Återerövra en oljerock?

Gamla M59 byxor vaxade

Jag testade för många år sedan av vaxa försvarsmaktens M59-byxor (de helgröna med sidfickor). Det fungerade riktigt bra. Byxorna blev behagligt täta och jag upplevde att det blev en behagligt klimat i dessa.
 
smält vaxoljeblandningen, pensla på å jämt det går , släng rocken /jackan i en sopsäck mä mycke luft å in i torktumlaren på mellanvärme ! efter en timme är resultatet superbra !!!
ä kanske inte rätt men så gjorde jag ;)
 
Jag testade för många år sedan av vaxa försvarsmaktens M59-byxor (de helgröna med sidfickor). Det fungerade riktigt bra. Byxorna blev behagligt täta och jag upplevde att det blev en behagligt klimat i dessa.

Det var intressant! Jag har fått för mig att det bör vara ett ganska kraftigt tyg för att det ska fungera bra med vaxning. Men jag ska nog tänka om.
 
smält vaxoljeblandningen, pensla på å jämt det går , släng rocken /jackan i en sopsäck mä mycke luft å in i torktumlaren på mellanvärme ! efter en timme är resultatet superbra !!!
ä kanske inte rätt men så gjorde jag ;)

Pratar du om Barbours blandning då eller grönlandsvax?
Låter som ett väldigt intressant tips, får nog ta och testa det en dag :)
__
Fredrik
 
Har med framgång omvaxat med Barbours vax och varmluftpistol, oljerocken på galge. En kamrat som omvaxade i sopsäck inuti torktumlaren fick även fodret vaxat vilket var mindre lyckat.
go tur
 
Jag anser, efter att ha provat båda, att Barbours vax är betydligt mer lättarbetat än Fjällrävens. Fjällrävens är som att hantera stearin medan Barbours vax är mer som att vaxa bilen.

Mvh // Johannes
 
Jahapp.. Då har man varit en vecka i skog och fjäll med sin Fjällräven G1000 Oban Jacket, vaxad med Barbours vax. Bevisligen så fungerar det att vaxa jackan. Det blev ingen regnjacka, men det duggregnet som kom i skogen och snön som kom på fjället stod den emot utan problem. Hade det regnat längre eller kraftigare hade jag behövt ta på mig regnjackan självfallet, men till skillnad från mina G1000 byxor jag hade på mig samtidigt, och där vattnet sögs in direkt i tyget, så blev det finare vattendroppar på jackan och som inte sögs in i tyget. Dessutom upplevde jag den mer vindtät uppe på fjället.

Helt klart värt jobbet att vaxa in den och helt klart kommer jag aldrig mer köpa fjällrävens vax.

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sky_eye Behandla oljerock Gör det själv 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...