisvängd pincett fungerar bra.

/Patrik, fortfarande inga men troligen för få dagar med shorts

*nisvängd ovna ska givetvis vara insvängd.

Att lyfta loss med normaltuktade naglar är inte lätt tycker jag.

/Patrik
 
Kan inte svara för i år men var där förra året på några korta turer och vi drog på oss ett flertal som bitit sig fast så det är nog rätt gott om fästingar.

Vi var dock rätt slarviga med att kolla oss direkt efter, annars hade man kanske kunnat borsta av några av de som bitit sig fast. Vi satt även direkt i riset osv så vi var alltså motsatsen till försiktiga.
 
Tackar för tipsen! Verkar vara en god idé att leta reda på en pincett, alternativt svänga förbi Clas O eller Apoteket :)

G.Kraft: Hur var de i sällskapet klädda som fick flera fästingar - var det långbyxor och kängor eller shorts och lågskor?
 
Köp en flaska Raid hushållsinsektspray mot kryp.
Skit bra och ha med sig , man drar en dusch över benen då och då om det finns mycket fästingar och en in i tältet innan läggsdags.

Adjöss med fästingbett fast man är på helt galna ställen.
Det är ju ett omjligt omfattande jobb att leta efter krypena
Bland kläder och kropp i ett tält ibland.

En dusch och hopp in med kläderna och natta sig.
Alla fästingar är döda i ett nafs
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...