Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Det blir otydligt när folk medvetet misstolkar. Om man läser friluftsråd, böcker, tidningar eller andra ställen så skriver de om "varma kläder". Alla vet såklart att själva kläderna inte är varma, det är vardagligt tal för "kläder som gör att man håller sig varm", d.v.s. kläder som isolerar bra.

Att trassla in sig i en flerstegsresonemang om att:
a) Kläder är inte varma utan isolerar
b) Isolerar betyder att avkylningen är mindre

blir en ganska rejäl metadiskussion.

Isolering i allmänhet betyder väl snarare åtskillnad. Isolering i en dunjacka syftar till att hålla kvar värmen alstrad av kroppen innanför jackan. Isolering i en frysbox eller kylväska är till för att hålla kvar kylan i inuti.

En thermos är ju också isolerad och syftar till att hålla kvar värmen eller kylan i det man fyllt den med. Thermos med kall dryck på stranden en varm sommar som den vi haft, är gott. En thermos med varmt kaffe är också gott när man badat länge nog att vara lite väl avkyld.

Med att försöka hålla sig sval med isolerande kläder i varm väderlek låter fel i mina öron.

/Patrik
 
(...) Men att försöka hålla sig sval med isolerande kläder i varm väderlek låter fel i mina öron.
/Patrik
Överskrider utetemperaturen kroppstemperaturen måste du hitta på andra strategier än att minimera isoleringen - snarast tvärtom ;).

Man får då se till att något aktivt "stjäl" energi från kroppen. Man kan ju tänka ut många high tech-tricks, men av praktiska skäl får man oftast förlita sig på att den omgivande luften ska stjäla avdunstningsenergin från det egna svettandet. Metoden får då gärna även främja konvektion så luften närmast huden kontinuerligt ersätts med ny, torrare, allt eftersom den fuktmättas (om luften stängs in/hålls kvar vid huden, så slutar ju avdunstningen vid 100% relativ fuktighet).

Har just tillbringat en längre tid på en plats där folk traditionellt klätt sig i ganska tjocka, lösa, fotsida och gärna svarta ullplagg, öppna i nederkanten, ärmsluten och halsen. Tyget blir skållvarmt på ytan, men ligger inte an mot huden mer än punktvis. Temperaturskillnaden gör att luftspalten däremellan omvandlas till en rejäl självdragsskorsten, som driver på svettavdunstningen och därmed avkylningen. Jag har testat i ca 44 graders värme - "blåsten" innanför känns helt påtagligt och det blir mycket skönare än att försöka klä sig tunt.

Ovanstående, likt alla metoder som bygger på svettavdunstning, förutsätter såklart att uteluften har låg fuktkvot. Det är därför det är så mycket plågsammare att stå ut med även måttlig men fuktig djungelvärme, än med den torra ökenhettan.

Från mitt 44-gradiga perspektiv är dock trådens problemställning inte riktigt relevant, i alla fall så länge det handlar om utetemperaturer lägre än kroppens :). Är det "bara" kring 30 grader varmt ute, klär jag mig helst i lösa, tunna och glest vävda siden- och linneplagg - allt så ljust som möjligt, gärna vitt. I de temperaturerna hjälper det fortfarande att "klä av sig", så det blir bara så mycket täckt hud som den lokala anständighetsnormen påbjuder :).
 
Det är en bra beskrivning av själva processen, så det går alltså att hålla sig varm även i blöta bomullskläder om man springer/eller anstränger sig när det är kallt ute. Om än att det blir kallt när man slutar anstränga sig ... då det blir en obalans)

Ja det är för torrt material inte när det är vått, även om det diskuterats blöta kläder för att kyla ned sig när det är varmt. Utgången är alltså att materialet i kläderna är försumbart när det gäller att skydda sig mot värmen, det spelar alltså ingen roll om du sätter på dig en (torr) bomullströja eller en (torr) ulltröja. Sen förändras materialens egenskaper i olika grad när det är blött och ullens egenskaper förändras mindre än bomullens.

Ja, som du beskriver det ovan kan man uttrycka det.

Hur förändras då ovanstående egenskaper hos ullen så att den kyler kroppen.

Blir isoleringsförmågan sämre när det är varmt ute så att den värme som kroppen producerar inte längre stannar kvar? Om den ena stunden stänger ute värme när det är varmt väder från att värma upp kroppen så tänker jag att den även håller kvar den värme som kroppen producerar.

Påverkar temperaturen avdunstningen (mängden) så ullen kyler ned mer?

Utan att ha riktigt på fötterna är jag ganska säker på att ullens tempraturledande genskaper påverkas minimalt av varierande temperatur, speciellt om det bärs mot huden. Det är ju egentligen ull som baslager som avses när det sägs kyla vid varmt väder, jag har i alla fall inte hitills stött på någon som säger att man blir ytterligare kyld vid varmt väder om man kompletterar med en lusekofta. (Men Joannas exempel med ventilation är ju en kanonbra lösning enligt helt andra principer än vad som berörts hittills.) Så temperaturvariationen är rätt liten. Det som däremot normalt händer när man känner sig varnär att man börjar svettas vilket i första hand leder till ökad kylande avdunstning och även i viss utsträckning kan öka värmeledningsförmågan pga att ullen blir fuktig.

Kommentar: Jag undviker gärna själv att säga att ull kyler, vill hellre säga att det kan kännas svalt när det är varmt, och jag tycker det är i första hand när solen värmer påtagligt som man kan uppleva det. Vid kallare väder använder jag basplagg av ylle, på sommaren föredrar jag basplagg av syntet.
 
Har just tillbringat en längre tid på en plats där folk traditionellt klätt sig i ganska tjocka, lösa, fotsida och gärna svarta ullplagg, öppna i nederkanten, ärmsluten och halsen. Tyget blir skållvarmt på ytan, men ligger inte an mot huden mer än punktvis. Temperaturskillnaden gör att luftspalten däremellan omvandlas till en rejäl självdragsskorsten, som driver på svettavdunstningen och därmed avkylningen. Jag har testat i ca 44 graders värme - "blåsten" innanför känns helt påtagligt och det blir mycket skönare än att försöka klä sig tunt.

Vad händer på kvällen, först när solen går ner och sen när luften blir kyligare? Kyls man via fortsatt självdrag så man kan bli kall av nattluften eller får kläderna då mer normala isolerande egenskaper pga att cirkulationen i stort sett upphör? Eller byter man alltid till andra kläder?
 
Vad händer på kvällen, först när solen går ner och sen när luften blir kyligare? Kyls man via fortsatt självdrag så man kan bli kall av nattluften eller får kläderna då mer normala isolerande egenskaper pga att cirkulationen i stort sett upphör? Eller byter man alltid till andra kläder?
Har faktiskt inte tänkt på saken, men nej, tror inte jag sett "urinvånarna" byta kläder till kvällen. Rimligen borde ju skorstenseffekten avta vid minskande upphettning av tygets utsida, och plaggens värmeisolerande egenskaper "steglöst" spela allt större roll. Vilket ju borde vara ändåmålsenligt med tanke på den kraftigt sjunkande utetemperaturen :)
 
Har faktiskt inte tänkt på saken, men nej, tror inte jag sett "urinvånarna" byta kläder till kvällen. Rimligen borde ju skorstenseffekten avta vid minskande upphettning av tygets utsida, och plaggens värmeisolerande egenskaper "steglöst" spela allt större roll. Vilket ju borde vara ändåmålsenligt med tanke på den kraftigt sjunkande utetemperaturen :)

Jag funderade lite på om uppvärmningen av luften från kroppen möjligtvis kunde vara tillräckligt för att fortsätta driva luftflödet om än i betydligt mindre omfattning, men det är säkert så som du skriver att de värmeisolerade egenskaperna tar över helt.

Vid närmare eftertanke hade ju "drag på kvällen" varit lätt åtgärdat med en möjlighet att stänga till de vida öppningarna, och hade det varit ett problem så hade säkert en sådan möjlighet funnits i designen av plagget.
 
(...) Vid närmare eftertanke hade ju "drag på kvällen" varit lätt åtgärdat med en möjlighet att stänga till de vida öppningarna, och hade det varit ett problem så hade säkert en sådan möjlighet funnits i designen av plagget.(...)
Haha, det stämmer ju - folk sveper sina konstfullt draperade huvuddukar ner runt halsen så skorstensmynningen stängs :). Egentligen gör vi väl så alla till mans utan att tänka på saken; det stämmer i alla fall med hur jag själv instinktivt bär mig åt för att reglera uppvärmning/avkylning.

För att återkomma till tråden ämne, så är den slutsats man kan dra väl att det bara till mindre del hänget på det valda materialet, utan minst lika mycket på "konstruktionen" :)
 
Våta av svettband runt handleder och panna ska vara väldigt effektiva hög värme enigt en polare till mig som labbade med detta under sin meterologutbildning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
Burnis Merino ylle t-shirt Kläder 27
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...