Råd om kläder för vinterfjälltur

Vattentätt eller inte?

Som redan påpekats är svaret högst personligt...

För mig funkar det med vattentätt på benen men inte på överkroppen, där har jag en rejäl vindjacka i mikrofiber, tänk löparjacka med huva på steroider.
 
Lundhags termik är ju en vattentät PC byxa, har läst lite här om att det kan vara bättre med en mindre vattentäthet till förmån för att materialet andas istället för att flytta ut kondens?

Vad är era tankar om det? Nåt förslag på klädmärke som passar en mer fysisk aktivitet?

Finns dragkedjor längs benen på byxorna. Går att öppna upp under armarna på anoraken samt i halsen. Aldrig upplevt att de samlar kondens. Oftast har jag bara ett merinoställ under. Är det riktigt kallt även ett lager två på överkroppen och en buff runt halsen som även täcker munnen. Utöver det ett par något tjockare skidhandskar, en mössa och ett par goggles.

Direkt vid rast förstärker jag upp. De gånger jag har upplevt det för varmt har varit på våren när solen legat på. De har jag helt enkelt åkt med anoraken i ryggsäcken.

Lundhags beskrivning av termik: "Termik Pant är en hybridbyxa anpassad för topptursskidåkning och andra högintensiva vinteraktiviteter. ", så de är i alla fall tänkta att fungera tillsammans med svettningar.
 
Satsa inte för stora pengar på detta om du inte skall gå på kalfjäll flera dagar i rad utan skogskontakt.

I bra väder behövs inte så mycket.

Blåser det och du bor i stuga nedanför trädgränsen får du välja tur i skog eller på kalfjäll efter vädret.

Thure
 
Nu ska jag gå emot strömmen.

Trådstartaren skriver att han ska gå dagstrurer i mars. Alltså antagligen bo i stuga om natten.

Då kommer du undan OM DU VILL med underställ från stadium (399kr), joggingbyxor (199k) och träningsjacka (299) kr.Samt handskar, mössa och förstärkningsjacka i ryggsäcken.



Självklart kan du köpa oändligt massa utrystning och sen kunna vara redo för en 10-dagars grönlandsexpedition. Men det behövs inte för stugtur i Mars. Är det fint väder kommer det vara sol och plusgrader, då kanske understället till och med är för varmt eller så åker du i t-shirt.

Jag tycker folk, genom alla dessa extrema tips, höjer tröskeln för nya personer som vill testa och ger dom en skev bild av vad som behövs.

Är det ruskväder behöver du mer kläder. Såklart.Men då kan man antingen ta en kortare tur eller en snabbare tur, så att kroppen värmer upp mer. Jag både går och skidar i hög takt och producerar mycket värme. Det ska vara tydliga minusgrader innan jag kör med både underställ och skal-lager.
 
Helt beroende på vart på fjället man är ute i Mars, det kan vara allt från plusgrader till snöstorm och -30 och då skulle jag inte rekommendera joggingbyxor och träningsjacka.

Skall du ut någon enstaka gång bara så kolla möjligheten att hyra utrustning innan du köper. Finns några olika leverantörer för detta, goggla bara "hyra friluftskläder"

Underställ skulle jag dock satsa på att köpa ändå, det kan man alltid ha nytta av, något trevligt i ull håller dig varm och ganska luktfri i flera dagar :) Likadant bra handskar som passar aktivitet och händer samt mössa och buff

Men skalkläder och mellanlager, hyr första gången, får du blodad tand så har du testat något har vet vad du saknar eller inte saknar inför köp :)



Nu ska jag gå emot strömmen.

Trådstartaren skriver att han ska gå dagstrurer i mars. Alltså antagligen bo i stuga om natten.

Då kommer du undan OM DU VILL med underställ från stadium (399kr), joggingbyxor (199k) och träningsjacka (299) kr.Samt handskar, mössa och förstärkningsjacka i ryggsäcken.



Självklart kan du köpa oändligt massa utrystning och sen kunna vara redo för en 10-dagars grönlandsexpedition. Men det behövs inte för stugtur i Mars. Är det fint väder kommer det vara sol och plusgrader, då kanske understället till och med är för varmt eller så åker du i t-shirt.

Jag tycker folk, genom alla dessa extrema tips, höjer tröskeln för nya personer som vill testa och ger dom en skev bild av vad som behövs.

Är det ruskväder behöver du mer kläder. Såklart.Men då kan man antingen ta en kortare tur eller en snabbare tur, så att kroppen värmer upp mer. Jag både går och skidar i hög takt och producerar mycket värme. Det ska vara tydliga minusgrader innan jag kör med både underställ och skal-lager.
 
Kläder för att röra sig i, efter rådande förhållanden. (ha på sig)
Förstärkningsplagg att använda vid rastning. (i rygga)
Vindsäck o snöspade. (alltid vid tur på kalfjäll, vädret kan skifta fort)
Campingkök för att fixa mat o kaffe. (trivsel o säkerhet)
Mat o kaffe. (trivsel o säkerhet)

Så ser min packlista ut.
Kläder har du säkert redan.
Vindsäck o Snöspade kanske måste införskaffas.

/John
 
Kläder för att röra sig i, efter rådande förhållanden. (ha på sig)
Förstärkningsplagg att använda vid rastning. (i rygga)
Vindsäck o snöspade. (alltid vid tur på kalfjäll, vädret kan skifta fort)
Campingkök för att fixa mat o kaffe. (trivsel o säkerhet)
Mat o kaffe. (trivsel o säkerhet)

Så ser min packlista ut.
Kläder har du säkert redan.
Vindsäck o Snöspade kanske måste införskaffas.

/John

Jättebra. Gå igenom vad du redan har som kan användas: vandringsbyxor, vindjacka skalplagg, varm tröja/jacka etc. Vad måste absolut införskaffas? Kan det lånas/hyras?
Sedan efter turen gå igenom vad som funkade/inte funkade och vad som måste kompletteras till nästa gång.
Ps. vid stugturer är inte kök ett måste. Termos/-ar funkar.
 
Kläder

Glöm inte att det ofta är bra väder i alla fall slutet av mars och april. Själv åker jag i regel i samma kläder som jag har när jag tränar skidåkning dvs undertröja (ofta ylle) träningsjacka och träningsskidbyxor. Eftersom jag svettas mycket så har jag med torr ylleundertröja för kvällen (tält). Så fort som jag stannar tar jag fram förstärkningsplagg (dvs före det jag börjar frysa). Förstärkningsplagg kan vara ylletröja, dunjacka och/eller gortexställ. Mössa och handskar allt efter temperatur. Så länge du inte är blöt av svett är det relativt lätt att skydda sig för kyla.
Blåser det kan jag åka med gortexstället som endast ger vindskydd och så modererar jag för värmen med olika tröjor. (Dunet är heligt och hålls alltid torrt).
 
Nja, det finns en orsak att ändå ta ett kök istället för termos.
Om det blir dåligt väder och man måste gräva ner sig, kan man smälta dricksvatten av snö.

/John

Ja, om man har ett kök och är van att använda det ska det med. Har man det inte klarar man sig ett bra tag med två termosar. Att gräva snöbivack kräver också utrustning och kunskap.
Man får lov att planera turen efter den kunskap och utrustning man har.
Det är inte ett måste med utrustning för polarexpeditioner för tiotusentals kronor för att kunna uppleva vårfjäll.
Men utan sunt förnuft kan det gå illa hur mycket prylar man än släpar med sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...