"bergsklättring är ju sjukt"

Hej klätterkompisar
Igår på SVT-morgon recenserades filmen Vertical limit.
Rapportmedarbetaren inledde diskussionen med filmkritikern genom att säga "bergsklättring är ju sjukt" och detta helt utan anknytning till filmen.
Får en "objektiv" journalist säga vad som helst i TV?
Undrar hur mycket journalisten ifråga vet om klättring, jag förmodar att hans uppfattning bygger på att han tror att det är totalt livsfarligt.

Hälsningar Johan
 
Expressen också...

Expressen tycker ungefär likadant:

"Dum film på det hela taget, men bergsklättrare är ju uppenbarligen ännu dummare så det blir säkert en hit i de kretsarna."

Uppenbarligen är han (recensenten) väl inte helt allvarlig, men det är ju ändå tråkigt om folk tror att man måste vara dum i huvudet för att klättra. Förmodligen beror det på att gemene mans bild av en bergsklättrare är en person som klättrar utan rep uppför snöiga bergsväggar, med döden ständigt hängande över axeln. Fast vem vet om det inte stämmer för 8000+-alpinism... :)
 
Tusan bövlar

Behöver man inte vara du i huvudet för att klättra???
Jag som trodde jag hittat den perfekta hobbyn för mig.
 
Om du måste ställa frågan...

...så kommer du inte att förstå svaret!
Det finns ingen anledning att hetsa upp sig för att en person som inte förstår får lite mediautrymme.
Man kan förklara sig blå utan att komma nån vart.
Så länge de inte försöker komma med nån begränsning för att "skydda dig från dig själv" så är det bättre att lägga energin på en bra led...
 
Håller med Boris

Bättre att lägga energin på en bra led! Eller något annat man tycker är värt att lägga energin på!

Media är ju ofta ute efter att skapa opinion, hetsa upp stämning eller försöka få folk att tycka en massa som dom inte har någon aning om! Inget att bry sig om!

Ha det!
Jes
 
Nu förstår jag!

Hej ,
nu vet jag varför jag blev kallad "bergsklättrare" i ett annat forum. Det är ju jag som är typen utan fjällvett.

HEE HEE HEE ÖOU ÖOU

Allvarligt talat. Jag trodde bergsklättrarna var de som var mest kunniga i fjällvett. Jag har inte sett filmen. Är den bra i övrigt?

Hag är fö inte klippklättrare( även om jag har prövat på det en gång) Det verkar vara en dyr sport. Än så länge har jag nöjt mig med orientering, vandring skidor och långfärdsskridsko.

När jag åker långfärdsskridsko händer det att jag åker ensam ibland. Jag bor intill ett sjösystem så ibland kan jag inte hålla mig ifrån en liten tur på morgon- eller kvällskvisten.

Ajajaj Jag är nog sjukast i alla fall.

Mvh
Anders Malmqvist
 
Det finns mycket som är farligt.

Det är klart du skall börja klippklättra. Klättring har det mesta, både fysisk & inte minst psykisk utmaning. Klippklättring har väll sina risker men det har ju som sagt andra sporter också. Det dör ju 500-600 pers i trafiken varje år......vilken farlig & idiotisk sysselsättning det är att köra bil!!!!!!!

Ha de....
 
Alltid denna fråga om säkerhet...

Visst behöver man inte bry sig, utan bara klättra vidare, men hur ska man övertyga flickvännen att klättring inte nödvändigtvis är lika med omedelbar död..? Jag efterfrågar lite RIKTIG statistik, så att debatten har en möjlighet att bli mer nyanserad och ärlig. Dvs: Hur många dödsfall sker egentligen utslaget på aktiva klättrare, i Sverige och/eller utomlands? Har inte förbundet någon tillförlitlig information? Skadestatistik är naturligtvis också intressant. Antal trafikoffer går naturligtvis inte att jämföra med klättring rakt av, utan att veta hur många som klättrar.
Hang in there!
 
Förbundet bör ha statistik

Jodå, Förbundet bör ha någon form av statistik, eftersom man samlar in incidentrapporter och liknande, men många klättrare är ju som bekant inte med i klätterförbundet. Hör av dig till förbundet för att få mer statistik. Posta gärna ditt svar här.

/Kotten
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.