9.4mm

Fungerar det bra att använda ett 9.4mm rep i en reverso? Kommer man klara att hålla ett långt förstamansfall?
Repet heter Beal stinger.
 
Petzl "godkänner" bara rep ner till 9,7mm. Har själv säkrat med Lanex Wiper och Beal Booster (båda 9,7mm) i min Grigri och den låser lite senare med så tunnt rep. Jag skulle vara väldigt försiktig med att stoppa i ett Stinger i grigrin.

Tycker du att det löper för lätt i repbromsen kan du prova Black Diamonds ATC XP som har ett par "skåror" för att öka fritkionen hos tunna rep.
 
Har säkrat och blivit säkrad med reverso på 9,4 (eller om det var 9,2 rent av - nytt rep från Mammut var det i alla fall) och det var inga problem. Låste fint i bronsen. Nu var detta på långtur och då är ju lite mer dynamik till och med eftersträvansvärt, men det kändes aldrig läskigt, vare sig när jag ledde eller säkrade.
 
Det finns väl två Reverso, en gul och en blå? Och den gula klarar tunnare rep?

(Själv har jag bara diverse hinkar.)



Halvfel av mig, Reversino finns det ju, men den klarar bara ännu tunnare rep.
[Ändrat av Mezzner 2004-06-23 kl 10:15]
 
Tveksamt

Tror generellt inte man ska råda till att använda säkerhetsutrustning utanför dess avsedda användingsområde, blotta tanken på en olycka därefter är ruggig..
Jag tycker reverson har ganska måttlig bromskraft jämfört med andra bromsar även på 9,8mm-rep, och kör två karbiner i bromsen när jag säkrar försteman. I produktbladet visar man också möjligheten att vända Reverson 'upp och ned' för att öka kraften.

(Den midre 'Reversino' är dimensionerad för dubbel/twin-rep upp till 8,2 mm)

/Per

[Ändrat av fson 2004-06-23 kl 10:10]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.